صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / به رغم تضمین‌های ترامپ جنگ علیه داعش همچنان زمان‌بر است
به رغم تضمین‌های ترامپ جنگ علیه داعش همچنان زمان‌بر است

تحقیق مشترک الجزیره و اینترسپت:

به رغم تضمین‌های ترامپ جنگ علیه داعش همچنان زمان‌بر است

شبکه خبری الجزیره و پایگاه اینترسپت آمریکا به دنبال تحقیق مشترکی اعلام کردند، با وجود تاکیدهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هنوز گروه تروریستی داعش در سوریه وجود دارد و درگیری‌ها به رهبری آمریکا برای براندازی این گروه در آخرین پایگاه‌ آن در شرق سوریه طی هفته‌های اخیر بیشتر شده است.

داعش

به گزارش کسب و کار نیوز، منابع آگاه اعلام کردند، پس از حملات جنگنده‌های آمریکا به مناطق وابسته به داعش در شرق دیرالزور، ده‌ها غیرنظامی و زندانی طی درگیری‌های اخیر میان نیروهای سوریه دموکراتیک تحت حمایت آمریکا از یک سو و نیروهای داعش از سوی دیگر کشته شده‌اند.

به گفته این منابع، جنگنده‌های آمریکایی در جریان این حملات اواخر ماه گذشته میلادی بیمارستانی را در روستای الشعفه بمباران کردند که در اثر آن بیماران، همه کارمندان بیمارستان و برخی از اعضای خانواده آنها کشته شدند.

در این تحقیق آمده است که یکی از نظامیان داعش گفت، حمله آمریکا این بیمارستان را به تپه‌ای از سنگ و کلوخ تبدیل کرده است.

دو دیپلمات‌ بارز آمریکایی که در جریان مبارزه با داعش قرار دارند به شرط عدم افشای هویتشان با شبکه الجزیره مصاحبه و تاکید کردند که آمریکا به بیمارستان مذکور حمله کرده است اما این حمله را توجیه‌کننده و قانونی دانستند.  

یکی از آن دو می‌گوید، نیروهای داعشی از داخل بیمارستان به سمت آمریکایی‌ها تیراندازی و از بیمارستان به عنوان یک پایگاه استفاده می‌کردند و همین مساله موجب شد حمله جنگنده‌های آمریکایی به بیمارستان کاملا قانونی باشد.

خروج آمریکا از سوریه

در این تحقیق آمده است، ترامپ روز چهارشنبه از خروج نیروهایش از سوریه خبر داد و در صفحه توئیتر خود نوشت، آمریکا توانست داعش را در سوریه شکست دهد اما وضعیت این کشور در خصوص حضور داعش بسیار پیچیده است.

درست است که داعش ضعیف شده و مانند گذشته بر مساحت گسترده‌ای از سوریه گرفته تا عراق کنترل ندارد اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده مبارزه با داعش هنوز پایان نیافته است.

براساس این تحقیق مشترک، گروه تروریستی داعش در مناطق تحت کنترل خود علیه نیروهای تحت حمایت آمریکا دست به حملات شدیدی می‌زند و در عین حال با پروازهای جنگنده‌های آمریکایی روبه‌رو می‌شود.

با وجودی که رسانه‌های عراق و روسیه اعلام کرده‌اند که ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش مرده است اما نیروهای این گروه در سوریه اطمینان دارند که همچنان تحت رهبری و فرماندهی او قرار دارند.

منابع مختلف اعلام کردند، حملات هوایی اخیر در شرق سوریه منجر به کشته شدن ده‌ها تن از خانواده‌های داعش و نیز زندانی‌های کرد شده که نزد داعش بازداشت بودند.

