صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / نقص در بیان مطالبات مهمترین چالش دانشجوی امروز/عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان+فیلم
نقص در بیان مطالبات مهمترین چالش دانشجوی امروز/عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان+فیلم

/صدای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ایسنا/

نقص در بیان مطالبات مهمترین چالش دانشجوی امروز/عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان+فیلم

۱۶ آذر همواره به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ کشور به یادگار ثبت شده و به همین دلیل با شنیدن عبارت دانشجو و مطالبات دانشجویی، عباراتی همچون "موذن جامعه" و "چشم بیدار جامعه"در اذهان متبلور می‌شود؛ دانشجویانی که همواره و تحت هر شرایطی در صحنه حاضر بوده و مطالبات عموم جامعه را فریاد می‌زنند.

سومین آیین دانش‌آموختگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش کسب و کار نیوز ضمن گرامیداشت روز دانشجو، عنوان کرد: وقایع ۱۶ آذر و شهادت سه تن از دانشجویان عزیز نمادی است از حرکت انقلابی و عدالت طلبی دانشجویان و آگاهی بخشی به جامعه، به عبارت دیگر دانشجویان همواره و در تمامی دوران ها نقش مهم و موثری را در گفتمان سازی، جریان سازی و آگاهی بخشی به آحاد ملت را برعهده دارند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد فعالیت تشکل ها و انجمن‌های سیاسی و فرهنگی، اظهار کرد: بنده حدود یک سال و دوماه است که در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خدمت می‌کنم. پیش از این و در ابتدای حضورم تنها تشکل بسیج و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تاسیس سال ۱۳۴۸ در دانشگاه فعالیت می‌کردند ولی طی یکسال گذشته دو تشکل جدید انجمن اسلامی دانشجویان عدالت طلب و انجمن اسلامی دانشجویان متحد نیز مجوز فعالیت کسب کردند که امیدواریم در این بستر فراهم شده، فعالیت کرسی‌های آزاد اندیشی و گفتمان های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه با شور و نشاط بیشتری دنبال شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاکید دانشگاه بر اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری جلسات متعدد با تشکل‌ها در این رابطه، اظهار کرد: اخیرا طراحی‌های جدیدی برای این موضوع شکل گرفته و یکی از تشکل‌ها به صورت فعال بحث گفتمان سازی و برگزاری مناظرات سیاسی و کرسی های آزاداندیشی را دنبال می کند. احتمالا در زمستان و سال آینده برنامه‌های متنوعی در این حوزه خواهیم داشت.

نقش موثرنقدهای دانشجویی در جهت حل مسائل جامعه

وی ایجاد گفتمان و نقدهای دانشجویی را در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه بسیار موثر دانست و گفت: خوشبختانه در معاونت فرهنگی دانشجویی در بحث‌های تصمیم گیری و اجرا توانستیم مشارکت بیشتر دانشجویان را جلب کنیم و بنا داریم بیش از پیش این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

اهتمام ویژه مسئولان به ایجاد بستر گفتمان و نقد آزاد در فضای دانشگاه

دکتر کدخدازاده با اشاره به حضور فعال شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در این راستا نشست های متعدد پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور مسئولان حوزه در ستاد دانشگاه و همچنین در دانشکده ها برگزار می شود که همین مساله نشان دهنده اهتمام و توجه ویژه مسئولان دانشگاه به ایجاد بستر گفتمان و نقد آزاد  در فضای دانشگاه است.  

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سئوالی درباره علل بی‌رغبتی دانشجویان علوم پزشکی برای حضور و فعالیت در برنامه های فوق برنامه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، اظهار کرد: در این حوزه پژوهش خاصی صورت نگرفته و بنابراین نمی توان در این رابطه نظر دقیقی ارائه کرد، اما شاید مشغله بالای تحصیلی و کشیک‌های سنگین دانشجویان علوم پزشکی در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها، یکی از دلایل حضور کمرنگ دانشجویان علوم پزشکی در فعالیت‌های فرهنگی باشد. بنابراین احتمالا بار درسی بهترین پاسخ برای سوال شماست ولی برای یافتن پاسخ صحیح باید تحقیقات دقیق‌تری در این رابطه انجام شود.

وی در ادامه فعال کردن تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی را یکی از راهکارها و پارامتری برای حضور موثرتر دانشجویان بیان کرد.

دکتر کدخدازاده که خود فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی بوده است، در مقایسه‌ای بین شرایط و فعالیت‌های دانشجویی آن زمان با امروز، بیان کرد: شرایط بسیار متفاوت بود. در زمان دانشجویی بنده در دانشکده دندانپزشکی سه تشکل بسیج، انجمن اسلامی و تحکیم وحدت وجود داشت که همگی فعال بودند. امروز در دانشگاه ۴ تشکل داریم که دو مورد آنها به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، البته امروز کم و کیف ماجرا عوض شده و برداشت شخصی من این است که در زمان ما جو دانشگاه سیاسی‌تر بود.

فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشجویان باید خودجوش باشد نه دستوری

وی ادامه داد: فکر می‌کنم آن زمان خود دانشجویان فعال‌تر بودند، به عبارتی نمی‌توان این مساله را به صورت دستوری به دانشجویان القا کرد، قاعدتاً فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید خودجوش و از سمت خود دانشجویان شکل بگیرد. به همین دلیل ما به تشکل‌های جدید این فرصت را داده‌ایم که برای حضور در این فضا فعالیت کرده و نقطه نظرات خود را بیان کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به انتقاد برخی فعالان دانشجویی مبنی بر اعمال محدودیت از سوی دانشگاه، اظهار کرد: در مباحث سیاسی درخواست دانشجویان در هیات نظارت بر تشکل ها مطرح و برای اخذ مجوز بررسی می شود. در این راستا تا کنون به تمامی درخواست ها پاسخ داده شده و اتفاقاً معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه همیشه برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مشتاق بوده است. جدا از این پروسه گاهاً برخی تشکل‌ها بدون مجوز هم برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

ارایه برخی تسهیلات تشویقی به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی

دکتر کدخدازاده در خاتمه از ارایه برخی تسهیلات تشویقی به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، چندین بسته فرهنگی و ورزشی تامین اعتبار شده و احتمالاً طی هفته‌های آینده هم به دانشکده‌ها و هم خوابگاه‌ها تزریق می‌شود.

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.