چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / رهبر اپوزیسیون سودان: با تمدید دوره ریاست عمر البشیر مخالفیم

رهبر اپوزیسیون سودان: با تمدید دوره ریاست عمر البشیر مخالفیم

رهبر اپوزیسون سودان دریافت هرگونه پیام اطمینان‌بخشی از طرف خارطوم یا هر گروه بین‌المللی یا منطقه‌ای دیگر پیش از بازگشتش به سودان را تکذیب کرده و بر مخالفت خود با تمدید دوره ریاست جمهوری عمر البشیر در این کشور تاکید کرد.

صادق المهدی

به گزارش کسب و کار نیوز، صادق المهدی، نخست وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون سودان ضمن تکذیب دریافت هرگونه پیام اطمینان‌بخشی از طرف خارطوم یا هر گروه بین‌المللی یا منطقه‌ای دیگر پیش از بازگشتش به سودان تاکید کرد که هنوز یکی از مهم‌ترین ستون‌های اصلی مخالفان با نظام حاکم در سودان است و هرگز به انتقادات خود از این دولت پایان نخواهد داد.

المهدی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان تاکید کرد: هیچ گونه تضمینی از سوی هیچ طرفی دریافت نکردم، به نظر می‌رسد برخی خردمندان در دولت حاکم به این نتیجه رسیده‌اند که بیانیه‌ها علیه من کینه‌توزانه بوده و پیگرد قضایی من هیچ معنایی ندارد، آنها مرا به گفتگو و حمایت از گروه‌ها و جنبش‌های مسلحی متهم می‌کنند که دولت سودان اساسا با آنها گفتگوی مستمر داشته و حتی توافقنامه‌هایی را با آنها به امضا رسانده و آنها جنبش‌هایی هستند که در قاره آفریقا و در سطح جهان به رسمیت شناخته شده‌اند.

این چهره سیاسی برجسته سودان اظهار کرد: برخی چهره‌ها در دولت همچنان من را تهدید می‌کنند، به هر حال من تصمیم به بازگشت به سودان گرفتم تا به ماموریتم در خارج پایان دهم، من به این تهدیدات اهمیتی نمی‌دهم. ما همواره خواستار تحقق آزادی‌ها و حاکمیت قانون در کشور بوده‌ایم زیرا قانون تنها ضامن توقف موارد نقض حقوق شهروندان از سوی حاکمان است.

این رهبر اپوزیسیون سودان اینکه بازگشتش به کشور در پی معامله‌ای مخفیانه یا توافقی با خارطوم بوده را تکذیب کرد و گفت: ما با تغییر قانون اساسی سودان جهت تمدید دوره ریاست عمر البشیر قاطعانه مخالف هستیم، برخی گزارش‌ها در رسانه‌ها درباره قراردادهای محرمانه میان ما و خارطوم حرکتی تکراری برای ایجاد چند دستگی و اختلاف میان صفوف مخالفان است.

المهدی در ادامه تاکید کرد: خارطوم بارها پیشنهاد مشارکت در قدرت را داد اما ما آن را نپذیرفتیم، ما زمانی که سودان یکپارچه بود و شرایط اقتصادی بهتری داشت، مخالف تقسیم “کیک قدرت” در سودان بودیم، هر عاقلی الان می‌داند که دیگر کیکی در کار نیست و تلاش‌های امروز ما برای نجات این کشور تقسیم شده و در آستانه فروپاشی است و مشکلات مردم سودان زیر سایه این حاکمیت حل نمی‌شوند، به همین دلیل ما بار دیگر مخالفتمان با مشارکت در این حاکمیت را اعلام می‌کنیم، مگر اینکه این امر طبق طرحی ملی و مورد توافق همه طرف‌های برای برقراری صلح پایدار و تحول کامل دموکراتیک انجام شود و موضعگیری ما در نقد حاکمیت تعهدی اخلاقی و ملی است.

وی در ادامه دعوت برخی احزاب سیاسی و پارلمانی سودان برای تغییر قانون اساسی برای تمدید دوره ریاست عمر البشیر را تنها “چاپلوسی” دانست و اینکه آمریکا چراغ سبزی به عمر البشیر برای تمدید دوره ریاستش بدهد را بعید دانست و گفت: بله گفتگوی مشترکی میان سودان و آمریکا وجود دارد اما بر حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم متمرکز است، آمریکایی‌ها شروطی دارند که خارطوم باید به آنها پایبند باشد از جمله توقف جنگ‌ها، توسعه صلح و تحقق آزادی‌ها در این کشور.

رئیس حزب الامه، یکی از بزرگترین احزاب سودان در ادامه به شدت اخبار منتشر شده درباره احتمال عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو را بسیار کم‌اهمیت دانست و گفت: فکر نمی‌کنم عمر البشیر چنین اقدامی را در پیش گیرد هر چند که در اطراف سودان کشورهایی حضور دارند که اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند.

برخی رسانه‌های عبری زبان از سفر احتمالی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سودان خبر دادند اما خارطوم به شدت این مساله را تکذیب کرد.

المهدی ضمن ابراز ناراحتی عمیق خود از وضعیت اقتصادی سودان، راه‌حل اصلی برای این مشکل را تنظیم برنامه‌ای قدرتمند و اساسی برای برقراری صلح و ایجاد دموکراسی در کشور دانست و تاکید کرد، بدون این برنامه هرگونه تلاشی برای بهبود اوضاع اقتصادی بی‌فایده خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.