صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / توانمند سازی بنگاه ها و بانوان کارآفرین با خانه های سرمایه گذاری
توانمند سازی   بنگاه ها  و بانوان کارآفرین با  خانه های  سرمایه گذاری

جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با موضوع راهکارهای بهینه سازی عملکرد زنان کارآفرین برگزار شد

توانمند سازی بنگاه ها و بانوان کارآفرین با خانه های سرمایه گذاری

«سی و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» به ریاست: محمدصادق مشایخ و با شرکت: دکتر فائزه هاشمی‌رفسنجانی و با حضور اعضای کمیسیون: سید محمد هاشمی‌اصفهانی، مشاور اسبق وزیر نفت؛ جاوید قربان اوغلی، مشاور وزیر امور خارجه؛ فیض‌ا… عرب‌سرخی، معاون اسبق وزیر بازرگانی؛ پریچهر سلطانی، مشاور بانوان معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهوری؛ فرزانه مافی، عضو حزب کارگزاران سازندگی؛ سید جلال ساداتیان، عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی؛ غلامعلی ریاحی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری؛ علی سعدوندی، اقتصاددان و استاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا شعبه دوبی؛ ساقی باقری‌نیا، پزشک پاتولوژیست و صاحب امتیاز روزنامه اقتصادی آسیا؛ ناهید کشاورزفرد، فعال حوزه بانوان و عضو صندوق کارآفرینی امید؛ پریسا درشکی، مدیر حرکات اصلاحی وزارت آموزش و پرورش؛ مینا مهرنوش، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران؛ معصومه شکورقهاری، مدیرکل مطالعات پژوهشی هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی؛ ثریا دانا، کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی؛ معصومه اسماعیل‌زاده، عضو صندوق کارآفرینی امید؛ شهریار عامری، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ طاهره توکل‌نیا، حقوقدان و مشاور حقوقی اتاق بازرگانی ایران و گرجستان؛ زهرا رهایی، کارآفرین و مدیرعامل شرکت صنعتی ناوک‌شیمی؛ محمدحسین مرادی‌زاده، حقوقدان و عضو بنیاد امید ایرانیان؛ یاسر فیاض‌بخش، عضو بنیاد امید ایرانیان؛ حسین زمانی‌درمزاری، تحلیلگر بازار بورس و سرمایه؛ عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با موضوع: «راهکارهای بهینه‌سازی عملکرد زنان کارآفرین در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور و حذف سقف شیشه‌ای از افق عملکرد بانوان کارآفرین» تشکیل شد.
محمدصادق مشایخ گفت: با توجه به اهمیت ویژه توسعه کارآفرینی در کشور و نقش تعیین‌کننده بانوان در این حوزه، بر آن شدیم تا با ارائه راهکارهای تخصصی عملکرد بانوان را در توسعه کارآفرینی و همچنین رشد اقتصادی کشور، بهینه‌سازی کنیم. لازمه این اقدام حذف سقف‌های شیشه‌ای از مسیر پیشرفت بانوان در راستای ارتقای جایگاه مدیریتی و توسعه اقتصادی آنهاست. رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود: سرمایه‌گذاری جهت حمایت از بانوان کارآفرین و اعطای وام کارآفرینی به آنها به عنوان مشوق‌های حمایتی الزامی است. البته در این مسیر، بانوان باید با تلاش هدفمند و استفاده از ابتکار و نوآوری، تحول در حوزه کارآفرینی را ایجاد کنند. به عنوان مثال در حوزه صنعت بسته‌بندی و سورتینگ، کشور ما از استانداردهای جهانی عقب است و به همین دلیل در صادرات کالا، دچار ضعف در ارزش افزوده و جذب بازارهای جهانی هستیم. بنابراین چه بهتر که بانوان کارآفرین در این حوزه نیز برنامه‌ریزی و اقدام کنند. وی ادامه داد: در بحث کارآفرینی بانوان، دولت می‌بایست با حمایت‌های مالی و بسترسازی‌های صنعتی به رشد بانوان کارآفرین بپردازد. بانوان کارآفرین نیز از سوی دیگر باید از امکانات موجود و حمایت‌های دولتی حداکثر بهره‌برداری را کنند و البته با نگاه روستامحور و روستای پایدار، با پرداختن به کارآفرینی در روستاها، ضمن توفیق در مهاجرت معکوس، در روستاها به صورت پایدار اشتغالزایی کنند.
