صفحه اصلی / سرخط خبرها / دو راهکار خروج از رکود مسکن

حسام عقبايي، نايب‌رئيس اتحاديه مشاوران املاك

دو راهکار خروج از رکود مسکن

یادداشت

در شرایط فعلی دو راهکار اساسی پیش پای مسئولان در بخش مسکن وجود دارد که این بخش را از رکودی که گریبانگیر آن شده است، نجات بدهد؛ یکی افزایش میزان تولید مسکن و کمک تولیدکنندگان برای تحقق آن از راه دادن زمین به آنها که در سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی نیست و نکته بعدی افزایش تسهیلات بانک مسکن که مورد موافقت بانک مسکن و البته بانک مرکزی نیست. با توجه به افزایش چند برابری قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، این دو راهکار به بازار مسکن کمک خواهد کرد وگرنه رکود مسکن بسیار عمیق‌تر خواهد شد و حتی ممکن است تا پایان نیمه اول سال ۹۸ نیز ادامه‌دار باشد.
تجربه کشورهایی که زمانی مثل ما بوده‌اند؛ اما برای بهبود بازار مسکن اقداماتی انجام دادند و به نتیجه رسیدند، الگوی مهمی است. برای مثال وضعیت بخش مسکن در کشوری مثل ترکیه ۲۰ سال پیش پایین‌تر یا همسطح ما بود؛ اما اتفاقاتی در این کشورها افتاد که به افزایش مازاد تولید آنها کمک کرد. در این مدت ایرانی‌ها به اندازه ۱۰ سال در ترکیه خانه خریده‌اند؛ این یعنی تهدیدی بزرگ برای اقتصاد کشور. روش تولید مسکن در کشور باید تغییر کند و از روش سنتی‌سازی به سمت صنعتی‌سازی برود.
بزرگ‌ترین پروژه ما مسکن مهر است که ۹۵ درصد بومی است. تولید مسکن در ایران سنتی است. باید از فضای سنتی با کمک متخصصان در حوزه مسکن و دانش این حوزه عبور کنیم. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خاک و مصالح و نیروی انسانی به اندازه کافی هست، نباید مشکلی به نام مسکن داشته باشیم؛ اما متاسفانه هنوز ساخت‌و‌ساز مسکن و همچنین شیوه‌های تولید ناکارآمد است. به همین دلیل نه نیازمندان و متقاضیان توانایی خرید مسکن را به دلیل رشد قیمت‌ها دارند و نه تعداد ساخت‌و‌ساز این بازار برای پوشش تقاضا، کفایت می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.