صفحه اصلی / اسلایدر / اعتمادسازی فین‌تک‌ها برای بانک‌ها
اعتمادسازی   فین‌تک‌ها   برای    بانک‌ها

«كسب‌وكار» كمك فين‌تك‌ها براي كاهش هزينه بانك‌ها را بررسي مي‌كند

اعتمادسازی فین‌تک‌ها برای بانک‌ها

ديجيتالي شدن خدمات بانك‌ها اقدامي است كه از طريق فين‌تك‌ها و با كمك آنها ميسر خواهد بود و مسئولان بانكي نيز بر ضرورت آن تاكيد دارند؛ اما در راستاي همين موضوع، گام مهم فين‌تك‌ها در نظام بانكداري كمك به بانك‌ها براي كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي در منابع بانك‌هاست كه طي سال‌هاي اخير هم ضعف شبكه بانكي و هم مديريت غلط در بانك‌ها، مانع از آن شده است. برخي از بانك‌ها از نظام بانكداري به دليل كمبود منابع حذف شده‌‌اند و به عنوان نمونه ورشكستگي موسسات اعتباري و مالي هزينه زيادي روي دست سپرده‌گذاران آنها و سيستم بانكي گذاشته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته کارشناسان، بانک‌ها و شرکت‌های PSP در حال حاضر هزینه زیادی برای بازاریابی و جذب پذیرندگان اینترنتی و کارت‌خوان‌های فروشگاهی می‌پردازند، در صورتی ‌که این هزینه در شرکت‌های فین‌تکی در حدود یک‌دهم است و کم شدن هزینه، منجر به کاهش قیمت تمام‌شده آن خدمت، برای مصرف‌کنندگان می‌شود. با فعالیت شرکت‌های فین‌تکی، هزینه‌ بانک‌ها نیز تا حدود زیادی کاهش می‌یابد، زیرا هزینه‌هایی که به شرکت‌های PSP پرداخت می‌کنند در این روند کاهش و کل اکوسیستم پرداخت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
در همین رابطه یک مقام مسئول در نظام بانکی، دیجیتالی شدن ارائه خدمات در نظام بانکی را نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌ها دانست و تاکید کرد: فین‌تک‌ها هم‌اکنون می‌توانند در بانک‌ها به دیجیتالی شدن خدمات کمک کنند؛ ولی هنوز زمینه برای آنها مهیا نیست. وی تصریح کرد: هم‌اکنون باید سرویس‌های دیجیتالی را آماده کنیم و در اختیار فین‌تک‌ها قرار دهیم؛ فین‌تک‌ها نیز با استفاده از این سرویس‌ها باید محصولاتی را تعریف کنند و به مشتری ارائه دهند؛ در عین‌حال یکی از مزایای ورود فین‌تک‌ها به نظام بانکی کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در منابع بانک‌هاست؛ به نحوی که فین‌تک‌ها در حوزه پرداخت، پتانسیل بالایی دارند و می‌توانند سرویس‌هایی که مشتری نیاز دارد را در اختیارش قرار دهند.
رئیس کانون بانک‌های خصوصی نیز با بیان اینکه بانک‌ها برای کاهش هزینه‌های خود نیاز دارند تا سودآوری‌شان بالا رود، می‌گوید: فین‌تک‌ها می‌توانند به بانک‌ها در کاهش هزینه‌ها کمک کنند؛ اما مساله اینجاست که نظام بانکداری ما چه موانعی برای همکاری یا پذیرش فین‌تک‌ها دارد و چقدر طول می‌کشد که با ورود استارت‌آپ‌های فین‌تک، هزینه بانک‌ها کاهش پیدا کند و نظام بانکی با تحولات دیجیتالی خود را هماهنگ سازد.
دیر یا زود نظام بانکی با تحولات و نوآوری‌هایی که در عرصه‌های مختلف اقتصادی صورت می‌گیرد و در حوزه نظام بانکی نیز امری اجتناب‌ناپذیر است، به کمک فین‌تک‌ها نیازمند خواهند بود. ارتقای سطح فعالیت نظام بانکی، افزایش سرعت و سطح کیفیت خدمات بانک‌ها، اصلاح چرخه معیوب نظام کارمزد، چابک‌سازی بانک‌ها و همچنین کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی مشتریان از جمله مزایای ورود فین‌تک‌ها به حوزه نظام بانکی است که به گفته کارشناسان، وجود آنها را الزامی می‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.