فرزانه مافی گفت: ظرفیت‌سازی جهت ایجاد کسب‌وکارهای اجتماعی به‌ویژه در حوزه روستایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین لازم است در بخش کارآفرینی بانوان، تسهیل‌گری کارآفرینی و اشتغالزایی نیز صورت پذیرد. عضو حزب کارگزاران سازندگی افزود: به کارشناسان صف و ستاد حوزه بانوان کارآفرین باید آموزش‌های ویژه داده شود، همچنین تامین مالی طرح‌های کارآفرینی بانوان باید صورت پذیرد و دولت از بانوان کارآفرین به‌صورت اعطای وام و تسهیلات کارآفرینی حمایت کند.
ناهید کشاورزفرد گفت: کارآفرین باید ارائه‌دهنده ایده جدیدی جهت خلق ارزش از ایده تا تولید باشد. در بحث روستاها، مشکل تامین منابع مالی جهت کارآفرینی باید مرتفع شود.
عضو صندوق کارآفرینی امید افزود: جهت کارآفرینی بانوان به‌ویژه در حوزه روستاها، نیاز به تشکیل صندوق‌های توسعه خرد جدی است، چراکه بهترین راه تامین مالی بانوان کارآفرین در روستاها و اشتغالزایی، دسترسی سهل به صندوق‌های توسعه خرد است. وی اضافه کرد: بانوان کارآفرین ترجیحا طرح‌های خود را به روستاها ببرند و بانک‌های عامل در این راستا از آنها حمایت کنند.
پریچهر سلطانی گفت: جهت حمایت از بانوان کارآفرین می‌بایست با تقسیط بیشتر وام‌ها و در نظر گرفتن سهم بیشتر در حوزه اشتغال و کارآفرینی برای بانوان اقدام کرد.
مشاور بانوان کارآفرین شهرک‌های صنعتی ایران افزود: باید با ایجاد صندوق ضمانت کارآفرینی به زنان کارآفرین به‌ویژه در روستاها کمک کرد. همچنین لازم است بانوان از پتانسیل‌های اقتصادی کشور به‌خوبی باخبر و آگاه باشند.
مینا مهرنوش گفت: باید به مساله کارآفرینی بانوان از دو بعد مسائل درون بنگاه و بیرون از بنگاه پرداخت. در این راستا ۵ آیتم اصلی باید مورد بررسی قرار گیرد: بازاریابی فروش، منابع انسانی، مالی، حقوقی و فنی. استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران افزود: مشکل بانوان کارآفرین در تامین مالی (اسمارت‌مانی) نیست؛ یعنی درون بنگاه نمی‌نشیند، بلکه باید از (منتورینگ) استفاده کرد. از سوی دیگر زنان کارآفرین باید ترس از عدم موفقیت را رها کنند. مدیر هلدینگ کسب‌وکار پیشنهاد کرد: جهت توانمندسازی بنگاه‌ها و بانوان کارآفرین، از خانه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد (نتورک) بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر باید بهره برد. در مسیر کارآفرینی در خارج از بنگاه‌ها آسیب‌های متعددی وجود دارد. ضمن اینکه پول تنها ابزار اثربخشی در این حوزه نیست، بلکه با استفاده هوشمندانه از امکانات و دانش مدیریت و اقتصاد می‌توان در کارآفرینی موفق شد.
زهرا رهایی گفت: یکی از معانی کارآفرینی، خلق فرصت در حوزه کسب‌وکار است که این مبحث عامل اصلی تغییر و تحول در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است و یکی از ارکان اصلی توسعه محسوب می‌شود. این کارآفرین صنعتگر افزود: یکی از راه‌های مطلوب و جدید کارآفرینی بحث اکوسیستم پایدار کارآفرینی است. اکوسیستم ۶ جزء دارد: ۱- سیاست؛ ۲- بازار؛ ۳- سرمایه انسانی؛ ۴- حمایت‌های مختلف؛ ۵- فرهنگ؛ ۶- مالی. مهم‌ترین مساله زنان کارآفرین، محیط کسب‌وکار است که باید به بهترین شکل برای‌شان مهیا شود.
