صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / باید به سمت ترویج هنرستان‌ها برویم/بخشی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل شود
باید به سمت ترویج هنرستان‌ها برویم/بخشی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل شود

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر:

باید به سمت ترویج هنرستان‌ها برویم/بخشی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل شود

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: در سال‌های اخیر مهندسین زیادی تربیت کردیم که حتی یک انتگرال ساده بلد نیستند بگیرند، چون ظرفیت دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد و پیام نور و ... را به حدی افزایش داده‌ایم که هر شخصی ثبت‌نام کند قبول می‌شود.

هنرستان-کاردانش- فنی و حرفه ای- هنرستان دهژخترانه-هنرستان پسرانه

محمد مونسان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد تبعات منفی روحی و مالی کنکور بر روی دانش آموزان و خانواده‌های آنان شده است، ولی راه‌حل‌های ارائه‌شده  نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کنند، بلکه در میان‌مدت، شکل دیگری از معضلات را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده، حذف کنکور و جایگزینی آن بر اساس معدل است که قطعاً بین دبیرستان‌های دولتی و غیرانتفاعی، تیزهوشان و نمونه مردمی و غیره تفاوت بسیاری در نوع امتحان و کسب نمره و معدل وجود خواهد داشت، یعنی این روش در بطن خود، به‌نوعی بی‌عدالتی و خرید نمره را ترویج خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با طرح این سؤال که چرا تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان ایران زیاد است و آیا همه دانشجویان برای تحصیلات عالیه ساخته‌شده‌اند، گفت: در سال‌های اخیر مهندسین زیادی تربیت کردیم که حتی بلد نیستند یک انتگرال ساده بگیرند، چون ظرفیت دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد و پیام نور و … را به حدی افزایش داده‌ایم که هر شخصی ثبت‌نام کند، قبول می‌شود.

مونسان گفت: برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال باید هنرستان‌ها را ترویج کرد و در همان دوران هنرستان به دانش‌آموزان، شغل و حرفه یاد داد و آموزش آنان را در مرحله هنرسراها ( به‌منزله تحصیلات تکمیلی برای هنرستان‌ها) تکمیل کرد که به‌تبع آن می‌توان سیستمی ایجاد کرد که همه مشاغل برای دریافت مجوز کسب‌وکار باید دارای تحصیلات هنرستانی و هنرورزی مربوطه باشند.

وی افزود: برای بانوان هم باید رشته‌های اشتغال آفرین مربوطه مانند خیاطی، هنرهای دستی، خدمات آرایشی و بهداشتی و … را راه‌اندازی کنیم که برای هر یک از شاخه‌ها، هنرستان‌های تخصصی با امکانات مناسب را فراهم کرده که البته راهی جز تبدیل فضای فیزیکی دبیرستان‌های موجود به هنرستان ندارد.

مونسان با اشاره به اینکه همه ساختار آموزش‌وپرورش، از ساختار جذب معلم و آموزش معلمین گرفته تا ایجاد امکانات کارگاهی و تخصصی در هنرستان‌ها باید متحول شود، اظهار کرد: باید فضاهایی شبیه دانشگاه با نام هنرسراهای آموزش شغلی یا هنرورزی یا چیزی شبیه آن برای دوره‌های دوساله یا چهارساله ایجاد شوند که برای تحقق این امر باید بخشی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور به هنرسراها تبدیل شوند.

وی روند جذب هیات‌علمی در دانشگاه را لجام‌گسیخته و بی‌هدف عنوان کرد و افزود: اینکه در یک کشور نسبت تعداد دبیرستان‌ها به هنرستان‌ها چقدر باید باشد، بستگی به سیاست‌های کلان علم و فناوری در هر کشور دارد، در ایران یک وضعیت سرگردان و بلاتکلیفی حاکم است که در مقیاس جهانی، وضعیت مناسبی در تولیدات صنعتی نداریم، اما بعد از روسیه و آمریکا سومین تربیت‌کننده مهندس در جهان هستیم.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: با توجه به اینکه ایران بدون استراتژی خاصی در تحصیلات مدرسه‌ای و  دانشگاهی پیش می‌رود و فقط فارغ‌التحصیل بیکار در جامعه توزیع می‌کند، تحلیل من این است که در یک بازه زمانی ده‌ساله حداقل باید ۶۰ درصد دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ایران به هنرستان و هنرسراها تبدیل شود و حداکثر ۴۰ درصد دانش آموزان به سمت دبیرستان و دانشگاه هدایت شوند.

وی در پایان حذف کنکور را غیرممکن دانست و گفت: کنکور دارای نقاط قوت بسیار زیادی است مانند ایجاد عدالت آموزشی و رقابت عادلانه در همه نقاط کشور که چنین چیزی در دنیا کم‌نظیر است لذا راه‌حل، پاک کردن صورت‌مساله (حذف کنکور ) نیست؛ بلکه ترمیم و تدبیر آن یعنی کاهش تقاضای کنکور یا هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان‌ها است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.