چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / آسیب فعالیت‌ جزیره‌ای در اکوسیستم استارت آپی
آسیب  فعالیت‌   جزیره‌ای   در  اکوسیستم   استارت آپی

ابزارهاي نوين تامين مالي در كنار روش‌هاي كلاسيك مورد استفاده كسب‌وكارهاي نوپا قرار خواهد گرفت

آسیب فعالیت‌ جزیره‌ای در اکوسیستم استارت آپی

فعاليت استارت‌آپ‌هاي اقتصادي با هدف تجاري‌سازي ايده‌هاي جديد و درآمدزايي از آنها جاي خود را در اقتصاد كشور طي چندين سال گذشته باز كرده است و در حال حاضر شاهد فعاليت تيم‌هاي موفق در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي در بازار هستيم؛ اما تاثيرگذاري اين كسب‌وكارها بر توسعه اقتصادي به راحتي تحقق نخواهد يافت و در اين مسير مشكلات زيادي قرار دارد. يكي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين مشكلات موضوع تامين مالي و سرمايه است كه بارها درباره آن تصميمات مختلفي گرفته شده و در اجراي آن تعلل صورت گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالیت این دسته از بنگاه‌ها نیاز به برقرار کردن پیش‌نیازهایی دارد که با رعایت قوانین آنها شاهد به ثمر نشستن بیشتر این استارت‌آپ‌ها خواهیم بود. ساماندهی نظام بانکی و مطالبات کشور به عنوان قلب نظام پولی و بانکی یکی از اولویت‌های اقتصادی است که باید به آن بیش از پیش توجه کرد که مثال بارز آن در زمینه تثبیت ارزش پول ملی از طریق کاهش تورم است. استارت‌آپ باید با جذب سرمایه‌گذار و حامی مالی مرتبط با موضوع شکل بگیرد تا بعد از نتیجه دادن استارت‌آپ، هزینه‌های مصرفی را دوباره به دست بیاورد و سودآوری داشته باشد؛ اما متاسفانه در کشور ما بعضا دیده می‌شود که استارت‌آپ‌ها توسط نهادهای دولتی برگزار می‌شود که این غیرمنطقی و غیرقابل قبول است. بار اصلی هزینه‌های استارت‌آپ باید توسط سرمایه‌گذاران مرتبط تامین شود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تبدیل کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به موتورهای واقعی توسعه اقتصاد کشور، مستلزم تقویت تعامل بازیگران مختلف اکوسیستم است؛ ازاین‌رو صندوق نوآوری و شکوفایی درصدد است تا تعاملش با بازیگران اصلی اکوسیستم فناوری و نوآوری را گسترش ‌دهد. علی وحدت تامین مالی را یکی از مسائل چالش‌برانگیز پیش روی بنگاه‌ها به‌ویژه بنگا‌ه‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تامین مالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی است؛ موضوعی که اهمیتش به‌ویژه در فعالیت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت وجودی آنها بیش از سایر صنایع حائز اهمیت است. وی افزود: در محیط کسب‌وکار پیچیده و پرشتاب امروزی نگاه ویژه به کسب‌وکارهای نوپا و فعالیت‌های دانش‌بنیان موجب شده است تا در کنار روش‌های کلاسیک تامین سرمایه کسب‌وکار، ابزارهای نوین تامین مالی مورد استفاده قرار گیرد و بتواند نیازهای آنها را برطرف کند؛ اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم قانونی و اقتصادی کشور، تامین مالی به روش اخذ تسهیلات مورد توجه بنگاه‌ها قرار دارد.
وی اظهار داشت: صندوق بر این باور است که تبدیل کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به موتورهای واقعی توسعه اقتصاد کشور، مستلزم تقویت تعامل بازیگران مختلف اکوسیستم است و فعالیت‌های پراکنده و جزیره‌ای بازیگران اثربخشی چندانی ندارد؛ ازاین‌رو برای تامین مالی هوشمندانه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی پررنگ‌تر در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری، درصددیم علاوه بر تحکیم و تعمیق روابط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل تامین مالی توسعه فناوری در این شرکت‌ها، تعامل خود با سایر بازیگران زیست‌بوم اکوسیستم فناوری و نوآوری مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، VC‌ها، سرمایه‌گذاران خصوصی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، دانشگاه‌ها و کارگزاران مالی و تجاری‏سازی و بانک‌ها را گسترش دهیم و برنامه‌های مختلفی برای تعامل نظام‌مند و هدفمند با آنها تدارک دیده شده است.