طاهره توکل‌نیا گفت: باید در راستای کارآفرینی، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بازارهای جهانی به‌خوبی صورت پذیرد و همچنین قانون بهبود فضای کسب‌وکار به درستی و به‌طور کامل اجرا شود.
پریسا درشکی گفت: در بحث کارآفرینی بانوان، صنعت ورزش بسیار مطلوب و گسترده است که بخشی از آن گردشگری ورزشی است. در این راستا لازم است با اعطای تسهیلات کارآفرینی و جوایز مشاغل به حمایت از طرح‌های ورزشی بانوان پرداخت.
علی سعدوند گفت: با توجه به کاهش نرخ باروری زنان و افزایش سطح دانش بانوان کشورمان، در حال حاضر یکی از بالاترین رتبه‌ها را از نظر علمی و جایگاه مدرنیته در جهان در حوزه بانوان داریم. استاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا شعبه دوبی افزود: کارآفرینی باید از هر نظر پایدار باشد. در حال حاضر بانوان کارآفرین در کشور از پتانسیل بالای هوش و دانش برخوردارند و با استفاده از امکانات موجود می‌توانند بیشترین موفقیت‌ها را چه در عرصه داخلی و چه خارجی کسب کنند و گامی موثر جهت رشد اقتصادی کشور بردارند.
فیض‌ا… عرب‌سرخی گفت: مشکلات حوزه کارآفرینی، اتفاقا جنسیتی نیست و در واقع، عمومی است. ریشه تفاوت‌ها به جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی باز می‌گردد که هم در ساختار حقیقی و هم حقوقی موجود است.
معاون وزیر بازرگانی دولت اصلاحات افزود: متاسفانه در فرهنگ ما، زن همچنان جنس دوم تعریف می‌شود. پس در عمل نمی‌توانیم او را اولویت اول کنیم؛ ازاین‌رو جهت حذف تبعیض و رفع این نگاه اشتباه، ابتدا باید مشکل بعد فرهنگی مساله بانوان را مرتفع کنیم، سپس به حمایت از حقوق اقتصادی و کارآفرینی آنها بپردازیم.
سید محمد هاشمی‌اصفهانی گفت: نهضت مشترک زنان و مردان کارآفرین جهت فعال‌سازی روستاها باید صورت پذیرد. مشاور اسبق وزیر نفت افزود: ۸۰ درصد از فعالیت‌های مولد روستاها مربوط به زنان است و این نشان از نقش تعیین‌کننده بانوان در اقتصاد روستایی دارد. بنابراین لزوم تمرکز فعالیت بانوان کارآفرین در حوزه روستایی بیش از هر زمانی حائز اهمیت است. جاوید قربان اوغلی گفت: در حال حاضر بحث مطالبه‌گری در حوزه اشتغال، کارآفرینی و… در میان زنان بیشتر است. جالب آنکه چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی، زنان روستایی رشد چشمگیری داشته‌اند. مشاور وزیر امور خارجه افزود: رشد علمی، فرهنگی و تخصصی بانوان ایرانی، در حال حاضر در رتبه پیشرفته‌ترین کشورهای جهان رسیده و این مساله بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. بنابراین در راستای حمایت از بانوان کارآفرین در کشور نیازمند اراده سیاسی و قانون‌گذاری مجدانه‌ای هستیم. فائزه هاشمی‌رفسنجانی گفت: در کارآفرینی، باید به ایجاد کار مفید و پایدار و البته همراه با سود برای مجموعه‌ای از نیروی کار تلاش شود. در این مسیر می‌بایست ضمن افزایش فرهنگ و تخصص کارآفرینی، با اتخاذ سیاست‌های تشویقی، اشتغالزایی برای زنان فقیر و همچنین زنان جویای کار، جهت بهبود فضای اشتغال و اقتصاد کشور تلاش شود.
