صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / تبِ تُند مقاله‌نویسی، آفت پژوهش در ایران
تبِ تُند مقاله‌نویسی، آفت پژوهش در ایران

تبِ تُند مقاله‌نویسی، آفت پژوهش در ایران

در دنیای امروز، پژوهش مبنای توسعه یک کشور است و افزایش ظرفیت و کارآیی فن‌آوری و پژوهش‌های علمی و کاربردی، مستلزم شناخت دقیق منابع موجود و فراهم کردن بستری مناسب برای رشد است.

تقلب علمی / مقاله

به گزارش کسب و کار نیوز، گفت: روند پژوهشی در کشور علاوه بر رشد چشمگیر کمی، رشد کیفی در زمینه طرح های تحقیقاتی، فناوری و مقالات چاپ شده داشته است. انجام طرح های تحقیقاتی- کاربردی که آثار و نتایج آن را مردم لمس کنند، بیشتر شده است. پروژه هایی در خصوص کاهش آلودگی های محیط زیست، مداخلات در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان ها انجام شده است.

شقایق حقجوی جوانمرد در پاسخ به این پرسش که جای چه پژوهش هایی در کشور خالی است، گفت: پروژه هایی که آثار آن بر شاخص های سلامت و رفاه زندگی مردم و تولید ثروت، اشتغال و فناوری منجر شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور فضای کارهای پژوهشی باید به طرف پیشگیری از بیماری ها و تولید فناوری، تجهیزات و دارو هدایت شود تا وابستگی به سایر کشور کمتر و بار بیماری ها در ایران کاهش یابد.

نشان دادن لذت پژوهش، راهکار افزایش انگیزه تحقیق به دانشجویان

به گفته معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موانع پژوهش در کشور، کم بودن انگیزه پژوهش در میان محققان دانشگاه و مشکلات ارزی اخیر به ویژه برای تحقیقات علوم پایه دانشگاه است.

حقجوی جوانمرد، ایجاد بینش جدید، نشان دادن لذت و سودمندی پژوهش و آموزش پژوهش را راه هایی برای افزایش انگیزه پژوهش در جوانان عنوان کرد و گفت: برگزاری کارگاه ها و تشویق اساتید برای آموزش پژوهش به دانشجویان ساده ترین کار اجرایی است. پژوهش خوب پرسیدن یک سوال خوب است که ارزش پرسیدن دارد. همه اینها باید فراهم باشد تا یک پژوهش با کیفیت انجام شود. فهم و پیدا کردن یک سوال خوب، دانستن متدولوژی و شناخت کافی از موقعیتی که در آن قرار داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که پژوهش‌های کشور تا چه اندازه کاربردی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پژوهش‌ها کاربردی است، البته ذی نفعان آن پزشکان و سایر دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان هستند که باعث ارتقای درمان و تشخیص و خدمات به مردم می شود، اما نتایج مستقیمی بر روی زندگی مردم ندارد.

حقجوی جوانمرد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مسئول سلامت مردم است، تاکید کرد: بنابراین اولویت‌های پژوهشی در این دانشگاه در زمینه ارتقای سلامتی مردم است. اجرای مداخلات برای پیشگیری و کاهش بیماری‌های غیرواگیر و واگیر بومی استان از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، همچنین با توجه به شرایط کشور طرح های تحقیقاتی که منجر به تولید صنایع دانش بنیان جدید، فناوری و دارو شود، از دیگر اولویت ها است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.