دکتر اسماعیل قادریفر در گفتوگو با ایسنا؛ تجاریسازی محصولات و فناوریهای دانش بنیان را یکی از حیاتیترین و مهمترین مسایل شرکتهای دانش بنیان و زیست بوم نوآوری و توسعه کسب وکارهای دانش بنیان کشور عنوان کرد.
وی افزود: اگر نتوانیم در حوزه بازارسازی و افزایش ضریب نفوذ بازار برای محصولات شرکتهای دانش بنیان گامهای جدی و اثرگذار برداریم، نخواهیم توانستیم اقتصاد دانش بنیان را در چرخه اقتصاد کلان کشور شاهد باشیم.
قادریفر برگزاری همایشهایی مانند کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری را در راستای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان کوچک در بنگاههای بزرگ دانست و ادامه داد: یکی از مسایلی که بنگاههای بزرگ کشور امروزه با آن مواجه هستند، رسوخ نوآوری و گذار از صنایع مونتاژ به صنعت تولید کننده است.
رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور به کارخانه نیاز ندارد، خاطر نشان کرد: نیاز کشور به ایجاد بنگاههای صنعتی نوآور است که مبتنی بر نیاز بازار فعالیت کند تا بتواند سهم مناسبی از بازار بزرگ کشور و منطقه را تصاحب کند.
به گفته وی در منطقه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در آسیای جنوبی غربی بیش از ۸۰ میلیون نفر در ایران زندگی میکنند.
قادرفر با تاکید بر اینکه مساله توسعه بازار با استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب مانند “قانون رفع موانع از تولید رقابت پذیر” دانست و یادآور شد: این قانون به رغم آنکه قانون مناسبی است ولی به خوبی اجرایی نمیشود و به همین دلیل ما در بازار سازی محصولات دانش بنیان مشکل داریم و نمیتوانیم سهم مناسبی از بازار را به محصولات فناورانه اختصاص دهیم.
وی با بیان اینکه حمایتهایی که در چارچوب قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان صورت میگیرد، در راستای تحریک تقاضای بازار و بازارسازی است، اظهار کرد: این امر میتواند سهم محصولات فناورانه را در سبد محصولات کشور افزایش دهد ضمن آنکه ما را در تبدیل شدن از اقتصاد خرد به اقتصاد کلان یاری دهد.
رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی تاکید کرد: در صورتی که قوانینی چون “استفاده حداکثری از توان داخل”، “حمایت از شرکتهای دانش بنیان”، “رفع داشتن موانع تولید” و “قانون ۲۵ درصد امتیاز ویژه شرکتهای دانش بنیان در مناقصات” به خوبی اجرایی شود میتوانیم گامهای جدی در توسعه بازار محصولات دانش بنیان برداریم. با چنین رویکردی معاونت علمی سعی دارد تا با تامین ابزارهای سیاستی مناسب نظیر حمایتهای گمرکی، حمایتهای مالی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و یا اعطای مشوقهایی، مسیر “سبز” گمرکی و یا کریدور صادرات محصولات فناورانه را برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان هموار کند.
وی بیشترین اعتراضات شرکتهای دانش بنیان را مربوط به روند ارزیابی برای احراز صلاحیت دانش بنیانی دانست و ادامه داد: برخی از شرکتها نیز در دستیابی به تسهیلات حمایتی اعتراض دارند.
قادری فر در خصوص فرآیندهای سختگیرانه احراز صلاحیت دانش بنیانی شرکتها توضیح داد: طبق قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان ما بر ضرورت پیچیدگی فناوری و عدم تکرار ناپذیری محصولات تاکید داریم تا از این طریق بتوانیم سطح آمادگی شرکتهای دانش بنیان را ارتقا دهیم و اگر شرکتی مدعی است که در فرآیند ارزیابی برای تایید صلاحیت دانش بنیانی دچار مشکل است میتواند به مرکز امور شرکتهای دانش بنیان معاونت مراجعه کند.
وی سرمایه گذاری و اعطای سرمایههای خطر پذیر را از دیگر موارد اعتراضی شرکتها عنوان کرد و ادامه داد: با ترکیب جدیدی که در صندوق ایجاد شده و سهل کردن برخی امور تلاش میشود موانع را از پیش روی شرکتها برداشته شود.
قادریفر با بیان اینکه همه این اعتراضات مسایل فرعی است، خاطر نشان کرد: ولی اصلیترین مشکل که هم مورد اعتراض شرکتها است و هم ما آن را قبول داریم، افزایش ضریب نفوذ بازار است که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.
انتهای پیام