صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / ورود دست بافته های ایرانی به بازارهای خارجی
ورود دست بافته های ایرانی به بازارهای خارجی

ششمين جشنواره هنر دست‌بافته‌هاي ميل و قلاب برگزار شد

ورود دست بافته های ایرانی به بازارهای خارجی

ششمين جشنواره هنر دست‌بافته‌هاي ميل و قلاب با محوريت حمايت از كار و توليد ملي آذر ماه 97 با 40 غرفه در مكان زيرزمين همكف مسجد در دانشگاه الزهرا با حضور كارآفرينان برگزار شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز در کنار برگزاری جشنواره آموزش بافت به مراجعان، فروش محصولات فرهنگی و لوازم جانبی و آموزشی به مدت شش روز برگزار شد. حضور هنرمندان و پیشکسوتان از استان‌های دیگر و عرضه بافت توسط بافندگان معلول جسمی و نابینایان از نکات حائز اهمیت این جشنواره بود. از نکات برجسته این جشنواره آموزش برندسازی و تجاری‌سازی تولیدات هنرمندان در قالب دو ساعت برنامه کارگاهی بود که ازسوی امیر عزت‌آبادی‌پور، مدیرعامل شرکت برندسازی الکترونیک گندم برگزار شد. فاطمه بیگم‌رضازاده‌شیراز، مدیر گروه علوم تربیتی و دبیر جشنواره در حاشیه برگزاری این نمایشگاه درباره اهداف برگزاری نمایشگاه گفت: از سال ۹۱ که رهبر انقلاب فرمودند شعار سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، ما به همراه برخی از پرسنل دانشگاه زمینه برپایی نمایشگاهی با موضوع هنر دست‌بافته‌های میل و قلاب برای نمایش هنرهای بافتنی را شروع کردیم. هدف ما احیای هنر بافتنی بود و به همین دلیل سعی کردیم زمینه این فعالیت را در کنار خانم‌های خانه‌دار و زنان سرپرست و کسانی که این کار را در ساعت‌های اوقات فراغت خود انجام می‌دهند، برای دانشجویان و تحصیل‌کرده‌ها هم فراهم کنی م. خوشبختانه در کنار جشنواره دو همایش نیز با موضوع جشنواره در سال های ۹۲ و ۹۴ برگزار گردید. در این همایش ها بیش از ده ها مقاله ارائه شد که از بین آن دو مقاله  از گروه روانشناسی قابل توجه بود و آن اینکه در دو تحقیق تجربی  به ۲۵ خانم افسرده  و ۲۵ بیمار دچار اضطراب  آموزش بافتنی داده شده بود که پس از دوره ای کوتاه دیگر دارو مصرف نمی کردند. این کار در بدو شروع به ما کمک کرد تا ۲۵ نفر از دانشجویان که افسرده شده بودند و قرص مصرف می‌کردند، از مساله افسردگی نجات دهیم؛ چراکه کار بافتنی این مزیت را دارد که آدم‌های افسرده و منزوی را از مشکلات روانی رهایی بخشد. به همین دلیل بعد از برپایی نمایشگاه در دوره اول ۱۲ غرفه برپا شد. سال بعد ۶۸ غرفه و سال بعد از آن ۱۲۰ غرفه در این جشنواره حضور به هم رساندند و به تدریج میزان آن افزایش پیدا کرد.
بافتنی می‌تواند یک رشته درسی باشد
وی با اشاره ببه اینکه جشنواره در سال گذشته به دلایلی برگزار نشد، می‌گوید: ما سعی کردیم هنر بافتنی را به عنوان یک رشته درسی و یا حداقل در قالب دو واحد درسی بین اساتید و دانشگاهیان جا بیندازیم؛ اما متاسفانه اساتید دانشگاهی به این هنر به عنوان یک رشته نگاه نمی‌کنند و از سویی خود دانشگاه نیز آن‌طور که لازم است، برای ورود این هنر به رشته‌های دانشگاهی اقدام نکرده است.
امید است با توجه به شرایطی که برای برگزاری این نمایشگاه در سال جاری پیش آمده، برای سال بعد باز هم شاهد برگزاری نمایشگاه باشیم.

فروش اینترنتی بافتنی‌ها
رضازاده با تاکید بر نقش هنرهای بافتنی در ایجاد اشتغالزایی برای قشر تحصیل‌کرده و همچنین نقش آن برای درآمدزایی، ادامه می‌دهد: بافتنی‌ها می‌تواند جایگزینی برای پوشاک وارداتی و ورود اجناس بی‌کیفیت چینی باشد. از این هنر در ساعت‌های خالی و وقت‌های اضافی می‌توان برای تولید داخلی استفاده کرد. برخی از هنرمندان ایرانی تا درجه‌ای از توانایی برای بافتنی رسیده‌اند که صادرات هم دارند و تولیدات آنها بر تولیدات بسیاری از کشورها از نظر کیفیت برتری دارد. هدف ما تجاری‌سازی این هنر و وصل آن به نوآوری‌های روز است. فضای مجازی بستر خوبی برای فروش اینترنتی و بازاریابی بافتنی‌ها ایجاد می‌کند. بر همین اساس بسیاری از هنرمندان امروزه با سایت‌های بزرگ همکاری دارند و به فروش اینترنتی دست پیدا کرده‌اند و حتی از این طریق به بازار‌های خارجی متصل شده‌اند. توانایی هنرمندان ایرانی در بافتنی می‌تواند نیاز بازار داخلی به پوشاک را تامین کند و جوابگوی بسیاری از مسائل اقتصادی کشور باشد. در حالی که بی‌توجهی به این صنعت باعث شده امروزه با قاچاق گسترده پوشاک به کشور و ورود اجناس بی‌کیفیتی روبه‌رو باشیم که البته با قیمت‌های بالا به دست مشتریان می‌رسد.
وی در پایان توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، آشنایی با هنرهای اصیل ایرانی، یادگیری و توانمندسازی دانشجویان دختر و کارکنان، پر کردن اوقات فراغت، آموزش فن بافت و روش‌های بازاریابی و صادرات، اشتغالزایی، ایجاد روحیه نشاط و کارآفرینی و استفاده از فضای مجازی برای فروش اینترنتی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه خواند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.