صفحه اصلی / استان ها / کردستان / ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش
۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش

یک مسئول مطرح کرد؛

۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 100 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش قرار دارند که چرای بی‌رویه دام یکی از عوامل آن است.

فرسایش خاک

به گزارش کسب و کار نیوز، فریبرز غیبی امروز چهارشنبه (۲۱ آذر) در گردهمایی و هم اندیشی مجریان طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان کردستان، اظهار کرد: در سنوات گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات داشتیم اما خوشبختانه امسال اعتبارات افزایش یافته و ۲۰۰ میلیون دلار از اعتبارات صندوق ملی به بحث آبخیزذاری و آبخوان‌داری در کشور اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های حوزه آبخیزداری در کشور، افزود: این اعتبار در ۶۴۹ حوزه آبخیز صرف می‌شود و در کنار آن در ۱۰۸۴ نقطه هم فعالیت‌های مکانیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: متاسفانه منابع طبیعی ما در برخی از نقاط در حال از بین رفتن است، چون تعهد و مدیریت خوبی نداریم.

وی با اشاره به مساحت ۱۴ میلیون هکتاری جنگل‌های ایران، ادامه داد: اگر در جنگل‌های ما فرآوری صورت نگیرد حیات جنگلی ما قطعا از بین خواهد رفت.

غیبی ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته حدود ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشورمان وجود دارد که معتقدم اگر پژوهش و تحقیقات بیشتری صورت گیرد مشخص می‌شود که همه گیاهان کشورمان دارای خاصیت دارویی هستند.

وی اضافه کرد: در دنیا تغییرات اقلیمی در حال انجام است و افزایش تنش و خشکی، هجوم آفات و امراض را شاهد هستیم که تعادل طبیعت را بر هم زده است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: دو میلیون هکتار جنگل در منطقه زاگرس خشک شده که در حال حاضر به صورت قطعی یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از آن تایید شده است.

وی افزود: در کشورمان میزان بارندگی‌ها کاهش یافه و میزان حرارت افزایش یافته و همین مسئله باعث ایجاد تنش در جنگل‌ها شده است.

وی با عنوان اینکه ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش قرار دارند؛ چرای بی رویه دام را یکی از عوامل آن دانست و گفت: چرای دام در ۹۰ درصد جنگل‌های مناطق خشک و نیمه خشک کشور هم صورت می‌گیرد.

غیبی در بخشی دیگر از سخنان خود به طرح مدیریت جنگل و اختصاص شش میلیون هکتار به این طرح اشاره و اعلام کرد: در صورتی که به ازای هر یک هزار هکتار یک شغل ایجاد شود ما شاهد اشتغالزایی شش هزار نفر در نتیجه این طرح هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۹۰۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در کشور صورت گرفته در صورتی که در برنامه ششم ۸۱۵ هزار هکتار هدف گذاری شده است.  

یک هزار هکتار جنگلداری اقتصادی در کردستان انجام می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان هم در این همایش گفت: امسال برای حوزه جنگل‌های خارج از شمال، اقدامات خوبی درنظر گرفته شده است که استان کردستان هم شامل آن می‌شود. 

سعدی نقشبندی خاطرنشان کرد: مجوز یک هزار هکتار جنگلداری اقتصادی به استان کردستان داده شده که خوشبختانه اعتبارات آن نیز که بالغ بر چهار میلیارد تومان است، تامین شده است. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.