مذاکرات رقه

در ماه اکتبر ۲۰۱۷ هنگامی که داعش کم کم کنترلش بر پایتخت خودخوانده‌اش در رقه را از دست می‌داد، خبرگزاری‌های آمریکا و انگلیس اعلام کردند، درگیری‌های مختلفی در آخرین پایگاه‌های داعش در حال انجام است اما از قرار معلوم این درگیری‌ها تا حدود زیادی یک اقدام هماهنگ شده به عنوان بخشی از مذاکرات برای خروج از رقه بود.

دیگر مناطق باقی‌مانده در اختیار داعش روستاهای دیرالزور در امتداد رود فرات هستند و این مناطق تا حدود زیادی در محاصره نیروهای دولت سوریه از سویی و نیروهای کرد از سوی دیگر قرار دارند.

یکی از نیروهای سابق داعش می‌گوید، طی چند هفته پیش بازارهای این شهرک‌ها و روستاها به بیابانی لم یزرع تبدیل شده و به همین دلیل غیرنظامیان محلی تنها مقدار کمی غذا دارند و در حال حاضر شرایط بسیار سخت شده است.

پیشتر جنگنده‌های آمریکا اعلامیه‌هایی بر مناطق تحت کنترل داعش در سوریه می‌انداختند اما نیروهای این گروه تروریستی و ساکنان این مناطق این اعلامیه‌ها را پاره کرده و دور می‌ریختند.

وضعیت انسانی

 به دلیل حمله هوایی آمریکا که از ۲۵ سپتامبر تا اول دسامبر در عملیاتی در وادی رود فرات میانه و منطقه مرزی عراق و سوریه ادامه داشت، وضعیت بد انسانی تشدید یافته است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در نشست مطبوعاتی پنجم دسامبر از انفجار خودروهای زره‌پوش داعش، مسیرهای امدادرسانی و تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح ضمن اهداف دیگر خبر داد اما به گفته منابع محلی آگاه این حملات بازارهایی در فضای باز و مناطق مدنی دیگر را نیز مورد هدف قرار دادند.

همچنین حمله به بیمارستان الیرموک در روستای الشعفه در اواخر نوامبر بخشی از این عملیات بود، در طبقه اول این بیمارستان بیماران، طبقه دوم خانواده‌های نظامیان کردها، پزشکان و خانواده‌های آنها حضور داشتند. این بیمارستان با دو حمله و کمی بعد با بمبی بمباران شد و در اثر آن بین ۱۰ تا ۴۵ غیرنظامی کشته شدند.

بمباران عمدی این بیمارستان و مناطق مدنی آن در جریان درگیری‌های مسلحانه نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و در این باره فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد، در همه حملات علیه داعش متعهد به دور نگهداشتن غیرنظامیان از حملات است.

همزمان با این امر، این مسؤول آمریکایی گفت، این بیمارستان به عنوان پایگاهی برای تجمعات داعش استفاده می‌شد و این گروه با نیروهای کرد برای آزادی نظامیان کرد در ازای باز کردن تنها مسیر اصلی برای خروج از منطقه و دریافت کمک‌ها به مدت ۹ ماه مذاکره می‌کرد.

یکی از نیروهای داعش گفت، تشکیلات فکر می‌کرد که آمریکا نمی‌خواهد توافقی حاصل شود و در نتیجه برای کشتن زندانیان کرد با هدف ناکام گذاشتن مذاکرات بیمارستان را بمباران کرد.

شبکه خبری الجزیره و اینترسپت نتوانستند تحقیق مستقلی از این مسؤول آمریکایی یا نیروی داعشی داشته باشند و مسؤول آمریکایی از پاسخ به سؤالات درباره وجود غیرنظامیان در بیمارستان طفره می‌رود، همانطور که سخنگوی وزارت دفاع به سوالات پیرامون انفجار بیمارستان پاسخ نداد.

تفرقه در تشکیلات داعش

براساس این تحقیق به نقل از منابع آگاه، در حالی که داعش از شکست‌های متعدد رنج می‌برد به دلیل درگیری‌های ایدئولوژیک داخلی و ادعاها درخصوص فساد فرماندهانش دچار تفرقه شده است.

