صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / موافقان و مخالفان خروج آمریکا از سوریه و افغانستان

موافقان و مخالفان خروج آمریکا از سوریه و افغانستان

اقدامات اخیر دونالد ترامپ از جمله خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه و کاهش تعداد نظامیان کشورش در افغانستان با واکنش متفاوت بازیگران عرصه سیاست جهان مواجه شده است. با وجود تمام مخالفت‌ها، ترامپ اما مصرانه از تصمیم خود برای این عقب نشینی‌ها دفاع کرده و گفته که آمریکا دیگر قرار نیست "پلیس خاورمیانه" باشد.

دونالد ترامپ

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه تایمز آوایندیا، نگاهی به نحوه واکنش طرف‌ها و بازیگران مختلف به تصمیم‌های اخیر ترامپ انداخته است.

افغانستان

طرف‌های راضی

طالبان: بی‌تردید این شبه نظامیان افراط‌گر از این بابت خرسند هستند. مقام‌های طالبان گفته‌اند که این اقدامات به فرآیند صلح کمک خواهد کرد چرا که نشان می‌دهد آمریکا احتمالا خواهان یک راه حل سیاسی است. طالبان که زمانی بسیار تضعیف شده بود اخیرا دوباره احیاء شده و بالغ بر ۶۱ درصد از خاک افغانستان جنگ زده را در کنترل دارد و یا امنیت آن را به چالش کشیده است.

پاکستان: اسلام آباد پیش‌تر هشدار داده بود که خروج ناگهانی آمریکا منجر به آشوب خواهد شد اما این کشور اکنون از تصمیم ترامپ استقبال کرده است. این عقب نشینی باعث افزایش اتکای آمریکا به پاکستان در مورد مسائل مربوط به افغانستان خواهد شد.

طرف‌های ناراضی

دولت افغانستان: ژنرال‌های افغان نگران هستند نیروهای امنیتی این کشور کار را برای مهار شبه نظامیان احیاء شده طالبان بدون حضور نیروهای آمریکایی و نیروی هوایی آمریکا بسیار دشوار بیابند.

هند: پنتاگون هند را قابل اعتمادترین شریک منطقه‌ای افغانستان خوانده است. با این حال اکنون دهلی نو خودش را درگیر با یک سناریوی امنیتی رو به وخامت در منطقه می‌بیند.

سوریه

طرف‌های راضی

داعش: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت دلیل خارج کردن آمریکا از سوریه این است که داعش شکست خورده است اما بر خلاف گفته ترامپ این گروه افراط‌گر همچنان صاحب گروهک‌های مخفی در آنجا بوده و ممکن است برای سازماندهی دوباره جسورتر شود.

روسیه: خارج شدن آمریکا از سوریه، روسیه را در صندلی راننده قرار می‌دهد. پوتین مدت‌هاست که خواهان خروج آمریکا از سوریه شده، هر چند که معنای این اتفاق این است که بار مسئولیت حل وضعیت در سوریه اکنون به دوش روسیه است.

ایران: کارشناسان آمریکا می‌گویند اقدام اخیر ترامپ زمینه را برای ایران، دشمن اصلی آمریکا در منطقه، باز می‌کند. ایرانی که تمام توان خود را برای حمایت از بشار اسد به کار گرفت.

ترکیه: اقدام آمریکا یک منبع مهم اختلاف میان آنکارا و واشنگتن یعنی بحث حمایت آمریکا از شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه که از نظر ترکیه گروه تروریستی است را از بین می‌برد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که اکنون کشورش رهبری جنگ علیه داعش را به دست می‌گیرد.

طرف‌های ناراضی

شبه نظامیان کرد: تصمیم ترامپ هیچ طرفی را بیشتر از گروه‌های کرد که در حال جنگ با داعش هستند را ناراحت نمی‌کند. این گروه‌ها اکنون احتمالا نیاز دارند با حکومت بشار اسد به منظور متوقف کردن حمله احتمالی از جانب ترکیه وارد مذاکره شوند.

هم پیمانان آمریکا: فرانسه و آلمان هم هشدار داده‌اند که اقدام یک جانبه آمریکا در عقب نشینی از سوریه ریسک آسیب وارد کردن به جنگ با داعش را دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.