سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / یزد / گوسفند ایرانی که صفات روسی‌ها را به ارث می‌برد + عکس
گوسفند ایرانی که صفات روسی‌ها را به ارث می‌برد + عکس

گوسفند ایرانی که صفات روسی‌ها را به ارث می‌برد + عکس

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: در این طرح با استفاده از فن آوری لاپاراسکوپی، اسپرمهای نژاد بومی با نژاد رومانف روسی تلفیق و تعداد تولد گوسفندان افزایش می‌یابد.

انتقال اسپرم

به گزارش کسب و کار نیوز گفته، این روش توسط کارشناسان ایرانی به همراه یک محقق و استاد استرالیایی به نام مک دوگان بر روی، ۳۵۰ راس میش گوسفند لری در روستای “چالکل ” از توابع شهرستان پلدختر انجام شد.

خادمی، هدف از این اصلاح نژاد را تولید نسل جدیدی از گوسفندان دورگه برای افزایش تولید گوشت و شیر (بهبود افزایش تولیدات) و کسب درآمد بیشتر به منظور اقتصادی کردن پرورش گوسفند نژاد لری عنوان کرد و گفت: نسل تولیدی بدون دنبه یا کم چرب با قابلیت چند قلوزایی و بارداری در فصول مختلف سال را دارد در صورتی که گوسفندان نژاد لری، نژاد سنگین دنبه‌دار با بدن سفید دارای خصوصیات نامطلوب هستند که ضرورت اصلاح این نژاد را نشان می‌دهد.

خادمی بیان کرد: این طرح در هشت استان کشور شامل استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، قزوین، مازندران، گلستان و البرز در حال اجرا است.

 شاهرخی، کارشناس امور دام جهاد کشاورزی این شهرستان نیز گفت: از حدود ۱۰ سال پیش که جهت تثبیت نژاد گوسفند لری در چند گله در شهرستان طرح‌های تثبیت نژادی انجام شده که این نژاد دارای خصوصیات یا صفات نامطلوب نژادی از جمله وجود دنبه یا چربی زیاد، افزایش وزن پایین، درصد دو قلو زایی بسیار کم و توان باروری کم و بارداری در یک فصل بوده و ضرورت دارد که جهت بهبود نژادی از نژاد رومانف که از نژادهای شناخته شده در جهان می‌باشد استفاده می‌شد.

وی با اشاره به خصوصیات نژاد رومانف بیان کرد: گوسفند نژاد رومانف از نژادهای شناخته شده و برتر در جهان می‌باشد که اصالتاً مربوط به کشور روسیه بوده که توسط کشور کانادا کارهای اصلاح نژادی بر روی آن انجام شده و اسپرم‌های مورد استفاده در این طرح نیز از همین نژاد رومانف (کانادا) استفاده شده که به صورت منجمد به کشور منتقل شده است.

وی ادامه داد: از مهمترین خصوصیات نژاد رومانف می‌توان به درصد دو قلو زایی آن که حدود ۲۷۰ درصد و حتی بالاتر (در مواردی مشاهده که یک میش ۹ بره متولد کرده است) است؛ بدین معنی که از ۱۰۰ رأس میش زایش کرده می‌توان ۲۷۰ رأس بره به دنیا آید که با میزان ۲۳-۵ درصد دو قلوزایی نژاد لری قابل مقایسه نیست؛ از خصوصیات دیگر این نژاد می‌توان توانایی تولید مثل خارج از فصل – اضافه وزن روزانه مناسب، بدون دنبه بودن آن و تعداد ۳ زایش در دو سال است.

شاهرخی در خصوص خصوصیات گوسفندان متولد شده نسل جدید گفت: پس از انجام تلقیح مصنوعی گوسفندان نژاد لری با اسپرم گوسفند نژاد رومانف نسل تولیدی دارای ۵۰ درصد خصوصیات یا صفات نژاد رومانف هستند که بره‌های متولد شده با درصدد دوقلوزائی بالاتر و چربی کمتر و فاقد دنبه و دارای دم و بهبود توان تولید مثلی مطلوبتری هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.