صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تأخیر در عملیات ترکیه در شرق فرات راه را به روی راهکارهای سیاسی باز می‌کند
تأخیر در عملیات ترکیه در شرق فرات راه را به روی راهکارهای سیاسی باز می‌کند

/گزارش/

تأخیر در عملیات ترکیه در شرق فرات راه را به روی راهکارهای سیاسی باز می‌کند

به دنبال اعلام تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه، ترکیه از تأخیر در عملیات شرق فرات سوریه خبر داد. این اقدام احتمالا در را به روی راهکارهای سیاسی باز کند.

کردهای سوریه

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره تأخیر در عملیات شرق فرات سوریه در را به روی حل و فصل جدیدی باز می‌کند که یگان‌های مدافع خلق کرد را وادار خواهد کرد تا به دنبال راهکارهای سیاسی باشند؛ راهکارهایی که مانع سناریوی نظامی شود. چراکه در حال حاضر سناریوی سیاسی با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌روست؛ طرف‌های زیادی در این بحران مشارکت دارند و رهبران کرد هنوز ملایمت نشان نداده و ترکیه نیز با لحن جدی تأکید دارد که می‌خواهد به نفوذ حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) در سوریه پایان بدهد.

به گفته یک مسؤول در کاخ الیزه، مسؤولانی در ریاست‌جمهوری فرانسه با نمایندگانی از نیروهای سوریه دموکراتیک در پاریس دیدار و بر حمایت فرانسه از کردها تأکید کردند.

این مسؤول گفت: مشاوران پیامی را مبنی بر حمایت و همبستگی انتقال داده و مذاکراتی را که فرانسه با مقامات آمریکایی برای ادامه جنگ با داعش داشته، توضیح دادند.

بعد از عقب نشینی غیرمنتظره آمریکا از سوریه با چند سناریو مواجهیم که دو مورد از آن‌ها ارجحیت دارند.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه در استانبول اعلام کرد که موضع اخیر آمریکا، ترکیه را وادار کرده که تا مدتی عملیات خود را در شرق فرات سوریه به تأخیر بیندازد. اردوغان تأکید کرد که کشورش چشم طمع به خاک سوریه ندارد و اولویت‌های کشورش تضمین امنیت منطقه است.

چرا ترکیه عملیات را به تأخیر می‌اندازد؟

تحلیلگران معتقدند که تأخیر ترکیه در عملیات شرق فرات در چارچوب مذاکرات و فراهم کردن زمینه برای تمامی طرف‌ها جهت اداره تحولات کنونی و فشار بر یگان‌های مدافع خلق کرد برای امتیازدهی به نفع ترکیه است.

ردیف مصطفی، تحلیلگر سیاسی کرد معتقد است که اعلام به تأخیر انداختن عملیات شرق فرات در راستای توافق‌های میان ترکیه و آمریکا و تعدادی از طرف‌های دیگر است. وی به پیچیدگی منافع منطقه‌ای و بین‌المللی و اوضاع پیچیده شرق فرات اشاره کرد.

شاید مانور ترکیه به راهکارهای میانه‌ای بینجامد که در نتیجه آن راهکار مسالمت‌آمیزی ایجاد شود و براساس آن نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از نوار مرزی عقب‌نشینی کرده و جای خود را به نیروهای دیگری بدهند اما ردیف مصطفی می‌گوید: در سایه رخدادها و تصمیمات غیرمنتظره کنونی دشوار است چنین پیش‌بینی داشته باشیم.

وی گزینه نظامی را بر موارد دیگر ارجحیت داد و گفت: به نظر من ترکیه گزینه‌های خود را درباره مداخله در مناطق شرق فرات به ویژه تل ابیض و رأس العین نهایی کرده است و اگر نتواند به صورت مسالمت آمیز مساله را حل کند به زودی عملیات نظامی را آغاز می‌کند. ترکیه همچنین در موضوع پایان دادن به نفوذ “پ‌ک‌ک” در سوریه جدی است و تمامی این مسائل نشان می‌دهند که جنگ احتمالا به تأخیر افتاده اما حتما این جنگ رخ خواهد داد.

