صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دیدار “غزال تیزپا” با “غول سیارات” در شب یلدا

دیدار “غزال تیزپا” با “غول سیارات” در شب یلدا

یلدای امسال در حالی رخ می‌دهد که پدیده همنشینی میان سیاره "تیر" به عنوان کوچکترین و سیاره "برجیس" به عنوان بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی رخ خواهد داد.

سامانه خورشیدی

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در روز جمعه، ۳۰ آذر سیاره “تیر” تنها ۰٫۸ درجه با سیاره “برجیس” (غول سامانه خورشیدی) جدایی زاویه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: در این پدیده سیاره “تیر” به عنوان کوچکترین و سیاره “برجیس” به عنوان بزرگترین سیارات منظومه خورشیدی در شب طولانی یلدای سال ۱۳۹۷ به نزدیکترین فاصله با یکدیگر در آسمان می‌رسند.

عتیقی در عین حال بهترین زمان رصد پدیده همنشینی سیاره‌های “تیر” و “برجیس” را در روز شنبه اول دی دانست و خاطر نشان کرد: از آنجایی که این دو جرم صبحگاهی هستند، بامداد روز شنبه اول دی بهترین شرایط را برای مشاهده همنشینی غزال تیزپای منظومه (تیر) با غول سیارات (برجیس) خواهند داشت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: علاوه بر آن در روز شنبه فرصت مناسبی برای یافتن سیاره تیر با درخشش کمتر در سمت چپ برجیس ایجاد خواهد شد؛ از این رو زمان خوبی برای عکاسی از این اجرام در افق شرقی است.

به گفته این فعال حوزه نجوم آماتوری، این اجرام در صورت فلکی “کژدم” یکدیگر را ملاقات می‌کنند و ستاره مشهور “دل کژدم” با رنگ سرخ پایین‌تر از آنها قرار دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.