به گزارش کسب و کار نیوز، «اردشیر نوریان» ۲۹ آذرماه در شورای برنامهریزی و توسعه استان استان، اظهار کرد: استان بهعلل مختلف دچار گرفتاریهای مزمن است و یکی از اصلیترین پایههای این گرفتاری مباحث زیرساختی و یکی از شاهکارهای این حوزه حمل و نقل است.
وی افزود: اکثر راههای استان راههای فرعی است و باید از اعتبارات استان برای آنان هزینه شود که این امر یک مشکل بوده و باید برطرف شود، چون به همین دلیل هنوز پروژهها به بهرهبرداری نرسیدند.
نوریان تصریح کرد: سامان یک شهرستان گردشگری است اما گردشگری با شعار ایجاد نمیشود و نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل و احداث جادههاست.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان استان اصفهان برای سه موضوع استعفا دادند، گفت: تخصیص اعتبار برای تونل بهشت آباد و کوهرنگ و دریافت اعتبار و مجوز قانونی برای انتقال آب از تونل بهشتآباد، چون تاکنون غیرقانونی پیش رفتند.
نوریان ادامه داد: انجام امور با قاعدهشکنی و روش غیرقانونی کاری خطرناک بوده که هماکنون نمایندگان مجلس استان اصفهان این گونه پیش میروند.
وی افزود: اگر قرار است پروژه راهآهن «اصفهان – شهرکرد» از مرکز استان عبور نکند بهتر است اصلاً وارد نشود، چون نباید دیگران مسیرهای استان را تعیین کنند و قَیِم مآبی بس است و نباید تنها راهی برای وصل شدن استانهای اصفهان و خوزستان شود.
نوریان از معاون وزیر راه و شهرسازی خواست این چند مسئله کلیدی استان را در جلسات تخصصی مورد توجه قرار دهد.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: اساس توسعه در دنیا حمل و نقل است و استان در اهداف توسعه کشور و حتی روابط بینالملل نقش بسزایی دارد.
خدیجه ربیعی افزود: میطلبد به دلیل وجود صنعت مهم فولاد و پتروشیمیهای لردگان و بروجن پروژه راهآهن چهارمحال و بختیاری – اصفهان – خوزستان طبق برنامهریزی احداث شود.
ربیعی با بیان اینکه ۱۱ کیلومتر از پروژه راه شهرکرد – بروجن باقی مانده و تصادفات بسیاری در این مسیر رخ داده که آسیبهای اجتماعی آینده را در پی دارد ، تاکید کرد: این پروزه نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل شدن است.
در ادامه نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، محمد خالدی اظهار کرد: مهمترین جادههای استان نیازمند تکمیل بوده و اگر یکهزارم سایر استانها در استان هزینه میشد بسیاری پروژهها به اتمام میرسید.
وی افزود: اکنون مهمترین گلوگاه، تونل و پل کرهبس است که برای تکمیل تونل کرهبس حدود ۷۰ میلیارد تومان و برای پل کرهبس ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
خالدی تصریح کرد: قرار است آزاد راه ایذه – لردگان – اهواز به صورت BOT انجام شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده و باید به صورت جدی دنبال شوند.
خالدی اضافه کرد: جاده منطقه کوشکی به فلارد در شهرستان لردگان اوایل انقلاب احداث شده که ترانزیتی بوده و مسیر شهرستان لردگان به استان کهکیلویه و بویر احمد را متصل میکند که پس از راهاندازی پتروشیمی لردگان در اردیبهشتماه سال آینده، کامیونهای بسیاری از آن عبور خواهند کرد لذا نیازمند توجه است.
وی ادامه داد: جاده فلارد – لردگان نیز بسیار حادثه خیز بوده و نهایتا باید دو بانده شود که شش تا هفت کیلومتر از آن در قالب تعریض و اصلاح دیده شده است.
خالدی تاکید کرد: جادههای روستاهایی مانند دهستانهای میلاس، اروند و پشت کوه فلارد بسیار مهم هستند و حدود ۱۰۰ هزار جمعیت معادل نیمی از جمعیت شهرستان لردگان را پوشش میدهد که باید اقدامات لازم را انجام داد تا موجب رضایت مردم شود.
نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی علی کاظمی افزود: تنها شهرستان کوهرنک دارای ۳۵۰ روستا است که تاکنون توجهی به آنان نشده است.
با بیان اینکه در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی، مردم مردانه پای نظام ایستادند لذا بایستی حداقل اگر نمیتوان آن گونه که شایسته است، روی اشتغال کار کرد در زمینه زیرساخت اقدامات مناسبی انجام داد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان داریوش حسینی نیز گفت: ۳۷۳۴ کیلومتر راه در استان موجود است که ۲۳۷۰ کیلومتر از آنان راه روستایی، ۱۳۶۴ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و فرعی که از این میزان ۲۵۷ کیلیومتر بزرگراه است.
وی افزود: از ۲۷۳۰ کیلومتر راه روستایی ۸۳۱ کیلیومتر راه خاکی روستایی است.
حسینی تاکید کرد: جاده چهار خطه شهرکرد – بروجن – لردگان طی دو قطعه به پیمانکار واگذار شده است و با توجه به اینکه ارتباط چند استان بوده لازم است در تکمیل این جاده تسریع شود.
وی بیان کرد: محور شلمزار دارای ترافیک بسیار و ارتباط میان شهرکرد، محور بازفت و ایذه است که ترافیک سنگین و تصادفات را در فصل تابستان دارد.
مشاور سند توسعه اشتغال و سرمایهگذاری استان مرتضی مهدیزادگان نیز گفت: برآورد اشتغال در استان به تفکیک شهرستان و برحسب فعالیتهای عمده اقتصادی و دستگاههای اجرایی، سرمایهگذاری مورد نیاز به تفکیک گروههای عمده فعلیت در استان در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام