صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / “محور بالغ‌ها” در دولت ترامپ یکی‌ یکی می‌روند
“محور بالغ‌ها” در دولت ترامپ یکی‌ یکی می‌روند

/گزارش-آسوشیتدپرس/

“محور بالغ‌ها” در دولت ترامپ یکی‌ یکی می‌روند

سال گذشته که ریاست جمهوری دونالد ترامپ در دوره آشفتگی به سر می‌برد، یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفت که سه مرد از این کشور مقابل هرج و مرج دفاع می‌کنند: جیمز ماتیس وزیر دفاع، جان کلی رئیس دفتر و رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا. ظرف چند هفته اما دیگر از آن دسته کسی در این دولت باقی نماند.

ترامپ

به گزارش کسب و کار نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی آورده است، استعفای “ناگهانی” ماتیس از ریاست پنتاگون پایان فاز “کنترل و مهار” دولت ترامپ است؛ جایی که ژنرال‌ها، تاجران و جمهوری‌خواهان تشکیلاتی برای راهنمایی این رئیس‌جمهوری و مهار و محدود کردن نفاق‌افکن‌ترین ضربات او تلاش می‌کردند. نام آنها در واشنگتن “تروئیکای خوش‌فکری”، “محور بالغ‌ها” و “کمیته نجات آمریکا” بود.

اما با حرکت ترامپ به سوی سومین سال حضور در کاخ سفید، تلاش‌های آنها متزلزل شده و اکثرا از سمت‌هایشان کنار گذاشته شده‌اند. تبعات اولیه این دوره جدید تقریبا در پایان سال آشکار شده است؛ ترامپ به‌رغم هشدار رهبران جمهوری‌خواه مانع از نیمه تعطیل شدن دولت نشد و دستور داد نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه به‌رغم مخالفت ماتیس خارج شوند. دستور مشابهی هم برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان وجود دارد. بازارهای مالی هم بابت حدود یک سال جنگ تجاری در تردید به سر می‌برند.

حلقه کوچک‌شده اطرافیان ترامپ اکنون به طور فزاینده‌ای در سلطه کادر کوچکی از وفاداران دیرینه و اعضای خانواده ترامپ، نیروی سابق فاکس نیوز و قانونگذاران سابق جمهوری‌خواه هستند که پیش از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا به آنها ارتقای رتبه بدهد در کنگره سمت خاصی نداشتند. جذب استعدادها بعد از آنکه دموکرات‌ها ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند، سخت‌تر می‌شود.

برخی از حامیان ترامپ اعتقاد دارند خروج تعدادی از مقام‌ها موجب می‌شود تا تیمی از کسانی باقی بمانند که دیدگاه‌هایشان به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا نزدیک است. از نقطه‌نظر آنها، برخی از اولین مشاوران او در مسیر تحقق دستورکار ناسیونالیستی که رئیس‌جمهوری آمریکا برای اجرای آنها انتخاب شده بود، سنگ‌اندازی می‌کردند.

به ‌محض ورود ترامپ به کاخ سفید، آن مشاورانی که تلاش داشتند تا تصمیمات سیاست خارجی رئیس‌جمهوری عجول و بی‌تجربه را محدود کنند، متوجه شدند مشورت‌پذیری ترامپ از یونیفرم‌پوشان بهتر است. ترامپ که هرگز خدمت نکرده است اما در دوران جوانی در یک آکادمی ارتش بوده است، برای نظامیان احترام فوق‌العاده‌ای قائل است.

ماتیس یکی از آن سه ژنرال آمریکایی بود که در کنار جان کلی و هربرت مک‌مستر که یک سال مشاور امنیت ملی بود، در رده‌های بالای دولت ترامپ جای گرفت. پیش از آنکه ملانیا ترامپ به واشنگتن نقل مکان کند، ماتیس و جوزف دانفورد، رئیس در حال کناره‌گیری ستاد مشترک ارتش آمریکا تقریبا میهمان هفتگی ترامپ بودند. این ضیافت‌های غیررسمی در واقع جلساتی برای اقناع ترامپ بود تا از اجرای برخی از لفاظی‌های انتخاباتی مخرب دست برداشته و به توصیه مشاوران امنیت ملی ارشدش گوش کند.

اما خروج ژنرال ماتیس نشان دهنده آن است که چطور آن تلاش‌های اولیه به جای آنکه موجب لغو تصمیمات مخرب ترامپ شوند، فقط آنها را مدتی به تعویق انداختند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا و ژنرال جان کلی، رئیس دفتر سابق ترامپ هم دچار سرنوشت مشابهی شدند و در نهایت پس از مخالفت با برخی از سیاست‌های ترامپ از حلقه نزدیکان او خارج شدند. ماتیس، آخرین عضو کمیته نجات آمریکا، تلاش داشت تا اثرات خروجش از پنتاگون را به حداقل برساند و فوریه کنار برود اما ترامپ یکشنبه او را زودتر از موعد مرخص کرد. ترامپ در توئیتی نوشت که پاتریک شاناهان، معاون وزیر دفاع از اول ژانویه سرپرست موقت شد.

انتهای پیام  

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.