صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / سخنرانی‌های غیر تخصصی زمینه ساز پوپولیسم سیاسی است
سخنرانی‌های غیر تخصصی زمینه ساز پوپولیسم سیاسی است

سخنرانی‌های غیر تخصصی زمینه ساز پوپولیسم سیاسی است

دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان اصفهان گفت: متخصصان باید ابتدا بر روی نهاد سازی های سیاسی و اقتصادی متمرکز شوند و سپس بحران‌های توسعه را برای جامعه و سیاستمداران تشریح کنند.

پوپولیسم

مهدی فاتحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: سخنرانی‌های غیر تخصصی باعث عوام زدگی در کشور شده و زمینه ساز پوپولیسم سیاسی است.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید یک “عقلانیت معنایی” داریم که آن عقلانیت در واقع میانگین معناهایی است که از همه موارد عمومی در ذهن جامعه شکل گرفته و غیر متخصصان با سخنرانی‌های غیر تخصصی‌شان این میانگین را پایین می‌آورند و به تدریج باعث افول “عقلانیت معنایی” جامعه و کاهش عقلانیت عمومی می‌شوند و این نوعی خیانت در حق عقلانیت در کشور است.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان اصفهان افزود: در حیطه‌های سیاسی و اقتصادی امروز متخصصان باید به یک اجماع برسند که می‌خواهیم به دنبال دموکراسی رویم یا توسعه، اگر به دنبال دموکراسی هستیم قبل از آن باید به قول سریع القلم نهادسازی اقتصادی و سیاسی کرده باشیم.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان اصفهان، تصریح کرد: در سال ۱۹۲۴میلادی اولین تجربه دموکراسی در انگلستان رقم خورد، اما آنها ۴۰۰ سال قبل از آن دانشگاه‌های آزاد داشتند، ۲۰۰ سال قبل از آن سندیکاهای کارگری داشتند، ۱۸۰ سال قبل از آن، روزنامه‌های آزاد داشتند، این طور نبود که دموکراسی به شکل خلق الساعه در انگلستان یا کشورهای موج اول دموکراسی به قول هانتینگتون پدیدار شود، برای همین شاهد بازگشت موج‌های دموکراسی مثلاً در انگلستان نبودیم، اما در کشور ایران قبل از آنکه نهادسازی کنیم  از مشروطه سودای دموکراسی در سر پروراندیم  و در این راه بارها و بارها دچار فراز و فرود شدیم.

فاتحی اضافه کرد: متخصصان باید ابتدا بر روی نهادسازی های سیاسی و اقتصادی متمرکز شوند و سپس  بحران‌های توسعه را برای جامعه و سیاستمداران تشریح کنند.

وی تاکید کرد: پنج بحران در راه توسعه داریم که این بحران‌ها عبارتند از هویت، مشارکت، مشروعیت، توزیع قدرت و نفوذ.  اگر واقعاً متخصصان دلشان برای آینده ایران می‌تپد باید شرایطی را مهیا کنند که این پنج بحران همه با هم و در آنِ واحد مدیریت شود و هیچ یک به نفع دیگری نادیده گرفته نشود. مثلاً متخصصان سیاسی نباید به نفع بحران توزیع قدرت با دست خود بحران مشارکت درست کنند یا آنها نباید با سیاست زدگی شکاف ملیت و مذهب ایجاد و  بحران مشروعیت درست کنند.

فاتحی ادامه داد: در سیاست و اقتصاد قطب نما نداریم و هنوز واقعاً نمی‌دانیم چه می‌خواهیم در حالی که اگر واقعاً می‌دانستیم چه می‌خواهیم به دنبال نهادسازی سیاسی و اقتصادی و مدیریت بحران‌های توسعه می‌رفتیم.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه بزرگترین بحران امروز که مادر بحران‌ها و مرکز ثقل آنها است، بحران سرمایه اجتماعی است، گفت: دولت اگر بخواهد این بحران را مدیریت کند باید با مردم شفاف صحبت کند باید دیپلماسی داخلی را هم در اقتصاد و هم در سیاست جدی بگیرد، چرا نباید دولت با صاحبان کسب و کار شفاف صحبت کند، چرا دولت نباید با احزاب سیاسی شفاف صحبت کند این‌ها بازیگران میدان سیاست و اقتصاد هستند و به نوعی حلقه واسط میان مردم و دولت هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سرمایه اجتماعی افزایش یابد مدیریت بحران‌های اقتصادی و سیاسی بسیار راحت‌تر خواهد بود، شما دو وضعیت مشابه در ماه‎های گذشته در ایران و ترکیه دیدید، هم ایران و هم ترکیه به دلیل زورگویی‌های آمریکا مقابل آمریکا قرار گرفتند، اما مردم ما در صف خرید دلار و ترک‌ها در صف فروش دلار ایستادند و این دقیقاً به خاطر حفره‌هایی است که در رابطه دولت و ملت وجود دارد و مربوط به سرمایه اجتماعی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.