صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / «کودک‌همسری» زیر تیغ مخالفان؟
«کودک‌همسری» زیر تیغ مخالفان؟

«کودک‌همسری» زیر تیغ مخالفان؟

طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده طرحی است که برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شده و ۶۷ نماینده در جلسه علنی در مهرماه، با وجود مخالفت برخی دیگر نمایندگان، خواستار ورود سریع‌تر مجلس به آن شدند.

کودک همسری

به گزارش کسب و کار نیوز، «فرشته روح‌افزا» -معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی- هم با بیان اینکه ازدواج کودکان موجب بروز سرطان دهانه رحم می‌شود، اما باید دید که چند کودک در ایران در کودکی ازدواج می‌کنند؟ خاطرنشان کرد: «آمارهای دختران فراری که به علت رابطه‌ها از خانه فرار می‌کنند بسیار بیشتر است. وقتی سن ازدواج افزایش یابد، دختری که می‌خواهد ازدواج کند و پدرش مخالف است، فرار و تن‌فروشی می‌کند. بهتر است در جایی که پدری فرزندش را مجبور به ازدواج می‌کند، برای او قانون بگذارید. آمار دختران فراری ۱۳ تا ۱۶ ساله بسیار بالاست و وقتی سن ازدواج را افزایش می‌دهید، در واقع آمار دختران فراری افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید فکری هم به حال آنها کرد. شاید دختری ۱۵ ساله آماده ازدواج باشد.

مهدوی اما با این استدلال هم مخالف است. او معتقد است: « ما با دیدگاه‌های اشتباه خود تنها آمار طلاق را افزایش می‌دهیم؛ آمار دختران فراری با اجبار خانواده برای ازدواج کودکانشان بیشتر خواهد شد؛ این فاجعه زمانی رخ می‌دهد که با افزایش ازدواج‌های اجباری کودکان، با گروهی از دختران مطلقه فراری بیوه و یا دختران فراری شوهردار مواجه می‌شویم. »

این فعال اجتماعی زنان و کودکان با بیان اینکه شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در زمان و مکان کنونی، بلوغ جسمی و روانی و حتی جنسی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده تا کودکان دیرتر به بلوغ برسند، توضیح داد: « بسیاری از کودکان ممکن است در عصر مدرن از نظر جسمی و جنسی بالغ شده باشند اما به بلوغ فکری نرسیده باشند؛ پس طبیعی است که آمادگی ازدواج سالم و مناسب را ندارند.»

‌انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.