صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت توجه به تکثیر یوزپلنگ در اسارت
ضرورت توجه به تکثیر یوزپلنگ در اسارت

ضرورت توجه به تکثیر یوزپلنگ در اسارت

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی گفت‌وگوهایی انجام شده با متخصصان داخلی و خارجی به این نتیجه رسیدیم که باید روی تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت هم کار کنیم. چرا که در حال حاضر سه یوزپلنگ در اسارت دراختیار داریم و این فرصتی ارزشمند برای ماست.

یوزپلنگ ایرانی

به گزارش کسب و کار نیوز حمید ظهرابی در کارگروه دو روزه آموزشی با عنوان «روش‌های تکثیر وپرورش یوزپلنگ» که با حضور کارشناسان و متخصصان حیات‌وحش صبح امروز در سالن سرو پارک پردیسان آغاز به کار کرد، گفت: موضوع تکثیر و پرورش، امروز بخشی از رویکرد حفاظتی درباره یوزپلنگ در جهان است. با این حال اصل بر حفاظت از یوز در زیستگاه خودش، امن کردن زیستگاه‌ها و کریدورهای حفاظتی و تقویت زیستگاه و گونه در شرایط طبیعی خودش است. 

ظهرابی تاکید کرد: به‌طور قطع بخش عمده توان ما روی زیستگاه‌های طبیعی گونه، کریدورها و امنیت زیستگاهی است اما تکثیر در اسارت یکی ازفعالیت‌های جانبی خواهد بود. 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع تکثیر و پرورش یوز نگهداری‌ را هم به همراه دارد. به عنوان مثال برخی می‌گویند با وجود تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از حدود پنج دهه پیش، اما این گونه هنوز در طبیعت احیای نشده است. با این وجود اگر تکثیر و پرورش انجام نمی‌شد، امروز دیگر هیچ گوزن زرد ایرانی نداشتیم که بخواهیم درباره احیای آن صحبت کنیم. 

وی افزود: در مورد یوز هم تکثیر و پرورش برنامه‌ای جانبی و کمکی خواهد بود. برنامه اصلی در فاز سوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بر بهبود شرایط زیستگاه‌های یوز، افزایش آگاهی و مشارکت مردم و حفاظت از یوز در شرایط و زیستگاه طبیعی متمرکز خواهد بود. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کارگاه «روش‌های تکثیر وپرورش یوزپلنگ» امروز و فردا (اول و دوم دی‌ماه) در سالن سرو پارک پردیسان برگزار می‌شود. مدرس این‌کارگاه، «وینسنت وان درمو» – مسئول بخش فراجمعیت یوزپلنگ در «موسسه حیات‌وحش در خطر انقراض» (EWT) – است. 

این متخصص اهل آفریقای جنوبی از سال ۲۰۱۱ میلادی مسئول پروژه‌ای بوده که نتیجه آن رشد جمعیت یوزپلنگ‌ها از ۲۱۷ فرد در ۴۱ زیستگاه، به ۳۵۷ فرد در ۵۷ زیستگاه کشور آفریقای جنوبی است. وی همچنین در سال ۲۰۱۷، مسئول معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاه‌های کشور مالاوی بود این در حالیست که یوزپلنگ در دهه ۱۹۸۰ میلادی در مالاوی منقرض شده بود. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.