صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / عرضه پوشاک قاچاق در مجتمع های تجاری
عرضه پوشاک  قاچاق در مجتمع های تجاری

«کسب و کار» گزارش می دهد

عرضه پوشاک قاچاق در مجتمع های تجاری

مجتمع‌هاي تجاري مجلل و لوكس كه در آنها كالاهاي لاكچري عرضه می‌شود و به فروش مي‌رسد، در گوشه و كنار پايتخت ساخته شده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز قیمت کالاهایی که در این فروشگاه‌ها وجود دارد، میلیونی است و در حد و توان خریداران عام نیست. پوشاک میلیونی از آن دسته از کالاهایی است که بیشترین مقدار عرضه را به خود اختصاص داده‌اند. از پالادیوم تا گالریا مملو از پوشاک، کیف و کفش با قیمت‌های سرسام‌آور است که مشتریان خاصی دارند و گویی به سفارش آنها فقط تعداد محدودی وارد ایران شده‌اند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همین رابطه گفت: برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق، خطرپذیری قاچاق را افزایش می‌دهد و به نوعی از تولید داخل حمایت می‌شود.
حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز برخورد با عرضه نشان‌های پوشاک قاچاق در واحدهای تجاری از اول دی‌ماه گفت: با این برخوردها، خطرپذیری عرضه پوشاک قاچاق بالا می‌رود و به نوعی از تولید داخل حمایت می‌شود. وی افزود: از روز شنبه مراجعه به واحدهای تجاری برای آگاه‌سازی فروشندگان آغاز شده است و از هفته بعد اقدام مقابله‌ای صورت می‌گیرد و تیم‌های عملیاتی برای برخورد به واحدها مراجعه می‌کنند.
دهقانی‌نیا ادامه داد: در گام اول ۴۰ مجتمع تجاری توزیع‌کننده قاچاق پوشاک در تهران با دست‌کم ۱۵۰ فروشگاه بزرگ شناسایی شده است. این تعداد صددرصد شناسه کالا ندارد و از فرصت داده‌شده استفاده نکرده‌اند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه مدیران ۴۰ مجتمع تجاری فراخوانی شده‌اند و درباره توزیع پوشاک قاچاق به آنها تذکراتی داده شده است، افزود: چنانچه برند‌های خارجی بخواهند در کشور فعالیت داشته باشند، باید در سامانه ثبت شوند و مجوز داشته باشند.
وی با بیان اینکه طبق استعلام انجام‌شده از اتاق اصناف ۵۰ شرکت با ۶۷ برند فعالیت خود را ثبت کرده‌اند، تصریح کرد: باید فضای عرضه پوشاک قاچاق را به تولید داخل تبدیل کنیم، در این صورت اشتغال بیشتر می‌شود. بخش تولید ظرفیت خود را بالا می‌برد و مشکل اشتغال کشور را حل می‌کند. وی تاکید کرد: به ازای هر مغازه عرضه برند خارجی که جمع شود، یک مغازه تولید داخل در کشور باز خواهد شد که به تولید ملی و اشتغال کمک می‌کند. دهقانی‌نیا گفت: برآورد ما از قاچاق در حوزه پوشاک، ۲٫۵ میلیارد دلار است و با برخورد درست با این امر، فشار ارزی در این حوزه برداشته می‌شود.

کم‌کاری متولیان نظارت بازار و بازرسی گمرکات کشور
احسان خشنود، فعال بازار پوشاک
در بازار پوشاک ایران شاهد اتفاقات عجیبی هستیم. مجتمع‌های تجاری بزرگ و معروفی در پایتخت اقدام به عرضه پوشاکی می‌کنند که شاید در هیچ کجای دنیا نظیر آن را پیدا نکنیم. به همین دلیل در طرح نظارتی اخیر ۴۰ مجتمع تجاری مشمول بازرسی شدند. در برخی از این مجتمع‌ها پوشاک گران‌قیمتی عرضه شده‌اند که قیمت یک شلوار لی آن تا ۵ میلیون و حتی بیشتر قیمت‌گذاری شده است. مشتریان این فروشگاه‌ها هم افراد خاصی هستند که بی‌توجه به برند پوشاک مربوط کارت می‌کشند و خرید خود را انجام می‌دهند. به دلیل اینکه اکثر این پوشاک قاچاق هستند و اجازه ورود به کشور را از مبادی قانونی ندارند و در این مجتمع‌ها به فروش می‌رسند این مراکز در مراحل ابتدایی طرح بازرسی زیر ذره‌بین ناظران قرار گرفته‌اند.
این مراکز تا ۹۰ درصد در حال فروش پوشاک قاچاق هستند و اگر تا به امروز به کار خود ادامه داده‌اند به دلیل کم‌کاری متولیان نظارت بر بازار و بازرسی گمرکات کشور بوده است. اگر اجرای این طرح جدید جدی و مستمر باشد این ۴۰ مجتمع تجاری در اولویت قرار دارند. فروشگاه‌های بسیاری در این مجتمع‌ها وجود دارند که اکثر آنها پوشاک میلیونی و به تعداد مشخص به فروش می‌رسانند. این اجناس اکثرا به صورت چمدانی وارد کشور می‌شوند و برای عرضه در مجتمع‌های تجاری بالای شهر و معروف تهران در ویترین‌ها قرار می‌گیرند. به هیچ عنوان نمی‌توان به برند بودن این پوشاک اطمینان کرد؛ چراکه شلوار لی برند در اروپا با مارک و نشان خاص به این صورت ممکن نیست فروخته شود.
به هر ترتیب سال‌هاست که بازار پوشاک ایران را کالاهای قاچاق گرفته‌اند و برای تولید داخلی میدان را بسته‌اند. تولید داخلی در حوزه پوشاک بیشترین ضربه را از قاچاق و واردات خورده و جبران آن نیازمند کنترل مبادی ورودی و نظارت بر بازارهاست. کنترل واردات و کاهش آن به نفع اقتصاد است؛ چراکه تولید داخلی اگر فرصت رشد داشته باشد فرصت‌های خوبی را برای درآمدزایی خلق خواهد کرد. بدین‌ترتیب طرح اخیر شاید اگر در حد و اندازه بازار پوشاک اجرا شود و تحقق پیدا کند می‌تواند بازار را از سلطه پوشاک خارجی درآورد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.