صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / تنوع زیستی ایران تهدید شده است
تنوع زیستی ایران تهدید شده است

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان محیط‌ زیست:

تنوع زیستی ایران تهدید شده است

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه به لحاظ تنوع زیستی جزو ۲۰ کشوری هستیم که تنوع زیستی قابل ملاحظه‌ای دارد، تصریح کرد: این در حالیست که متأسفانه عوامل زیادی این مهم را در کشور به چالش کشانده و تهدید کرده است.

تنوع زیستی

به گزارش کسب و کار نیوز مجید خرازیان مقدم در نشست منطقه هفت باشگاه دانشجویان حامی محیط‌ زیست و منابع طبیعی کشور که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، با بیان اینکه دانشجویان آینده مملکت را باید بسازند، اظهار کرد: دانشجویان در عرصه محیط‌ زیست و منابع طبیعی باید چالش و دغدغه داشته باشند و خروجی این چالش‌ها و دغدغه‌ها تصمیم‌سازی‌های خوبی باشد.

وی با بیان اینکه محیط‌ زیست اهمیت بسیاری دارد و چهار عنصر آب، خاک، هوا و تنوع زیستی جزو ارکان محیط‌ زیست هستند، گفت: در بحث مدیریت آب با چالش‌هایی مواجه هستیم. هرچند بحث خشکسالی از دست ما خارج است.

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه متأسفانه در بحث چالش و بحران آب بیش از ۹۰ درصد چالش این عنصر بر اثر مدیریت غلط است،اظهارکرد: برای ایجاد یک سانتی‌متر خاک چند سال طول می‌کشد این در حالیست که در کشور با خروج غیرقانونی خاک و فرسایش آن مواجه هستیم.

خرازیان مقدم اظهار کرد: در بحث آلودگی هوا نیز با چالش ریزگردها و آلاینده‌ها مواجه‌ هستیم.

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه در برنامه پنج ساله ششم توسعه برای جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر تهدید برنامه‌هایی به استان‎ها ابلاغ‌شده است،گفت: لرستان به لحاظ تنوع جانوری جزو استان‌های مطرح کشور است و جزو سه استان برتر کشور در حفاظت از پلنگ، سمند لرستانی و خرس قهوه‎ای محسوب می‌شود و با اعتبارات استانی همسو با استان‌های دیگر در امر حفاظت از این گونه‌ها پیش می‎رود.

خرازیان مقدم با تأکید بر اینکه حفاظت از محیط‌ زیست و گونه‌های گیاهی و جانوری و منابع طبیعی مشارکت فعال دانشجویان را می‎طلبد، اظهارکرد: در این راستا نقش دانشجویان در پژوهش‌های دانشگاهی و همکاری آنان با مسئولان محیط‌ زیست کشور اثربخش خواهد بود و آنان می‌توانند مطالب خود را در قالب مطالبات به ما مسئولان انعکاس دهند و ما نیز به‌عنوان بازوان کمکی از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: دانشجویان نسل امروز ایده‌های نو در راستای حفاظت و احیای محیط‌ زیست و منابع طبیعی دارند و با توجه به اینکه مقوله محیط‌ زیست یکی از شاخص‌های هر کشوری است باید از ظرفیت دانشجویان در راستای صیانت از این مقوله مهم بهره جست.

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، محیط‌ زیست و توسعه را دو بال مکمل هم دانست و با تأکید بر اینکه باید دانشجویان ذهنشان را به این سمت سوق دهند که توسعه می‎تواند نقش کمکی برای مسائل زیست‌محیطی داشته باشد، تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای بیندیشید که این دو بال با هم به پرواز درآیند.

خرازیان مقدم با بیان اینکه باید به دنبال فرمول‌هایی باشیم که مسائل زیست‌محیطی را در مدارس نهادینه کنیم،گفت: درزمینهٔ مدیریت منابع باید موضوع مصرف را رعایت کنیم و مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: باید فعالیت‌های دانشجویی علاوه بر محیط‌ زیست در زمینهٔ حیات‌وحش نیز پررنگ‌تر باشد و لرستان در این راستا زمینه‌های زیادی برای فعالیت دارد.

خرازیان مقدم در پایان گفت: حیات‌وحش کشورمان حوزه‌ای بکر محسوب می‌شود و برای جلوگیری از انقراض گونه گوزن زرد ایرانی به عنوان یک گونه در معرض انقراض باید زیستگاه‌هایی را شناسایی کنیم و لرستان این زیستگاه‌ها را دارد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.