صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / مشهد ۲۹ هزار بی‌سواد دارد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خراسان رضوی:

مشهد ۲۹ هزار بی‌سواد دارد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خراسان رضوی گفت: از مجموع یک میلیون و 826 هزار و 905 نفر از جمعیت شهری مشهد که در گروه 10 تا 49 سال قرار دارند 29هزار و 10 نفر ایرانی بی‌سواد هستند.

بی‌‌سواد

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی اسدی با حضور در چهل‌وششمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالارشهر برگزار شد، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی با فرمان امام خمینی(ره) در هفتم دی‌ماه ۱۳۵۸ پیش از یک‌سالگی انقلاب اسلامی و با هدف رشد و توسعه سواد در کشور به صورت یک نهضت راه‌اندازی شد، چراکه در آن سال حدود ۵۲٫۵ درصد مردم ایران بی‌سواد بودند.

وی با بیان این‌ که «سواد با مسائل مختلف جامعه رابطه‌ای مستقیم دارد»، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در این مدت امروز حدود ۹۷٫۵ درصد از مردم خراسان رضوی دارای سواد هستند.

اسدی با اشاره به وضعیت سواد در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان طبق آمار یونسکو، تصریح کرد: در این زمینه وضعیت ما جالب نیست در حال حاضر ایران در یونسکو جزو کشورهای دارای بی‌سواد قرار دارد که باید برای هر ایرانی یک درد را ایجاد کند. ما باید برای حذف بی‌سوادی در کشور هدف‌گذاری کنیم. آیا درست است ایرانی که مهد علم بوده است، دارای بی‌سواد باشد؟

وی با اشاره به فعالیت‌های سوادآموزی در مشهد، خاطرنشان کرد: اکثر افراد تحت پوشش نهضت سوادآموزی در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارد و جزو موارد محدودی از جانبازان و خانواده‌های شهدا و افراد تحت پوشش کمیته امداد که تا ۶۰ سال نیز تحت سوادآموزی قرار می‌گیرند عملاً به افراد بالای ۵۰ سال کاری نداریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خراسان رضوی یادآور شد: بنابر آمار‌های سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۲۶ هزار و ۹۰۵ نفر از جمعیت شهری مشهد در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارند که از این تعداد در مجموع ۲۹هزار و ۱۰نفر ایرانی در مشهد بی‌سواد هستند. بر این اساس در مجموع ۹۸٫۴۱ درصد جمعیت مشهد باسواد هستند.

وی افزود: هم‌چنین حدود ۱۰ هزار نفر هم اتباع خارجی بی‌سواد نیز در جهت عدالت اجتماعی امکان آموزش دارند و بر این اساس امسال ۲هزار و ۷۰۰ نفر از اتباع با همکاری کمساریای عالی سازمان ملل تحت پوشش قرار دادیم.

اسدی با بیان این‌که «وجود این تعداد بی‌سواد در مشهد شایسته نیست»، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های مرتبط این نقیصه را برطرف کنیم و تا سال ۱۴۰۰ مشهد شهری بدون بی‌سواد باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.