صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اظهارات العبادی درباره چالش‌های عراق
اظهارات العبادی درباره چالش‌های عراق

اظهارات العبادی درباره چالش‌های عراق

رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق درباره درخواست مرجعیت عالیقدر شیعه برای تغییر نخست وزیر پیشین این کشور گفت و هدف اصلی داعش از ورود به نینوا را فاش کرد.

حیدر العبادی

به گزارش کسب و کار نیوز، حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر عراق در مصاحبه‌ای با جمعی از چهره‌های آکادمیک و رسانه‌ای که روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط آن را منتشر کرد، گفت: اولین چالشی که روند سیاسی در عراق با آن مواجه شد و هنوز نیز با آن مواجه است، تاثیرات خارجی بر تصمیم‌گیری‌ها در عراق است به طوری که این تاثیرات به سطح اعمال فشارهایی جهت تعیین وزرا از سوی طرف‌های خارجی رسیده است.

العبادی در ادامه این گونه ابراز عقیده کرد که چالش دومی که عراق با آن مواجه است، ادامه انتشار سلاح‌های غیرمجاز در میان گروه‌های مسلحی است که طبق قانون بخشی از هیئت حشد شعبی عراق تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح نبوده و هیچ ارتباطی با دستگاه‌های امنیتی رسمی ندارند و خطرناک‌تر اینکه این گروه‌ها رویکرد متفاوتی با رویکرد کشور و دولت عراق دارند و در صورت رسیدگی نشدن به این پرونده، به بی‌ثباتی عراق منجر می‌شود.

رئیس ائتلاف النصر عراق در ادامه گفت: چالش سومی که عراق با آن مواجه است مشکل اقتصاد در سایه کاهش قیمت‌های نفت و نبود جایگزینی برای آن است، تاکنون اقتصاد عراق بر تنها یک منبع و آن هم نفت متکی بوده و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و این باعث شده که اقتصاد ما تحت تاثیر تغییرات قیمت نفت باشد، با افزایش قیمت نفت ما شاهد افزایش مستمر هزینه‌ها هستیم و در صورتی که طرح‌های جایگزینی برای آن وضع نشود، ما در طول ۱۲ سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

وی درباره انتصاب در سمت نخست وزیری در سال ۲۰۱۴ نیز گفت: مرجعیت عالیقدر عراق در نجف یعنی آیت‌الله سید علی سیستانی آن زمان در نامه‌ای با امضا و مهر خود خواستار تغییر نخست وزیر شده بود و این اتفاق برای اولین بار رخ داد و موجب شد در ادامه من به این سمت منصوب شوم، مسایلی که من با آنها مواجه بودم، اشغال پنج استان کشور توسط داعش، فروپاشی اقتصاد به دلیل کاهش قیمت‌ نفت و اختلافات طایفه‌ای و نژادی در عراق و نیز ماموریت من از بین بردن فساد برای کسب منافع بود.

العبادی در ادامه تاکید کرد: گروه‌هایی از داعش که اوایل کار وارد موصل شدند، اندک بودند و هدفشان زندان بادوش و آزاد کردن زندانیان داعشی آنجا بود اما زمانی که به دلیل فروپاشی سریع یگان‌های نظامی، پلیس فدرال و نیروهای امنیتی منطقه با مقاومت مواجه نشدند، توانستند موصل را به آسانی اشغال کنند، این مساله موجب شد ما برای آزادسازی آن هزینه‌های سنگین انسانی و مادی بدهیم.

این چهره سیاسی عراق درباره ناکامی‌اش برای دور دوم نخست وزیری گفت: برخی طرف‌های سیاسی به من پیشنهاد دادند به جنبش فتح و دولت قانون بپیوندم و با حفظ سمت نخست وزیری یک فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهم اما من این پیشنهاد را رد کردم زیرا به طرح النصر و اصلاح باور داشتم.

وی ادامه داد: اگر فشارهایی که بر من اعمال شدند، نبودند، قصد شرکت در انتخابات را نداشتم، من آخرین شخصی بودم که در کمیسیون انتخابات ثبت نام کردم زیرا می‌دانستم تشکیل دولت به تاخیر می‌افتد و این مساله باعث شد ماموریت من میان ادامه فعالیتم به عنوان نخست وزیر و یکی از کاندیداهای انتخابات دچار پیچیدگی شده و هر اقدامی از سوی من به عنوان تلاشی برای سوءاستفاده از قدرت تلقی شود.

العبادی این اظهارات را در شرایطی مطرح کرد که بحران کابینه عراق به دلیل ناتوانی فراکسیون‌های سیاسی در تشکیل کابینه به دلیل اختلاف نظر بر سر پنج وزارتخانه باقی مانده از مجموع ۲۲ وزارتخانه ادامه دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.