صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیاز مبرم کشور به مدیریت‌های نذری
نیاز مبرم کشور به مدیریت‌های نذری

درس‌هايي از تجارب اربعين ۹۷ كربلاي معلا

نیاز مبرم کشور به مدیریت‌های نذری

بهنام ملکی
کنار مرقد مطهر امام حسین (ع) شهید همیشه جاوید تاریخ، نایب‌الزیاره و دعاگوی شما هستم. ضمن عرض تسلیت و تعزیت اربعین سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حسین‌بن‌علی (ع) وارث آدم، یادآوری نکاتی از مشاهدات عینی را ضروری می‌دانم:
امروز اربعین است؛ اینجا کربلاست. سیل جمعیت چندین میلیون نفری راهپیمایان مویه‌کنان، سینه‌زنان، سیاهپوشان، بعضا با پای برهنه، گل‌مالیده بر سر صورت و سینه، غرق در سوگ و ماتم و عزا بر تن، از هزاران کیلومتر فاصله دورتر از تمامی کشورها، سراسیمه لبیک‌گویان با پاهای کوفته، متورم و بعضا خونین و تاول‌زده خود را به سرزمین نینوا، قتلگاه امام (ع) و یاران باوفایش رسانیده‌اند تا با جگرهای سوخته، قلب‌های درهم فشرده، نوحه‌های سوزناک، آه و ناله‌های غمگداز، مخالفت با ظالمان و عشق و ارادت صمیمانه خود را به سالار شهیدان راه حق و آزادی تقدیم کنند.
سیل عظیم مسلمانان فراتر از شیعه، از زمین و زمان‌، ایران، عراق، لبنان، ترکیه، بحرین، یمن، هند، پاکستان، عمان، مصر، سوریه، اندونزی، آذربایجان، حجاز، افغانستان، انگلستان، امارات، کویت، مالزی، آفریقا و… در گرما و سرما، ۲۴ ساعت شبانه‌روز، بدون وقفه دسته‌دسته وارد کربلا می‌شوند تا با سر دادن ناله، زجه و نوحه‌های سوزناک، بغض فروخفته در گلوی خود را آزاد کنند. بعضا سینه‌خیز از فاصله‌های دور خود را به مقبره مطهر امام (ع) و حضرت عباس می‌رسانند تا با قرائت زیارتنامه امام همام و یاران باوفایش، یادمان حماسه اربعین سال ۱۴۴۰ه.ق را در تاریخ به ثبت برسانند.
آزادگان و شیعیان عالم با حضور در راهپیمایی اربعین آمده‌اند تا پیام ظلم‌ستیزی امام حسین (ع) و اوج همدردی و پشیمانی‌ مردمی از غفلت و کوتاهی صورت‌ گرفته در دفاع از حقانیت راه امام و اعلام انزجار از جانیان و بنی‌امیه‌های تاریخ را به گوش جهانیان برسانند.
اما در طول مسیر، خدمت‌رسانان اربعین از همه ملیت‌ها به‌ویژه مردم بسیار خونگرم و صمیمی عراق، اهالی معزز و زائردوست کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و… با باز گذاشتن در منازل به‌روی مهمانان حسینی و قربانی کردن شتر، گاو و گوسفند و ایجاد موکب (سرپناه، امکانات موقت و چادرهای مستقر در مسیر کاروان‌های پیاده و سواره) کشور مبدأ تا حرم مطهر شهدای کربلا، گمنامانه با کوشش وصف‌ناپذیر و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مادی تلاش می‌کنند تا خدمت‌رسانی خاضعانه به زائران حسینی را نزد باری تعالی به‌نام خود ثبت کنند. این فرشتگان در لباس انسانی با ایثار مال و جان خود مسئولیت پذیرایی شبانه‌روزی پخت‌وپز، توزیع و پخش غذا، واکس زدن کفش، پاکروبی خیابان‌ها، شستشوی لباس زائران و… را به‌صورت نذری بر عهده دارند. خادمان با بهره‌وری چند صددرصدی به شیوه‌ای بی‌نظیر خارج از حساب و کتاب‌های مادی بشر قرن ۲۱ از میلیون‌ها مسافر خارجی با ملیت‌های مختلف به صورت رایگان با نوشیدنی‌های سرد و گرم، غذاهای تازه و انواع خدمات مجانی از مسافران پذیرایی می‌کنند. استقبال‌کنندگان مردمی با زدودن غبار و فشار سخت و سنگین پیاده‌روی از سر و روی زائران، عصر جدیدی از انسانیت، ایثار، گذشت، نوع‌دوستی و شرافت به‌ویژه دوستی با ایرانیان و ارادتمندان نوه رسول خدا و رسواکننده کاخ ظلم و ستم یزیدیان و بیدادگران را رقم می‌زنند.
درود بر شرف و غیرت و همت بانیان و مهمان‌نوازی متواضعانه مردم عراق و همه خادمان حسینی موکب‌های مستقر در تمامی مسیرهای راهپیمایی زائران اربعین، ‌
آفرین بر جهاد مالی، ادب آرمانی، همت والاگذشت و نجابت زیبای‌ شما که با خدمات نذری قطعه‌ای از بهشت را در چشم جهانیان به تصویر کشیدید.
سلام بر حسین (ع)، وارث آدم و بنیان‌گذار مکتب عاشورا، درود بر زینب (س) افشاگر دروغ‌پردازی‌های ظالمان‌ در نهضت کربلا.
(کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود)
امید آنکه با هدایت، پیوند و جهت‌گیری بهتر این همه گذشت، ایثار، جهاد و ظرفیت‌های عظیم و فخرآفرین انسانی در کربلا‌ها و اعمال تفکر و مدیریت‌های نذری با اقتباس و الگوبرداری از تجربه کارآمدی‌های اربعین به‌جای برخی اخبار و سوءاستفاده‌ها، شاهد پیشرفت، بالندگی، توسعه اقتصادی و برون‌رفت جوامع اسلامی از استضعاف و عقب‌ماندگی‌های حاکم بر آن باشیم.
التماس تفکر
۸ آبان ۱۳۹۷، اربعین ۱۴۴۰ه.ق، کربلای معلا، حرم مطهر امام حسین (ع)

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.