رئیس کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی ایران افزود: با توجه به آنکه دولت کنترل‌کننده و هدایتگر عرصه اقتصاد و اشتغالزایی است، ازاین‌رو باید از کارآفرینان با اعطای تسهیلات ویژه و طرح‌های تشویقی حمایت کند. در حال حاضر در روستاها و عشایر، ۸۰ درصد از کارها و فعالیت‌های اقتصادی خانوارها بر عهده زنان است؛ ولی زنان همچنان در بحث مالکیت با مشکل مواجه هستند. با توجه به آنکه زنان کارآفرین به‌ویژه در روستاها حداقل بهره‌مندی از سود حاصل از مشاغل‌شان را برای خودشان برداشت می‌کنند و کثرت عواید شغلی‌شان را صرف مخارج خانواده و فعالیت‌های اقتصادی‌شان می‌کنند، می‌بایست ضمن حمایت و تشویق آنها، به توسعه کارآفرینی بانوان در روستاها اقدام کرد.
فائزه هاشمی‌رفسنجانی در جمع‌بندی افزود: در حوزه کارآفرینی بانوان موارد ذیل پیشنهاد می‌شود:
۱- آموزش بانوان به‌ویژه در حوزه‌های مسائل مالی، بانکی و حسابداری- در حوزه فرهنگ‌سازی و اشتغالزایی پایدار- در حوزه حقوقی- در حوزه اعتبارات، طرح‌یابی و طرح‌نویسی و در حوزه بازاریابی و شبکه‌های ارتباطی؛ ۲- استفاده از الگوی صندوق‌های توسعه خرد؛ ۳- شناسایی پتانسیل‌های مناطق مختلف جهت استخراج ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و موانع، تا رسیدن به راهکارها و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی؛ ۴- نقش دولت و حکومت در حمایت از کارآفرینی و همچنین تلاش کارآفرینان جهت حداکثرسازی بازدهی عملکرد. دولت باید در این راستا ضمن حمایت مطلوب از کارآفرینان، به تسهیل‌گری کارآفرینی بپردازد. فعالان حوزه کارآفرینی نیز ضمن اخذ مجوزها و کلیه امکانات و تسهیلات، از تمامی ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود باید استفاده کنند تا حداکثر بازدهی را در این راستا به دست آورند. ۵- تسهیل‌سازی در روند اخذ مجوزها باید صورت پذیرد. ضمن رفع موانع بوروکراسی و قوانین اداری پیچیده و مزاحم، باید دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد کارگروهی در زمینه حمایت از کارآفرینی، قوانین خوبی که اجرا نمی‌شوند را شناسایی و اجرایی کرده و از آن سو مجلس با اصلاح قوانین مزاحم و پیچیده در این راستا تلاش کند. ۶- دولت باید با ایجاد صندوق‌های اعتباری خاص جهت استفاده زنان کارآفرین و تامین بودجه برای آموزش آنها، از آنها حمایت کند. البته با برون‌سپاری موضوع آموزش و حمایت‌های مالی و تخصصی به (ان‌.جی.او)‌ها، نتایج حاصله به‌صورت هم‌افزا مطلوب‌تر خواهد شد. ۷- استفاده از حمایت‌های تشویقی برای بانوان کارآفرین. به عنوان مثال اختصاص اعتبارات و قوانین تشویقی خاص به شرکت‌هایی که تعدادی از اعضای هیات‌مدیره آن بانوان کارآفرین هستند. ۸- برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد در حوزه تولیدات زنان روستایی و کارآفرین حتی در راستای صادرات محصولات بانوان کارآفرین؛
۹- ترویج کارآفرینی توسط اتاق‌های بازرگانی، سندیکاها و اصناف؛
۱۰- ایجاد پایلوت کارآفرینی و اشتغالزایی بانوان با همکاری کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد.

همچنین مطالعه کنید:

این مأ‌موریت دوست داشتنی است

به گزارش کسب و کار نیوز ، شرکت‌کنندگان  ۲۹ روز، یعنی از ۲۹ آبان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.