تامین مالی جمعی، بهترین راه تامین مالی استارت آپ ها
مهدی کیایی، کارشناس بازار سرمایه
در تمام کسب‌وکارهای نوپا از زمان شکل‌‌گیری ایده تا رسیدن به محصول نهایی بزرگ‌ترین دغدغه تامین مالی هزینه‌هایی است که موسسان تا پایان مسیر به آن نیازمندند. تمام شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها از مرحله ابتدایی به سرمایه شخصی فکر می‌کنند و با آن چند قدم جلو می‌آیند تا بتوانند سرمایه‌گذار جذب کنند؛ اما از آنجایی که ریسک فعالیت و شراکت در این کسب‌وکارها بسیار بالاست، کمتر سرمایه‌گذاری وارد این عرصه می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر این روند سیر تکاملی داشته و اوضاع بهتر شده است؛ اما باید یک روش مشخص برای آن وجود داشته باشد که البته نه تمام استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها، بلکه آن دسته از تیم‌هایی که موفقیت آنها تا اندازه زیادی تضمین شده بتوانند از تسهیلات استفاده کنند. البته اینکه بخواهیم به این کسب‌وکارها تسهیلات و ردیف بودجه و وام بدهیم، موجب ایجاد رانت خواهد شد؛ اما گویی چاره‌ای جز این وجود ندارد؛ چراکه دولت تا به امروز برنامه دقیقی برای سپردن بودجه به بنگاه‌های بزرگ‌تر و موفق ارائه نداده است تا آنها سرمایه‌گذاری را روی این کسب‌وکارها داشته باشند. در سال‌های گذشته ابزارهای نوین بسیاری برای تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا در بازار سرمایه رونمایی شد که به دلیل عدم فرهنگ‌سازی تا به امروز شاید بهتر است بگوییم موفق عمل نکردند. البته در اینکه در بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا هم شاهد آشفتگی و فعالیت جزیره‌ای هستیم، شکی نیست و باید بر این روند تجدید نظر انجام شود تا با تمرکز درست بتوان از تسهیلات ارائه‌شده استفاده کرد. پراکنده‌کاری و فعالیت جزیره‌ای در این بخش نتیجه‌بخش نخواهد بود و اگر میلیاردها تومان تسهیلات هم در اختیار این شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار بگیرد، موفقیتی حاصل نخواهد شد.
به هر صورت دو عامل می‌تواند تاثیرات زیادی در موفقیت و رسیدن به خط پایان در این مدل از کسب‌وکارها باشد. تامین مالی جمعی می‌تواند مهم‌ترین روش در تامین هزینه‌ها شود. به عبارتی تامین مالی جمعی سریع‌ترین و بهترین راه تامین مالی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود که با این روش شرکت‌ها می‌توانند شاهد حضور چشمگیر مردم در جمع‌آوری نقدینگی باشند. در این روش میزان مشارکت افراد افزایش می‌یابد و جمع‌آوری وجوه با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. تامین مالی جمعی راه آسان‌تر استفاده از صندوق‌های جسورانه است. درواقع این روش نوع دیگری از جمع‌آوری منابع برای کسب‌وکارهای نوپا به شمار می‌رود. باید شرایطی فراهم شود تا مردم از چنین ابزارهایی حمایت داشته باشند و توسعه واقعی کسب‌وکار را رقم بزنند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.