صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / سازمان محیط زیست برای تحقیقات و پایش با وزارت علوم، تفاهمنامه امضا کرد

سازمان محیط زیست برای تحقیقات و پایش با وزارت علوم، تفاهمنامه امضا کرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سابقه همکاری این سازمان با دانشگاه‌ها گفت: با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم به‌صورت نهادینه با دانشگاه‌ها درزمینه‌های تحقیقاتی و پایش همکاری کنیم.

تفاهمنامه

به گزارش کسب و کار نیوز عیسی کلانتری در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزارت علوم گفت: سازمان پیش‌ از این نیز تجربیاتی از همکاری با دانشگاه‌ها داشت. به همین دلیل خواستیم تا این همکاری‌ها به‌صورت نهادینه با دانشگاه‌ها درزمینه‌های همکاری‌های تحقیقاتی و پایش دربیاید و در سایر مواردی که امکان استفاده از پتانسیل بسیار بزرگ دانشگاه‌ها ممکن است نیز همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما احساس کردیم محیط زیست می‌تواند از توانمندی‌های دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند. به همین دلیل از معاونت‌های محیط زیست انسانی و آموزش و پژوهش خواسته شد مذاکراتی باهمتایان خود در وزارت علوم انجام دهند و به تفاهم کلی برسند تا هم نیاز محیط زیست کشور تأمین شود، هم از پتانسیل‌های کمتر استفاده‌شده وزارت علوم در راستای حفظ محیط زیست استفاده شود.

کلانتری با اشاره به محدود بودن نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حفظ محیط زیست کار بسیار سختی است و ما نمی‌توانیم با این تعداد نیرو به‌تنهایی از عهده این کار بربیاییم.

در ادامه جلسه امضای تفاهم‌نامه منصور غلامی – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری – گفت: وزارت علوم وظیفه دارد به حل مسائل و چالش‌های بزرگی که جامعه با آن روبروست ورود و آن‌ها را با نگاه کارشناسی و مطالعه و پژوهش همچنین با استفاده از نظرات متخصصان حل کند.

وی ادامه داد: مسائل زیست‌محیطی در سطح ملی باعث نگرانی مردم است و دانشگاهیان هم همین نگرانی‌ها را دارند. با توجه به حساسیت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این موضوع و رویکردی که دارد ما با امکانات این وزارتخانه در پی انعقاد این تفاهم‌نامه شرایطی را فراهم خواهیم کرد که همه دانشگاه‌های کشور بخصوص آن‌هایی که تجربه بیشتری در حوزه محیط زیست دارند به کمک سازمان حفاظت محیط زیست بیایند.

غلامی با تأکید بر اینکه مشکلات فعلی نیاز به بررسی‌های علمی دارند، اظهارکرد: از درون بررسی‌های علمی و پژوهشی، تحقیقاتی بیرون خواهد آمد که هم در داخل و هم در خارج از کشور می‌تواند برای مسائل زیست‌محیطی کاربردی باشد.

وی در ادامه گفت: تعهد جدی ما این است که اعضای هیئت‌علمی را در قالب فرصت‌های مطالعاتی که دارند به سمت موضوعات محیط زیستی سوق دهیم. همچنین با سوق دادن پایان‌نامه‌ها به این‌سو و با پروژه‌هایی که اساتید تعریف می‌کنند، همکاری‌های جدیدی با سازمان حفاظت محیط زیست انجام دهیم.

وزیر علوم در ادامه درباره مواد این تفاهم‌نامه اظهارکرد: در تفاهم‌نامه‌ها معمول نیست که به عناوین به شکل خاص اشاره شود زیرا همه کارهایی که در حوزه‌های مربوط به محیط زیست قرار می‌گیرد و حل مسائل و مشکلات و چاره‌جویی‌ها در راستای همین تفاهم‌نامه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای حل چالش‌های بزرگ از دانشگاه‌های بزرگ و مختلف کمک می‌گیریم و آن‌ها را ساماندهی کردیم تا این چالش‌ها را با هم حل کنیم.

مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – در این جلسه با اشاره به همکاری‌های قبلی سازمان حفاظت محیط زیست با فضای دانشگاهی و پژوهشی کشور گفت: ما در سازمان به دستور حاکمیت دو کارگروه داریم که یکی دبیرخانه کارگروه آلودگی کلان‌شهرها و دیگری کارگروه گرد وغبار است و در هردو بخش از کمک دانشگاه‌ها استفاده کرده‌ایم و امیدواریم در راستای این تفاهم‌نامه همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، یک تفاهم نامه بین وزارت علوم و سازمان حفاظت محیط زیست و تفاهمنامه دیگر بین معاونت پژوهشی وزارت علوم و این سازمان به امضا رسید. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.