صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رتبه پایین ایران در صادرات خلاقانه
رتبه پایین ایران در صادرات خلاقانه

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات ایران رتبه 57 را در جهان به خود اختصاص داده است

رتبه پایین ایران در صادرات خلاقانه

برمبناي گزارش سازمان تنظيم مقررات از وضعيت اكوسيستم اقتصادي ICT، ايران با داشتن ۴۴۰۰ شركت دانش‌بنيان، ۳۸ پارك علم و فناوري و ۱۶۷ مركز رشد فناور، در توليد محصولات «هاي‌تك» رتبه ۲۸ جهاني و در صادرات كالاهاي خلاق رتبه ۵۷ را به خود اختصاص داده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز گزارش اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت اکوسیستم اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران نشان می‌دهد ایران با داشتن ۲۷ میلیون نفر جمعیت جوان در سن میانه و درصد بالای جمعیت شهری و نیز تمرکز جمعیت در کلان‌شهرها به همراه نرخ رشد جمعیت کنترل‌شده، یکی از جذاب‌ترین بازارهای ICT در آسیا به شمار می‌رود و هم‌اکنون رتبه ۵۷ صادرات کالاهای خلاق و رتبه ۲۸ جهانی در تولید محصولات «های‌تک» را به خود اختصاص داده است. در این گزارش اعلام شده ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۳۸ پارک علم و فناوری و ۱۶۷ مرکز رشد فناوری در کشور وجود دارد. در همین حال رتبه ایران در چاپ مقالات علمی معتبر ۴۴ است. از لحاظ شاخص کیفی دانش و آموزش نیز میزان باسوادی در ایران ۹۸ درصد و رتبه کشورمان در کیفیت علم پایه و ریاضیات ۳۸ اعلام شده است. از سوی دیگر ۴٫۸ میلیون نفر دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند و تعداد مراکز تحصیلات عالیه در ایران ۲۵۰۰ مرکز اعلام شده است.

ایده‌های ایرانی در سایر کشورها پیاده‌سازی شده است
علیرضا کرمی، کارشناس بازاریابی
اقتصاد جهان به سمت خلق کالاها و محصولات خلاقانه و صادرات‌محور می‌رود. اگر بخواهیم همین‌طور درجا بزنیم و با کسب‌وکار و تولید سنتی ادامه بدهیم نه تنها رشد اقتصادی نخواهیم داشت، بلکه خزانه درآمدها هم خالی خواهد شد. اینکه در صادرات کالاهای خلاق در رتبه ۵۷ جهان ایستاده‌ایم موضوع خوشایندی نمی‌تواند باشد. در کشور ما پتانسیل‌ها و ایده‌های بسیار خلاقانه و نابی وجود دارند که به دلیل نبود امکانات و حمایت‌هایی که کشورهای دیگر در اختیار صاحبان ایده می‌گذارند، یا در نطفه خفه می‌شوند یا در اواسط اجرای طرح به هزار دلیل دست از کار می‌کشند و ایده به فراموشی سپرده می‌شود.
ایده‌های بسیاری که در ایران سال‌ها قبل به دلیل نبود حمایت و سرمایه‌گذار شکست خورده یا اصلا کلید نخوردند امروز در کشورهای دیگر پیاده‌سازی شده و از آن درآمدزایی می‌شود و متاسفانه کپی‌برداری از آن در کشور انجام شده و در حال فعالیت است. چرا ما نباید خالق ایده‌ها و طرح‌هایی باشیم که ارزش صادرات داشته باشند؟توسعه صادرات یکی از موضوعات مهم برای شرکت‌های نوآور است که در شرایط تحریم‌ها باید بیشتر از گذشته مد نظر قرار گیرد؛ چراکه می‌تواند آسیب‌های تحریم را به حداقل برساند. همچنین ارتقای توان صادرات محصولات دانش‌بنیان، افزایش جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خارجی در طرح‌های فناورانه از ضرورت‌های دیگر این بخش از اقتصاد کشور است که معاونت علمی با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی لازم است آن را دنبال کند. از طرف دیگر در تولید داخلی هم باید در کنار کیفیت، خلاقیت هم وجود داشته باشد. از تولیدکننده ایرانی انتظار می‌رود کالایی تولید کند که برحسب کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و سایر مشخصات قابل رقابت با کالای مشابه خارجی باشد؛ در این ارتباط یکی از ارکان مهم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است که ایجاب می‌کند کالای تولیدی دارای خلاقیت و نوآوری رو به رشد باشد.

همچنین مطالعه کنید:

منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، سیدصولت مرتضوی در نشست هم‌اندیشی با منتخبان سی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.