دکتر گلایل اردلان در گفتوگو با ایسنا، درباره برنامه “مدارس مروج سلامت” گفت: مدرسه مروج سلامت، نظامی برای ارتقاء دانشآموزان است و از سال ۸۶ در کشور با مشارکت فعالانه اولیای مدارس، اولیای دانش آموزان و دانشآموزان در حال اجراست.
وی افزود: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تعداد ۱۹هزار و ۷۷ مدرسه مجری برنامه “مدارس مروج سلامت” بودند که تعداد ۱۲هزار و ۵۷۸ مدرسه موفق به کسب ستاره و از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۳ مدرسه پنج ستاره شدند. در استان تهران نیز ۱۲۶۷ مدرسه مجری برنامه بودند که تعداد ۹۴۰ مدرسه موفق به کسب ستاره و از این تعداد ۵۴۹ مدرسه پنج ستاره شدند.
اردلان با بیان اینکه برنامه”مدارس مروج سلامت”، تنها برنامه وزارت بهداشت نیست، بلکه برنامه مشارکتی بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است، گفت: ذینفع عمده در این برنامه، وزارت آموزش و پرورش است. مدارس مروج به صورت شبکهای در سطح ملی، منطقهای، شهرستانی و مدارس فعالیت میکنند و متصل به یک ستاد نیستند.
وی درباره برنامههای مدارس مروج سلامت گفت: برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی، سلامت محیط، بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی، ارتقاء سلامت کارکنان، خدمات سلامت روان و مشاورهای، مشارکت والدین و جامعه در برنامههای سلامت در مدرسه و موضوع سفیران سلامت دانش آموزی از مواردی است که در مدارس مروج سلامت به آن پرداخته میشود.
اردلان افزود: این مدارس رویکرد توانمندسازی در زمینه مراقبت از خود و ارتقای فرهنگ خود مراقبتی در دانش آموزان را دارند و همچنین آموزش همسانان و همسالان که منجر به افزایش ظرفیتها و توانمندیسازی جامعه، سالم زیستن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت میشود، از دیگر رویکردهای این مدارس هستند.
رییس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت درباره فواید مدارس مروج سلامت گفت: این مدارس موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان، تقویت مهارتهای ارتباطی برای رفاه و سلامت روانی، تشویق دانش آموزان در ورود به تصمیم گیریهایی که با سلامتی شان در ارتباط است، تکمیل یادگیری دانش آموزان برای رسیدن به سلامت، تداوم رفتارهای بهداشتی و ارزشهای کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی، میشوند.
وی ادامه داد: در مدارس مروج اقداماتی همچون ارزیابیهای دورهای برای دانش آموزان طبق بستههای خدماتی انجام میشود. در همین راستا، شاخصها و اطلاعاتی در زمینه پایش، ارزشیابی و رتبهبندی این مدارس به دست میآید.
اردلان درباره ستارهدار بودن مدارس مروج سلامت خاطر نشان کرد: این مدارس رتبه بندی خاص خود را دارند. از یک ستاره تا پنج ستاره رتبهبندی میشوند. پنج ستاره، ۱۰۰ امتیاز و یک ستاره زیر ۱۰۰ امتیاز محسوب میشود.
وی درباره اقدامات مدارس مروج سلامت گفت: در این مدارس الگوهای تغذیه دانشآموزان با رویکرد پایگاه تغذیه سالم بهبود مییابد. همچنین از رفتارهای مخاطره آمیز دانش آموزان پیشگیری میشود. بخش سلامت محیط مدارس نیز در مدارس مروج مطرح است که چک لیستهای نظارت دارند و تلاش میشود بر اساس آن چک لیستها به حد لزوم رشد و تکمیل دست یابند.
وی افزود: موضوع مورد اهمیت دیگر فعالیت فیزیکی است که باید به طور خاص در این مدارس ارتقا یابد. همچنین مشارکت اولیا و مربیان در این مدارس بسیار مهم است که خودشان با مشارکت یکدیگر مشکلات را پیدا کرده و با ارتباط با سیستمهای بهداشتی بتوانند این مشکلات را حل کنند.
اردلان با بیان اینکه ممیزیهای داخلی و خارجی نیز در مدارس مروج سلامت وجود دارد، گفت: ممیزیهای داخلی توسط خود اولیای مدارس طبق چک لیستهای ارسالی انجام میشود و ممیزیهای خارجی توسط همکاران معاونت بهداشت طبق چک لیستهایی انجام میشود و آنها بازدید از مدارس را انجام میدهند و گزارشی از عملکرد آنها ارائه میدهند.
وی در پایان افزود: با توجه به اینکه فعالیتهای این مدارس متنوع و گسترده هستند و کمبود نیروی انسانی در مدارس وجود دارد، امسال به کیفیسازی بیشتر در این مدارس پرداختهایم و پرداختن به موضوعات سلامت محیط مدارس و بوفه مدارس مد نظر گرفته شده است.
انتهای پیام