صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی صد درصدی ماهی
گرانی   صد  درصدی   ماهی

هر كيلو قزل‌آلا با قيمت‌هاي ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان در خرده‌فروشي‌ها توزيع مي‌شود

گرانی صد درصدی ماهی

اين روزها بازار ماهي به دلايلي كه بارها به آن پرداخته شده، درگير مشكلات بسياري شده كه در حلقه آخر افزايش قيمت‌ها نارضايتي را براي مصرف‌كنندگان داشته است. درحالي كه قيمت هر كيلو قزل‌آلا سر مزرعه ۲۲ هزار تومان است، به سبب سودجويي دلالان و كمبود ماهي با قيمت‌هاي ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان در خرده‌فروشي‌ها توزيع مي‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین قیمت برخی ماهی‌ها دو برابر شده و هر کیلو ماهی سفید دریایی از ۷۰ هزار تومان سال گذشته به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی افزایش صددرصدی قیمت در بازار رخ داده است. این اتفاقات در حالی می‌افتد که صفر تا صد تولید و پرورش ماهی در کشور انجام می‌شود و صادرات هم وجود دارد؛ یعنی اینکه تولید این محصول هیچ ارتباطی با افزایش ارز که این روزها بهانه خوبی برای بالا بردن قیمت‌ها شده است، ندارد. در این رابطه آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان موافق افزایش بی‌مهابای قیمت ماهی در بازار نیستند، اظهار کرد: با توجه به آنکه ماهی جزو غذاهای درجه ۲ خانوارها به شمار می‌رود، ازاین‌رو افزایش قیمت در کاهش قدرت خرید خانوار و حذف ماهی از سبد غذایی تاثیر بسزایی دارد. وی سودجویی دلالان و عوامل واسطه را یکی از عوامل اصلی گرانی ماهی در بازار اعلام‌ کرد و افزود: البته اتخاذ تصمیم ممنوعیت واردات «تخم چشم‌زده» در برخی مقاطع سال جهت حمایت از تولید داخل موجب شده است تا برخی مزارع به مدت ۲ تا ۳ ماه خالی بماند که این امر در کاهش محسوس عرضه ماهی برای سال آینده تاثیر بسزایی دارد. نبی‌زاده با اشاره به اینکه «تخم چشم‌زده» داخل کیفیت وارداتی را ندارد، بیان کرد: بر این اساس سازمان شیلات در جهت حمایت از تولید داخل باید هر ساله درصدی از رقم واردات بکاهد؛ چراکه ممنوعیت آن در چند ماه از سال، علاوه بر بروز مشکل برای پرورش‌دهندگان عمده در نوسان ‌قیمت ماهی در بازار داخل اثرگذار است. این مقام‌ مسئول راه‌حل تنظیم بازار ماهی را عرضه مستقیم در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار اعلام کرد و افزود: با وجود آنکه دلالان قزل‌آلا را با نرخ‌های پایینی از تولیدکنندگان می‌خرند؛ اما با سودهای هنگفتی در بازار عرضه می‌کنند که با همکاری سازمان شیلات و میادین میوه و تره‌بار از سال آینده قصد داریم دست دلالان را از بازار کوتاه کنیم.
دلالان بازار ماهی را به هم ریختند
مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران
بازار ماهی امروز به دلایل مختلف دستخوش مشکلات زیادی شده است که متاسفانه دلالان نقش مهمی در این اتفاقات دارند. در تمام بازارها با نفوذ دلالان بازار به هم می‌ریزد. در بازار ماهی نیز شاهد همین اتفاقات هستیم و افزایش قیمت‌ها به دلیل کمبود تولید، فعالیت دلالان و افزایش شمار واسطه‌گران است. سودی که دلالان و واسطه‌ها از فعالیت در بازارها به دست می‌آورند، مبالغ زیادی است و در این بین فروشنده و مصرف‌کننده مورد ظلم واقع می‌شوند. در این رابطه دلالان با فعالیت‌های خود و با توجه به کاهش تولید و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور با سوءاستفاده، زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌آورند. نظارت دقیق در این میان حلقه گمشده‌ای است که اگر به آن رسیدگی نشود، دلالان بیش از بیش به بازار وارد خواهند شد و به‌طور کلی بازار را در دست خواهند گرفت.
امروز تولید کم شده و حتی ماهی‌های تولیدشده در شهرکرد که مرکز اصلی تولید این محصول است، به بازار تهران نمی‌رسد؛ اما دلال‌ها آماده‌اند و ماهی را به دیگر استان‌ها که خریدار دارد و مسیر نزدیک‌تری هم هست، ارسال می‌کنند و با روش‌های خودشان آن را به بازار می‌رسانند. دلیل کاهش تولید ماهی این است که تولیدکنندگان می‌گویند که این قیمت برای آنها به‌صرفه نیست و به همین دلیل تولید نسبت به قبل کاهش داشته و این‌طور عنوان می‌شود که ماهی در بازار کم شده و نایاب است. از سوی دیگر کمبود آب باعث شده تولید ماهی‌های پرورشی کم شود. همچنین کاهش ذخایر ماهیان دریاها هم صید ماهیان دریایی را کاهش داده؛ بنابراین با کاهش عرضه در بازار قیمت بالا رفته است. معمولا افزایش قیمت در ابتدای زنجیره؛ یعنی تولید اتفاق می‌افتد و صنف ما یعنی فروشندگان آن نرخ معمول ۸ تا ۱۰ درصد را جزو حاشیه سودشان مبنا قرار می‌دهند و می‌فروشند. باید نظارت‌ها قوی‌تر شود و دست دلالان را از بازار کوتاه کنند و از سوی دیگر اینکه تولید بیشتر شود و امیدواریم با بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد در فصل گرما شاهد بهبود وضعیت تولید و پایین آمدن قیمت‌ها باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.