سناریوهای حل بحران

مصطفی در مصاحبه با القدس العربی درباره سناریوهای جدیدی صحبت کرد که اجازه ورود پیشمرگ‌ها و عشایر وابسته به “الصنادید” و احمد الجربا که سفری غیرمنتظره به ترکیه و اقلیم کردستان و مناطق اداره خودگردان کردها در شمال سوریه داشته، به مناطق شرق فرات را می‌دهد.

وی گفت: احتمالا نیروهایی از ارتش آزاد سوریه وارد نوار مرزی با ترکیه شوند و نیروهای قسد تا بین ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری عقب‌نشینی کنند. تمامی این سناریوها همچنان جای بحث دارند و هیچ کدام قطعی نیستند.

وی به مذاکرات میان آمریکا و ترکیه اشاره کرد. این مذاکرات در سایه تفاهمات میان رهبران کرد برای امضای توافقی با نظام سوریه برگزار شده است. نمایندگان نظام سوریه و کردها در فرودگاه قامشلی برای بررسی مکانیزم تحویل مناطق و میادین نفتی به نظام در ازای حمایت ارتش سوریه از کردها در برابر حملات ترکیه گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

منابع محلی اعلام کردند که هیئتی از “پیشمرگ‌های سوریه” وابسته به “شورای ملی کرد” مرتبط به “ائتلاف ملی سوریه” روز گذشته برای مذاکرات با نیروهای سوریه دموکراتیک وارد شمال شرق سوریه شدند.

منیار بونجق آقا، یکی از اصحاب رسانه پیشمرگ‌ها گفت که این هیئت به همراه نیروهای ائتلاف ضد داعش برای مذاکره با قسد وارد شمال شرق سوریه شدند و هدفشان ورود به مناطق تحت سیطره کردها برای حفظ امنیت و ثبات این منطقه و مشارکت در اداره آن مناطق با حضور عشایر عرب است تا بتوانند ترکیه را از تصمیم خود برای عملیات نظامی در شرق فرات منصرف کنند.

گزینه‌های محدود

بونجق آقا احتمال داد که به دلیل لجبازی نیروهای قسد و مداخله گروه‌های خارجی و منطقه‌ای از جمله نظام سوریه در تصمیمات نهایی نتوانند به توافق برسند.

وی گفت که آن‌ها آماده ورود به مناطق شمال شرق سوریه در اسرع وقت هستند و به حفظ امنیت و ثبات منطقه و حل اختلافاتشان با گروه‌های نظامی مخالف (ارتش آزاد سوریه) خواهند پرداخت.

وی درباره نقش ائتلاف بین‌المللی در مذاکرات میان دو طرف گفت: ائتلاف بین‌المللی برای حل و فصل اوضاع در سوریه به ویژه اختلافات میان طرف‌های کرد تلاش می‌کند. از سه روز پیش هیئتی از رهبران پیشمرگ‌ها آماده ورود به مناطق تحت سیطره قسد برای مذاکره هستند اما نیروهای آسایش وابسته به اداره خودگردان کردها مانع آن‌ها می‌شوند.

گزینه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک محدود است. یا باید تسلیم فشارها شوند و به نفع ترکیه امتیازدهی کنند یا اینکه به نظام سوریه روی آورند و ورود ارتش سوریه را به برخی مناطق بپذیرند.

هشام اسکیف، مسؤول سیاسی “ارتش ملی” وابسته به مخالفان سوریه اعلام کرد که تأخیر در عملیات شرق فرات به پیچیدگی اوضاع منجر خواهد شد.

وی افزود: ما اوایل آمادگی کامل خود را برای ورود به مناطق شرف فرات به همراه ترکیه اعلام کردیم اما درک می‌کنیم که عملیات پیچیده است و این مساله ما را در مقابل آمریکا قرار می‌دهد که از قسد حمایت می‌کند. ما در هر صورت نمی‌خواهیم با آمریکا دشمن شویم. ما باید هم‌پیمان باشیم.

همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نشستی میان فرماندهی نیروهای فرانسوی در شرق فرات با رهبران قسد در منطقه عیسی شمال رقه برگزار شد و فرانسوی‌ها متعهد شدند که قسد را به سلاح و مهمات تا زمان نابودی کامل داعش مجهز کنند. منابعی در قسد اعلام کردند که با همکاری فرانسه بر آمریکا فشار خواهند آورد تا از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهایش از سوریه صرف‌نظر کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.