صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی میوه شب عید با وجود فراوانی
گرانی   میوه   شب  عید  با  وجود   فراوانی

ذخيره‌سازي ميوه شب عيد از نيمه آذر ماه كليد خورد

گرانی میوه شب عید با وجود فراوانی

هر سال از نيمه آذر ذخيره‌سازي ميوه شب عيد به عنوان يكي از وظايف وزارت جهاد كشاورزي آغاز مي‌شود كه امسال با توجه به فراواني و كيفيت مناسب ميوه، مسئولان خبر از آرامش بازار مي‌دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز اگرچه در بازار میوه شب عید دلالان و گران‌فروشان به بازار بدون نظارت عادت کرده‌اند و در نظر دارند که بیشترین سود را با توجه به هرج و مرج بازار به دست آورند، اما با وعده وعیدهای مسئولان مردم انتظار دارند که آب از آب تکان نخورد. این انتظار اما به واقعیت نخواهد پیوست و بازار متلاطم میوه روی آرامش را با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم بر کشور و نوسانات نرخ ارز نخواهد دید. در این رابطه اما مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و نیمه‌سردسیری وزارت جهاد گفت: برای ذخیره‌سازی میوه شب عید امسال، به اندازه کافی سیب موجود است. شکرا… حاجی‌وند، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و نیمه‌سردسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امسال تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیب در کشور پیش‌بینی شده است. وی میزان صادرات سیب درختی در سال ۹۶ را حدود ۶۰۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: این صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای میانه و کمی هم به اروپا انجام شده است. حاجی‌وند ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نیز حدود ۲۰۷ هزار تن صادرات سیب داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ذخیره سیب شب عید ۲۰ هزار تن بود، بیان کرد: برای ذخیره‌سازی شب عید امسال، به اندازه کافی و بیش از نیاز سیب موجود است. مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی درباره قیمت سیب گفت: قیمت سیب متعادل است، اما از بارانداز به بعد قیمت این محصول بسیار متغیر می‌شود و ازاین‌رو دستگاه‌های نظارتی باید کنترل‌های لازم را انجام دهند. وی در پایان تولید جهانی سیب را ۹۰ میلیون تن بیان کرد و گفت: ایران به لحاظ تولید پس از چین، آمریکا و هلند، رتبه چهارم جهان را دارد.

نوسان جزئی قیمت میوه در بازار شب عید امری طبیعی است
کریم ابراهیمی، کارشناس بازار
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود توانسته هر چهار فصل را داشته باشد و به همین دلیل مرکبات و میوه‌های متنوعی را حتی خارج از فصل شان در بازار مشاهده می‌کنیم. قیمت میوه اما در ماه‌های اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده و متاسفانه به سمت گرانی رفته و ناراضیان بسیاری را برای خود به وجود آورده است. این واقعیت وجود دارد که در کشور به معنای واقعی کمبود میوه وجود ندارد اما به دلایل مختلفی که امسال مشکلات بسیاری به آن اضافه شده نگرانی برای تامین نیاز میوه شب عید وجود دارد.
دلالان از بازار گل آلود عدم نظارت و متولی و همچنین افزایش نرخ ارز و صدها عامل دیگر ماهی می‌گیرند واز الان برای شب عید برنامه درآمدزایی ریخته اند. این گرانی‌ها اصولا در بازار میوه غیرمنطقی است؛ چراکه نوسان جزئی قیمت میوه در بازار شب عید امری طبیعی است؛ چراکه با توجه به آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید از نیمه آذر ماه، افت و ضایعات ناشی از نگهداری محصول و هزینه انبارداری، قیمت محصولات تنها دستخوش نوسان جزئی می شود. روال بر این است که هرساله برای تنظیم بازار شب عید معمولا اگر اقلام مورد نیاز را در انبارها داشته باشیم، دولت نسبت به واردات اقدام نمی‌کند و با توجه به بارندگی در طول سال در زمینه میوه و مرکبات نیازی به واردات نداریم؛ اما مسأله دیگر ممکن است بازار میوه را در شب عید تحت تاثیر قرار دهد که فعالیت دلالان مهم‌ترین آن است. به‌طور کلی افزایش قیمت در هر بخشی در شب عید منصفانه نیست و ستاد تنظیم بازار، اصناف، اتحادیه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مانع افزایش قیمت‌ها شوند. درباره گرانی‌های اخیر فقط همین را بدانید که قیمت میوه در مقایسه با سال گذشته در همین فصل ۸۳ درصد افزایش داشته است. صدرنشین این گرانی‌ها موز است که وارداتی است. هندوانه و طالبی نیز مقام دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.