صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / جای پژوهش‌های گروهی در کشور خالی است
جای پژوهش‌های گروهی در کشور خالی است

رئیس دانشگاه هنر اصفهان:

جای پژوهش‌های گروهی در کشور خالی است

رئیس دانشگاه هنر اصفهان گفت: کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته در عرصه پژوهش قدم های مثبتی برداشته است و اکنون در شرایط مساعدی از لحاظ پژوهش به سر می‌بریم، اما جای پژوهش‌های گروهی در کشور خالی است.

هفته پژوهش

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی کیانی امروز (سه‌شنبه) در مراسم روز ملی پژوهش در دانشگاه هنر اصفهان، اظهار کرد: از ۱۵۰ سال قبل با ورود علم جدید به کشور شاهد تحولات عملی و دانشی بسیار زیادی هستیم. تاکنون تلاش کرده‌ایم که کشور در مسیر دانش روز دنیا باشد، اما در عرصه پژوهش آن انتظاری که مدنظر بود، محقق نشده است. در حال حاضر بحران‌هایی در حوزه پژوهش داریم که کشورهای پیشرفته سال‌ها پیش از آن عبور کرده اند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات حال حاضر کشور، انجام پژوهش به شکل انفعالی است، یعنی تا زمانی که به مشکلی برخورد نکنیم به فکر حل آن نمی‌افتیم. در صورتی که باید به صورت طبیعی مشکلات را از قبل پیش‌بینی و درصدد رفع آنها برآییم و این یکی از مسائلی است که گریبان گیر کشورهای در حال توسعه است.

رییس دانشگاه هنر با اشاره به مشکلات پیش روی پژوهش در کشور، گفت: عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موضوعاتی چالشی در کشور ایجاد می کند. باید از قبل در مورد موضوعات مختلف مطالعه شود که متاسفانه مسائل پژوهش در کشور بعد از مسائل آموزشی، رفاهی و تجهیزاتی یک دانشگاه قرار می‌گیرد.

کیانی با بیان اینکه تصمیم گیری‌ها در کشور ممکن است خیلی سریع گرفته شود، تصریح کرد: در ایران اصولا تحقیقات به بهانه انجام یک کار طراحی می شود. حل مشکلات نیازمند زمان است و نمی‌توانیم یک مساله را یک لحظه طرح کنیم و بخواهیم سریع آن را حل کنیم. تحقیق نیازمند زمان است و اگر زمان داده نشود و مبنای پژوهش درست نخواهد بود و نتایج زیان باری به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانیکه از یک نفر در خارج از کشور سوال کردیم “چرا پژوهش در کشور شما دقیق و سر وقت انجام می‌شود؟” عنوان کرد که “ما برای ساخت یک پروژه ۶ سال مطالعه می‌کنیم و در مدت ۶ ماه آن را می‌سازیم، اما در ایران شما ۶ ماه فکر می‌کنند و بیشتر از ۶ سال زمان ساخت پروژه است.”

وی با بیان اینکه ضعف در پژوهشگری افراد است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران جزء کشورهایی است که به کار گروهی عادت ندارد و اصولا طرح‌های پژوهشی عمده کشور به صورت انفرادی است. کار پژوهشی، یک کار جمعی می‌طلبد. این معضل در دانشگاه و در عرصه‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود که در حوزه علمی بدتر است.

رییس دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: بسیاری از مسائل در عرصه پژوهش باید به صورت جمعی باشد و دغدغه پژوهش، کار جمعی است که می‌تواند بسیار موفق باشد.

کیانی انجام تصمیم آنی و کلی را جبران ناپذیر دانست و گفت: یک تصمیم کلی برای کشور تبعاتی دارد که نمونه آن مسکن مهر است. ساختمان‌هایی بی کیفیت ساخته می‌شود که ساخت آن مطابق اصول شهرسازی نیست.

وی گفت: ما در جامعه مدیریت را با پژوهش اشتباه می‌گیریم، خیلی جاها نظر شخصی در کوتاه ترین زمان مطرح و تشخیص داده می‌شود که کار خوبی است، اما  نتایج زیانبار آن به دلیل اینکه کار پژوهشی انجام نشده، چند سال بعد نمایان می‌شود. یک پژوهش خوب با یک تصمیم خوب آغاز می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.