صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / نصری:عملکرد «دستگاه دیپلماسی ایران» در قبال تحریم‌ها، بزرگ‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۸ است
نصری:عملکرد «دستگاه دیپلماسی ایران» در قبال تحریم‌ها، بزرگ‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۸ است

/خبرسازترین شخصیت سال 2018/

نصری:عملکرد «دستگاه دیپلماسی ایران» در قبال تحریم‌ها، بزرگ‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۸ است

رضا نصری گفت: «دستگاه دیپلماسی ایران» و روندی که کلید زده است را چهره سال 2018 می‌دانم.

ظرریف

خبرگزاری دانشجویان ایران، در آستانه فرا رسیدن سال نو میلادی( ۲۰۱۹) در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی  کشور از آن‌ها پرسیده که به نظرشان خبرسازترین چهره بین‌المللی  سال ۲۰۱۸ فارغ از عملکرد مثبت یا منفی آن‌ها چه کسی بوده است؟

 در همین راستا ، رضا نصری در گفت‌وگو با ایسنا با اعتقاد بر این که عملکرد «دستگاه دیپلماسی ایران»  را به عنوان بزرگ‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۸ می داند در بیان علت این انتخاب خود توضیح داد : در سال ۲۰۱۸ روند بسیار مهمی در سطح جهان به راه افتاد که می‌تواند تاثیرات بلندمدت، ماندگار و تاریخ‌سازی در روابط بین‌المللی داشته باشد. این روندی است که طی آن مهم‌ترین کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند از یک سو استیلای «دلار» بر معادلات اقتصاد جهانی را بشکنند و نقش آن را پس از چند دهه در معاملات تجاری بین‌المللی کم‌رنگ‌تر کنند و از سوی دیگر – با اندیشیدن سازوکارها و تدابیر جدید – از استقلال خود نسبت به قوانین فراسرزمینی (Extraterritorial laws) آمریکا پاسداری کنند تا ‌کم‌تر تحت تاثیر پدیده‌ای به اسم «تحریم‌های ثانویه» قرار گیرند.

 این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: معتقدم کسانی که توانستند – با بهره‌برداری هوشمندانه از «نقض برجام» توسط آمریکا – محرک و مشوق آغاز این روند تحول‌ساز شوند، از تاثیرگذارترین چهره‌های بین‌المللی امسال و سال‌های پیش رو هستند. هرچند این روند تحول‌ساز – که برخی در ادبیات روابط بین‌الملل آن را نویدبخش تغییری بنیادین (Transformative) می‌دانند – آنطور که می‌بایست مورد توجه رسانه‌های داخل کشور قرار نگرفت، اما معتقدم «دستگاه دیپلماسی ایران» و برخی چهره‌های سنت‌شکن اروپایی، به عنوان پیش‌قراول این جریان، بیش از سایر بازیگران شایسته تقدیر هستند.

 وی خاطرنشان کرد :اگر چه امروز مردم ایران زیر بار تحریم‌ و فشارهای اقتصادی قرار دارند و فضای عمومی فعلاً تا حدود زیادی متاثر از همین فشارهاست، اما یقین دارم با به بار نشستن تلاش‌ها، در آینده نزدیک مردم ایران، مردم کشورهای ستم‌دیده از تحریم‌های ثانویه آمریکا و «تاریخ» قضاوت بسیار شایسته‌ای نسبت به کارگزاران دستگاه دیپلماسی ایران خواهند داشت. به عبارت دیگر، «دستگاه دیپلماسی ایران» و روندی که کلید زده است را به عنوان چهره و اتفاق سال می‌دانم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.