صفحه اصلی / استان ها / سمنان / کاروانسراهای ۲ قلو که چهار قرن با هم فاصله دارند
کاروانسراهای ۲ قلو که چهار قرن با هم فاصله دارند

کاروانسراهای ۲ قلو که چهار قرن با هم فاصله دارند

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با انتقال مالکیت کاروانسرای سنگی و آجری آهوان به دولت موافقت شد.

کاروانسرا

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد جهانشاهی با اعلام این خبر افزود: به‌دنبال رایزنی و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد بین نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، با انتقال مالکیت این دو کاروانسرا به دولت موافقت شد.

وی گفت: با موافقت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مقرر شد مالکیت کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان واقع در ۴۵ کیلومتری جاده سمنان به دامغان تا پایان سال‌جاری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان، ظرفیت بزرگی در توسعه و بهبود شرایط و تاسیسات میان‌راهی گردشگری هستند و پس از اجرای توافق و انتقال نهایی مالکیت، زمینه جذب سرمایه‌گذار و واگذاری بلند مدت این کاروانسراها به بخش خصوصی، تحت نظارت فنی سازمان میراث فرهنگی فراهم می‌شود.

دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام “رباط سنگی انوشیروانی” و “کاروانسرای شاه عباسی” در منطقه آهوان وجود دارد.  زمان ساخت کاروانسرای سنگی(رباط انوشیروانی) به سال‌های ۴۲۰ تا ۴۲۱ هجری قمری و ساخت کاروانسرای آجری (شاه عباسی) به سال ۱۰۹۷ هجری قمری در دوره صفویه برمی‌گردد.

کاروانسرای شاه عباسی آهوان مربوط به دوره صفوی است و در ۳۶ کیلومتری سمنان، در مسیر جاده سمنان به دامغان واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کاروانسرای سنگی آهوان نیز در منطقهٔ سردسیر آهوان در ۴۲ کیلومتری خاور شهر سمنان قرار گرفته است. ساختمان این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج است. این کاروانسرا در قرن پنجم هجری ساخته شده است در نزدیکی این بنا، کاروانسرای شاه‌عباسی آهوان نیز قرار دارد که در زمان صفویه در کنار کاروانسرای قدیمی ساخته شده است.

گمان می‌رود که این کاروانسرا از ساختمان‌های دارای اهمیت بوده و گونهٔ ساختمان و آثار موجود، دیرینگی آن را تأیید می‌کند. اکنون از ساختمان این کاروانسرا فقط دیوارهای اطراف و قسمتی از دالان ورودی بزرگ جلو آن بجا مانده و بقیه به صورت تلی از سنگ‌های کوچک و بزرگ درآمده است. حیاط مرکزی کاروانسرا مستطیل شکل است و ۲۶اتاق دارد.

نویسنده مطلع الشمس دربارهٔ این کاروانسرا گفته، “رباط انوشیروانی که بسیار قدیم و به قدمت آن رباطی در ذهاب و ایاب سفر خراسان دیده نشده و بر نهج غریبی آن را ساخته‌اند تمام این بنا از سنگ و گچ و آجر است چهار ایوان بلند در چهار سمت دارد…” 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.