به گفته این منابع، برخی از مقام‌های دینی در شهرها و روستاهای تحت کنترل داعش در فرماندهی داعش و عقاید ایدئولوژیک آن تردید پیدا کرده‌اند و به دلیل تسلط دینی، آنها تهدیدی بر داعش در این منطقه هستند و به همین خاطر این گروه تروریستی تعدادی از شخصیت‌های دینی را در ساختمان بزرگی در جنوب هجین زندانی کرده است.

همچنین در این زندان نظامیان کرد بازداشت هستند که در درگیری‌ها به دست داعش افتاده‌اند و به گفته منابع، آمریکا در یک حمله هوایی ماه میلادی گذشته این زندان را بمباران کرده است.

در میان کسانی که گفته شده در این بیمارستان کشته شده‌اند محمد محمود النمساوی، یکی از نظامیان اتریشی قرار دارد که در یکی از فیلم‌ها دیده شده که در عملیات اعدام مشارکت داشته و نیز یوسف سمرین اردنی معروف به ابویعقوب اردنی در این حمله کشته شده‌اند، آنها با وجود سابقه حضوری که در تشکیلات داعش داشتند به منتقدان داخلی داعش بدل شدند، همچنین اعضای برجسته سابق در رهبری دینی و نظامی داعش هم در این حمله کشته شدند.

به گفته منابع، رهبران سابق محبوس به دلیل مخالفتشان با برخی اقدامات داعش مرتد خوانده شدند و برخی دیگر نیز به خاطر ارتباط احتمالی با ابومحمد المقدسی زندانی شدند که یکی از روحانیان اصلی اندیشه سلفی‌ جدید است.

المقدسی مرشد ابومصعب الزرقاوی اردنی بود که موسس داعش به شمار می‌رود، همچنین المقدسی از قتل‌های وحشیانه غیرنظامیان و ساکنان محلی توسط غربی‌ها انتقاد کرده بود. به گفته این منابع، مخالفت المقدسی با داعش و انصراف زودهنگام او از پیوستن به این گروه موجب شده تشکیلات او را مرتد بخواند.

فساد و ثروت‌ها در تشکیلات داعش

طبق گفته سه تن که با اعضای سابق داعش در ارتباط هستند،‌ فرماندهان آنها با شایعات پیرامون فساد روبه‌رو هستند و البغدادی حداقل ۱۲ زن را برای بهره‌برداری از آنها بازداشت کرده بود و این داستان با ادعاها درباره اینکه البغدادی کیلا مولر آمریکایی و دستیار او را پیش از اعدامش در سال ۲۱۰۵ برای کسب درآمد نگهداشته بود، مطابقت دارد.

همچنین فرماندهان و اعضای داعش دارایی‌های کوچک انباشته‌ای از طریق قاچاق نفت و اخاذی در طول گسترش این گروه به دست آورده بودند.

همزمان با تشدید وضعیت غیرنظامیان در شهرها و روستاهای سوریه تحت کنترل داعش، آنگونه که به نظر می‌رسد نظامیان داعشی عقب‌نشینی نمی‌کنند و آنها همچنان به مناطق هم‌جوار در مرزهای عراق با هدف جمع‌آوری تعدادی نظامی پیش از حمله نیروهای کرد یا نیروهای سوریه به مناطق آنها می‌روند.

اما حتی با وجود استقرار بقایای داعش در صحرای همجوار سوریه و عراق، باز هم احتمال نمی‌رود که این اقدام پایان آنها باشد، طبق تحلیلات پیتر برگن، تحلیل‌گر آمریکایی، مادامی که منطقه از طایفه‌گرایی، دیکتاتورمآبی و دولت‌های فروپاشیده در رنج باشد داعش باز می‌گردد، مشکل واقعی منطقه داعش نیست بلکه شرایط سیاسی است که عامل ایجاد این گروه تروریستی شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.