صفحه اصلی / اسلایدر / درآمدزایی از پشت بام در روستاها
درآمدزایی   از   پشت  بام   در   روستاها

درآمدزایی از پشت بام در روستاها

نصب 3 هزار پنل خورشيدي خانگي در مناطق محروم ايران اقدامی است که در طرح جهاد روشنایی مورد تاکید قرار گرفته است. اجرای این طرح می تواند به درآمد زایی برای خانواده های مناطق محروم درکنار تامین نیاز آنها به برق، منجر شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت ‌نیرو گفت: با استفاده از ظرفیت تمامی اقشار بسیج، در قالب طرح جهاد روشنایی ۳ هزار پنل خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی در ۲۰۰ نقطه از مناطق محروم ایران نصب می‌شود. قیمت هر کیلووات سیستم خورشیدی برای نصب خانگی ۵ تا ۶ میلیون تومان بوده که این رقم با توجه به کیفیت پنل و میزان مصرف برق تا ۳۰ میلیون تومان هم متغیر است. افزایش نرخ ارز البته قیمت پنل را طی ماه‌های اخیر دچار نوساناتی کرده است. با این حال صرفه و درآمد حاصل از نصب پنل از هزینه‌های آن همواره بیشتر بوده است.
طبق محاسبات، ‌درآمد ماهیانه‌ای که می‌توان از یک نیروگاه خورشیدی خانگی ۱۰ کیلوواتی انتظار داشت، حدودا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که برای نصب پنل خورشیدی ۵ کیلوواتی این رقم تقریبا نصف خواهد بود. این رقم ممکن است در قسمت‌های مختلف کشور که میزان تابش نور خورشید متفاوتی دارند، متغیر باشد.
در کشور ما وزارت نیرو در ایران متعهد شده است که در صورتی که احداث نیروگاه خورشیدی برای مصرف خانگی باشد، مازاد آن را از افراد خریداری کند. قیمتی که وزارت نیرو برای تولید هر کیلوبایت انرژی تولیدشده با استفاده از سیستم‌های نیروگاه خورشیدی مشخص کرده، حدود ۸۰۰ تومان است که البته در راستای نصب این پنل‌ها در مناطق محروم تلاش بر این است که تسهیلاتی در اختیار خانواده‌ها برای پوشش هزینه‌های نصب این پنل قرار بگیرد.
براساس گزارش‌های موجود، داوود طارمی، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو روز سه‌شنبه در گردهمایی بزرگ بسیجیان صنعت آب و برق با بیان اینکه براساس این طرح، سه مساله کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: مشکل رشد روزافزون مهاجرت روستاییان به شهرها به‌دلیل درآمد کم و ناپایدار، نیاز به توسعه تولید برق تجدیدپذیر با مشارکت بخش خصوصی و همچنین نیاز به منابع مالی و مشاغلی با سرمایه‌گذاری کم و درآمد مطلوب و مستمر برای مناطق کم‌برخوردار از جمله مسائلی است که در این حوزه مطرح و راه‌حل‌های مربوط به آن نیز طراحی شده است.
او با تاکید بر این مساله که این طرح مجموعه همکاری وزارت نیرو، سازمان بسیج، بانک‌های عامل و… را برای حل مشکلات فوق در نظر گرفته است، ابراز کرد: راهکاری اندیشیده شده است که در قالب آن با استفاده از وام‌های توسعه روستایی که از طریق بانک‌های عامل فراهم خواهد شد، می‌توان نسبت به احداث نیروگاه‌های کوچک در منازل مسکونی روستاییان در مناطق کم‌برخوردار و محروم اقدام کرد. فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو ادامه داد: در این شرایط روستاییان با اشتغال به نیروگاه‌داری و فروش برق تولیدی نیروگاه‌های خود در قالب طرح تشویقی وزارت نیرو درباره خرید تضمینی برق تجدیدپذیر برای مدت ۲۰ سال، ضمن بازپرداخت تسهیلات از محل فروش برق، از یک درآمد نسبتا خوب و مستمر بهره‌مند می‌شوند. معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق هم در این رابطه گفت: براساس تدابیر در نظر گرفته‌شده، قرار است ۳ هزار نیروگاه خورشیدی برای ۳ هزار خانواده در مناطق محروم ۹ استان احداث شود.
سیدمحمد صادق‌زاده با بیان اینکه با احداث این ۳ هزار نیروگاه خورشیدی، بخش قابل‌توجهی از زیرساخت‌های اصلی نیاز برق کشور تامین می‌شود و ۳ هزار خانوار کسب درآمد خواهند کرد، اظهار کرد: شبکه برق ایمن‌تر می‌شود و خطرپذیری در مقابل حوادث کاهش می‌یابد. وی افزود: این اقدام از دو سال پیش در کشور آغاز شده و اکنون ۲۴۰۰ نیروگاه کوچک در روستاهای دچار کم‌آبی، احداث شده و در حال تولید برق هستند که با افزوده شدن این میزان نیروگاه خورشیدی جدید به نیروگاه‌های قبلی، درمجموع به ۵۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی دست خواهیم یافت. رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره درآمدزایی این نیروگاه‌ها، گفت: این نیروگاه‌ها بسته به محل نصب و کیفیت بهره‌برداری، ماهانه بین ۷ میلیون ریال تا ۹ میلیون ریال برای هر خانوار درآمد ایجاد می‌کند. صادق‌زاده با تاکید بر این مساله که این آمادگی هم وجود دارد که ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی برای هر خانوار، از ۵ کیلووات به ۱۰ کیلووات افزایش یابد، اظهار کرد: در این صورت درآمد هر خانوار نیز افزایش خواهد یافت. به گفته او، طبق برنامه‌ریزی و تمهیدات سازمان بسیج مستضعفین، مبلغ ۱۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به صورت تسهیلات وام در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت که از طریق فروش برق پنل‌های خورشیدی می‌توانند مبلغ وام را مستهلک کنند.

اشتغال ثانویه نصب پنل‌های خورشیدی
فرهاد فزونی، عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران
نصب پنل‌های خورشیدی در مناطق محروم و اقداماتی از این دست از بعد کارآفرینی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ در حالی که این‌گونه فعالیت‌ها ضمن تامین نیاز مناطق روستایی و محروم به برق و خدماتی مشابه آن، به ایجاد اشتغال در این مناطق منجر می‌شود. با نصب این پنل‌ها مناطق محروم دارای برق می‌شوند و توسعه خدماتی که حاصل نصب این پنل‌ها در مناطق محروم است، نیروی کار محلی و بومی را فعال می‌کند؛ اما از آنجایی که انجام این‌گونه فعالیت‌ها ساده نیست و به نیروی متبحر نیاز دارد، خارج از این مناطق افرادی متخصص و ماهر به مناطق محروم ورود پیدا می‌کنند که البته از نیروی تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیل روستا هم می‌توان به این منظور استفاده کرد. مشاغلی که بعد از نصب این پنل‌ها در مناطق روستایی شکل می‌گیرد و نیروی کاری که به واسطه این مشاغل جذب کار می‌شود، به مراتب بیشتر از نیروی کاری است که در ابتدای امر مشغول فعالیت می‌شود. به عبارتی اشتغال ثانویه این کار بسیار بیشتر از اشتغال اولیه است؛ اما مساله مهم این است که مسئولان در نصب این پنل‌ها، مناطق محروم و روستاهایی که وضعیت اسف‌باری از نظر اشتغال دارند را در اولویت قرار بدهند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.