صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / آزادراه تهران شمال نمونه فقدان اولویت‌های توسعه و بی‌نظمی سیاست‌های مالی است

معاون وزیر اسبق اقتصاد:

آزادراه تهران شمال نمونه فقدان اولویت‌های توسعه و بی‌نظمی سیاست‌های مالی است

معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به گزارش دیوان محاسابت از ۲۵ هزار پروژه ناتمام عمرانی در کشور نوشت: پروژه آزاد راه تهران شمال نمونه بارزی از فقدان اولویت‌های توسعه و بی نظمی در سیاست های مالی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، بهروز علیشیری معاون وزیر اسبق اقتصاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: حسب گزارش رییس دیوان محاسبات کشور به مجلس ، حدود ٢۵ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد.

این شاخص نشان دهنده فقدان برنامه ریزی در کشور، کارایی پایین سرمایه‌ها، عدم تطابق منابع و مصارف، فقدان اولویت‌های توسعه‌ایی و بی‌نظمی در سیاست های مالی است.

پروژه توسعه بندر چابهار و اتصال خطوط ریلی آن به شمال کشور و آسیای میانه بیش از یک دهه است که در دستور کار قرار دارد. بویژه بعد از آنکه مقام رهبری بر توسعه مکران تاکید فرمودند. علیرغم آن، پروژه مکران هنوز نظم و نسق مشخصی ندارد. نمونه دیگر از این طرح ها ازاد راه تهران – شمال است که ٢۵ سال است در دستور کار است و هنوز ٢۵ درصد حجم کار فیزیکی و مالی پیشرفت ندارد.

این ها همه نشان می‌دهد که طراحی پروژه ها و تدارک اسناد عملیاتی آن، مدل سازی تامین مالی آنها، احصاء ریسک ها و نحوه اطفاء آنها ، و سایر عوامل بخوبی تدارک نشده است و این خود ماجرایی است که باید با آن مواجهه جدی کرد. سرمایه ها تلف شده است و فرصت ها از کف رفته است . لیکن امروز باید این پروژه ها را در غربالی بریزیم و بر پایه الگوهای راهبردی آنها، درصد پیشرفت، توجیه پذیری و همچنین شرایط ناشی از تحریم؛ پروژه های بنیادی‌تر را برگزینم و در سقف زمانی معین به پایان ببریم.

طرح توسعه مکران و اتصال راه اهن آن به شمال و تعریف مناطق ترانزیتی و شهرک های صنعتی و تجاری اطراف ان بنیادی ترین پروژه حال حاضر کشور است، که واجد همه شاخص‌های گزینش یک پروژه راهبردی تمام عیار است. این پروژه به همان اندازه که اساسی و بنیادی است، به همان اندازه هم دارای پیچیدگی‌های طراحی، تامین مالی، ساخت، بهره برداری و نظارت است. آرزو میکنم این مهم انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.