صفحه اصلی / اصناف / ساخت ایران / افزایش تب دلالی در بازار گوشت
افزایش تب   دلالی در  بازار گوشت

افزایش تب دلالی در بازار گوشت

ماجراي عرضه گوشت با كارت ملي در حالي اين روزها مطرح مي‌شود كه پيش از اين نيز مردم براي خريد گوشت به صورت اقساطي، كارت ملي خود را گرو مي‌گذاشتند.

گروه ساخت ایران 

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش نجومی قیمت گوشت از یک طرف باعث کاهش متقاضیان این کالا شده و از سوی دیگر تقاضای کاذب برای گوشت‌های منجمد وارداتی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند را افزایش داده است. در همین راستا از نظر مسئولان این حوزه ارائه کارت ملی برای خرید گوشت منجمد به دلیل افزایش تعداد دلالان گوشت بوده است. روز سه‌شنبه بود که مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران از توزیع گوشت منجمد با کارت ملی در میادین میوه و تره‌بار خبر داد؛ در حالی که پیش از این نیز در اطلاعیه سازمان میادین میوه و تره‌بار به این موضوع اشاره شده بود. همچنین برخی از فروشگاه‌ها نیز عرضه گوشت منجمد را منوط به ارائه کارت ملی کرده بودند. برخلاف آن، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفته بود: برخی فروشگاه‌ها اقدام به توزیع گوشت برزیلی می‌کنند؛ در حالی این عمل را از خودشان درآورده‌اند و اتحادیه اجازه این کار را به اعضای خود نداده است. با این حال مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع و دلایل آن را تایید کرده است.
عرضه گوشت با کارت ملی برای مقابله با سودجویی‌ها
در این رابطه مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره دلایل توزیع گوشت برزیلی با کارت ملی، می‌گوید: با توجه به اینکه برای واردات گوشت منجمد برزیلی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این محصول تخصیص داده می‌شود و تولید داخلی نیز پاسخگوی نیاز داخل نیست، تقاضا برای این محصول در بازار زیاد شده است. در مواردی نیز مشاهده شده است که برخی از افراد در طول روز چند مرتبه همراه با خانواده خود برای خرید این محصول در صف می‌ایستادند. بعد از بررسی‌هایی که به عمل آمد، مشخص شد که این افراد این محصولات را از بازار جمع‌آوری می‌کردند و با قیمتی بیشتر به متقاضیانی مانند رستوران‌ها می‌فروختند. بنابراین اتخاذ تصمیم سره از ناسره برای ما سخت شده بود؛ ازاین‌رو مطرح شد که گوشت منجمد یک بار در ماه به هر فرد از طریق ارائه کارت ملی توزیع شود تا از سودجویی‌های برخی، جلوگیری به عمل آید و اطلاعات افراد در سامانه جامع تجارت داخلی ثبت شود.

گوشت‌های وارداتی به دست خانوار نمی‌رسد
حسین حاجی‌عباسی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گاوی
۹۰ درصد مشتریان گوشت‌های وارداتی دلال‌ها هستند نه خانوارها که معمولا این گوشت‌ها به دست آنها نمی‌رسد. صف‌های طولانی تقاضا برای این گوشت‌ها این وضعیت را نشان می‌دهد. به همین دلیل مسئولان این حوزه عرضه گوشت را منوط به ارائه کارت ملی کرده‌اند که تا حد ممکن تقاضای کاذب از بازار گوشت حذف شود؛ اما به نظر می‌رسد به جای ضروری کردن ارائه کارت ملی برای فروش گوشت لازم باشد قیمت گوشت‌های وارداتی را متعادل سازند.
متاسفانه سود حاصل از ارزانی گوشت‌های وارداتی به جیب دلالان می‌رود؛ در حالی که واقعی‌سازی قیمت گوشت می‌تواند از این امر جلوگیری کند. از طرفی میزان گوشت‌های وارداتی در بازار کم شده است و تولید داخلی نیز قادر به تامین بازار به دلیل افزایش تمایل به صادرات گوشت و مرغ نیست. کشتار به‌شدت کم شده است و عمده تولید داخلی نیز صادر می‌شود؛ در حالی که تامین بازار داخلی نسبت به صادرات اولویت بیشتری دارد و لازم است مسئولان برای کنترل قیمت گوشت این امر مهم را در نظر داشته باشند و حداقل تا تامین نیاز بازار، این رویه را تغییر دهند وگرنه در صورت تداوم این موضوع، مردم و اقشار ضعیف هیچ منفعتی از گوشت‌های ارزان نمی‌برند.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …