حمایت  از  تجاری سازی ایده های  برتر

سومین جشنواره از «ایده تا بازار» برگزار می شود

حمایت از تجاری سازی ایده های برتر

پرديس فارابي دانشگاه تهران با مشاركت صندوق كارآفريني اميد، پس از اجراي دو دوره موفق جشنواره ايده تا بازار و به علت استقبال گسترده جامعه دانشگاهي، سومين دوره جشنواره مذكور را با تمركز بر توسعه روستايي در اسفند ماه برگزار مي‌كند.

گروه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان

به گزارش کسب و کار نیوز،  هدف جشنواره، «ایجاد شرایط رقابتی و انگیزشی برای تولید ایده‌های نوآورانه کسب‌وکار و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های برتر در حوزه اشتغال روستایی، برای کمک به کارآفرینی و اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» است. همچنین از محورهای مورد بررسی جشنواره می‌توان به ایده‌های نوآورانه کسب‌وکار و طرح‌های ارزش‌آفرین کسب‌وکار اشاره کرد. با توجه به موفقیت‌هایی که در دو دوره قبل صورت گرفته است، امروز بر آن شدیم که به همراه سجاد چهرگانی معاون استانداری قم، غلامرضا ترک مدیر صندوق کارآفرینی امید و دبیر جشنواره محمدحسین زارعی‌متین، از یکی از کسب‌وکارهایی که در این جشنواره رتبه اول را از آن خود کرده است، رونمایی کنیم.
سجاد چهرگانی، معاون استانداری قم درباره این دوره از جشنواره که در حوزه توسعه روستایی است، ابراز خرسندی کرد و افزود: در روستاهای ایران پتانسیل‌های بسیاری نهفته است که قطعا اگر حمایتی صورت گیرد، افراد پرتوانی که در روستاها ساکن هستند، می‌توانند رشد و خودشکوفایی در کسب‌وکارها داشته باشند که این خود می‌تواند اتفاق بسیاری خوبی در زمینه شکوفایی اقتصادی کشور باشد و مهاجرت به شهرها را کم کند و از آنجایی که حوزه روستا از اهمیت خاصی در نظام و دولت تدبیر و امید برخوردار شده، حمایت‌های بسیار خوبی از قبیل تسهیلات ارزان‌قیمت، معرفی به بازار و پوشش دادن کسب‌وکارهای روستایی را در دست کار قرار دادیم. با توجه به این موضوع که از نیمه سال گذشته آیین‌نامه و قوانین آن ابلاغ شده است، ما به صورت دائم ۸ ماه است که حمایت از ایده‌ها و کسب‌وکارهای روستایی را شروع کرده‌ایم.
وی درباره مشکلاتی که در کسب‌وکارهای کوچک به‌ویژه در محیط روستایی وجود دارد، افزود: ما اعتقاد داریم هر حرفه‌ای که شکل می‌گیرد، مرکز اصلی آن فرد کارآفرین است که چهار عامل روی کسب‌وکار او تاثیرگذار است؛ اقلیم، طبیعت، فنی و مالی؛ اما وقتی موضوع مالی مطرح می‌شود ما در حیطه وظیفه خود، تسهیلاتی برای این اقشار در نظر گرفتیم و استانداری قطعا از آنها حمایت خواهد کرد و تا حد امکان آنها را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.
همچنین ایشان با اشاره به تاثیر‌گذاری این جشنواره افزود: شاید تعریف کردن این خاطره خالی از لطف نباشد. سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی تهران که در قالب حمایت از کسب‌وکارهای روستایی شرکت کرده بودیم، یکی از همین کارآفرینان روستایی از اینکه در این نمایشگاه حضور پیدا کند، امتناع می‌کرد و راضی نمی‌شد که شرکت کند؛ اما به اصرار بنده غرفه‌ای در اختیار او گذاشتیم و این حضور مسیری شد که با سرمایه‌داران بزرگی آشنا شود و توانست در یک سال کارگاه خود را توسعه و محصولات خود را از ۸ قلم به ۶۳ قلم افزایش دهد و این روزها شاهد صادرات این محصولات به خارج از کشور هستیم. اگر جشنواره‌ها به درستی رسالت خود را انجام دهند و شعارگونه نباشند، قطعا افراد موفق را به جامعه معرفی خواهند کرد.
در ادامه این همایش غلامرضا ترک، مدیر صندوق کارآفرینی امید از حمایت صندوق از دانشجویان خبر داد و افزود: امسال هم مانند سال‌های قبل ما در کنار جشنواره ایده تا بازار خواهیم بود و با همت دانشگاه پردیس فارابی، دانشجویان پرتوان و بااستعداد را تحت پوشش خود قرار می‌دهیم و ایده آنها را تجاری‌سازی خواهیم کرد و تا به امروز ما به بیش از ۷ طرح دانشجویی که بعد از کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند تسهیلاتی بالغ بر ۴ میلیارد ریال در اختیار آنها قرار دادیم تا بتوانند محصولات خود را به عرضه بازار کنند.
در ادامه، محمدحسین زارعی‌متین، دبیر جشنواره ایده تا بازار ادامه داد: سومین جشنواره ایده تا بازار را در اسفند ماه پیش رو داریم. ما در جشنواره‌های قبلی نزدیک به ۲۱۰ ایده پذیرش داشتیم و توانستیم بیش از ۱۰ درصد ایده‌ها را بررسی و تایید کنیم تا صندوق کارآفرینی امید آنها را مورد حمایت خود قرار دهد که امروز شاهد به ثمر رسیدن یکی از این ایده‌ها به نام شرکت مبتکران هستیم که اکنون در کارگاه این دوستان حضور داریم. ما در این جشنواره‌ها به دنبال ایجاد فرهنگ کارآفرینی هستیم و این موفقیت‌ها را مدیون سرمایه‌های اجتماعی می‌دانیم که در اوضاع اقتصادی کشور هنوز پرتوان در صحنه حضور دارند و به دنبال کارآفرینی و اشتغالزایی هستند. امید آن را داریم که جشنواره امسال را بتوانیم توانمندتر و پررونق‌تر به همراه دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که با ایده‌های خود در جشنواره حاضر می‌شوند، برگزار کنیم.

ما با جشنواره« ایده تا بازار» معروف شدیم

علیرضا محمدی نژاد یکی از کارآفرینانی است که با کمک جشنواره از «ایده تا بازار» توانسته است به بازار راه پیدا کند.
محمدی‌نژاد می گوید: کارگاهی که به همت این جشنواره پا به عرصه بازار نهاده بود، اکنون توانسته است با ساخت ابزار و وسایلی که مربوط به ساخت ماکت در معماری است از قبیل انواع درخت و درختچه‌ها، میز و صندلی و انواع گل‌های آکواریوم، بازار خوبی را در کشور از آن خود کند. محمدی‌نژاد، کارآفرین این کارگاه افزود: ما با جشنواره ایده تا بازار بسیار مطرح شدیم و با همت صندوق کارآفرینی امید توانستیم محصولات خود را از ۱۲ به ۳۲ قلم افزایش دهیم و محصولات را طوری طراحی کنیم که کیفیت محصولات بسیار بالاتر از واردات مشابه باشد و از قیمت بسیار مناسبی هم نسبت به آنها در بازار برخوردار باشد و هم‌اکنون در حال رایزنی و صادرات محصولات‌مان به کشورهای عربی ازجمله عراق هستیم و این موفقیت را مدیون متخصصانی می‌دانم که در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند. البته ناگفته نماند که ۱۰ نفر از بانوان این شهرستان با مونتاژ کردن این ابزارها در منزل مشغول به کار هستند و سعی داریم با مشورت‌های صورت‌گرفته با بهزیستی، وسعت این کارگاه را افزایش دهیم و برای رشد اشتغال در این شهرستان به همت افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند، تلاش کنیم و در کلام آخر اعتقاد بنده این است که اگر حمایت جشنواره ایده تا بازار نبود، شاید ما تا این حد از پیشرفت را در یک سال به خود نمی‌دیدیم.

در چه زمینه‌ای مشغول فعالیت هستید؟
من در زمینه ساخت وسایلی که در ماکت‌سازی استفاده می‌شود، فعالیت می‌کنم؛ از قبیل ساخت انواع درخت، میز غذاخوری و گل‌های مصنوعی برای آکواریوم. البته ناگفته نماند که محصولات ما نه تنها در ساخت ماکت استفاده می‌شود، بلکه در هنرستان‌ها و مهدکودک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام مواد اولیه این محصولات ساخت کارگاه خودمان است و هیچ کدام وارداتی نیست و مساله مهم اینجاست که مواد اولیه ما بسیار مرغوب‌تر از وارداتی است و هزینه تمام‌شده نصف قیمت محصولات وارداتی است.

درباره روند کارگاه و نیروی کار هم توضیح بدهید؟
ما در کارگاهی که حضور دارید، ۶ نفر و ۱۰ نفر خانم در خانه مشغول کار هستند و ۳ نفر هم وظیفه حمل‌ونقل را به عهده دارند. به‌طور مستقیم ۱۹ نفر مشغول به کارند و از طرف دیگر چون تولیدات مواد اولیه کاملا ساخت ایران هستند، به‌طور غیرمستقیم۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند و ما طبق صحبتی که با بهزیستی داشتیم، تصمیم بر آن شد که به افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند آموزش مونتاژ ماکت‌ها را بدهیم تا ان‌شاءا… بتوانیم حوزه اشتغالزایی را افزایش دهیم. لازم است ذکر شود که ما در کارگاه سعی کردیم از دید تخصصی به موضوع نگاه کنیم. افرادی که در اینجا مشغول کار هستند، دانش‌آموخته رشته‌های هنر و مهندسی‌اند.

خودتان چگونه آموزش دیدید؟
من دو دوره آموزش را پشت سر گذاشتم که یکی در ایران و دیگری در خارج از کشور بود و هم‌اکنون به بسیاری از دانشجویان هم آموزش می‌دهم که در این زمینه خودکفا باشیم.

درباره چالش‌هایی که در رابطه با جشنواره و صندوق کارآفرینی امید داشتید و مشکلاتی که پشت سر گذاشتید، توضیح بدهید؟
جشنواره روند بسیار خوبی داشته است و ما توانستیم به وسیله جشنواره طرح برگزیده سال شویم و صندوق هم وام بسیار خوب و با تسهیلات مناسب در اختیار ما قرار داد و توانستیم شرکت را در این جشنواره معرفی کنیم.
اما سوال شما درباره چالش‌ها و مشکلات بود. باید بگویم که وقتی جشنواره تمام شد دیگر خبری از طرح‌های برگزیده نبود و سراغ افراد کارآفرین که به وسیله همین جشنواره به بازار کار راه یافته بودند، نرفتند یا مصاحبه‌ای با آنها صورت نگرفت. تا الان که شما، سراغی از ما گرفتید. در مورد صندوق کارآفرینی باید این نکته را یادآوری کنم که روند دریافت وام بسیار طولانی است و من بعد از ۷ ماه توانستم وامی که صندوق کارآفرینی امید قول آن را داده بود را دریافت کنم و این بدین معنی است که دستگاه چاپی که من با ۵ میلیون تومان می‌توانستم خریداری کنم، در اوضاع کنونی اقتصادی کشور با ۱۹ میلیون تومان خریداری کردم که متاسفانه بیشتر مشکل برای این موضوع بود که ۲۰ درصد وامی که قرار بر دریافت آن بود را باید به حساب مورد نظر واریز می‌کردم. اگر من به عنوان یک کارآفرین نوپا این مبلغ را داشتم که وام نمی‌گرفتم. امیدوارم این مشکلات و روند دریافت وام در این دوره از جشنواره کوتاه‌تر شود تا افراد برگزیده دوره جدید مشکلات ما را نداشته باشند؛ اما در کل از روند جشنواره و صندوق کارآفرینی امید راضی هستم و از همه عوامل تشکر و قدردانی می‌کنم که در استقرار این کسب‌وکار کمک کردند و سپاس ویژه هم از روزنامه «کسب وکار » دارم که به دنبال سوژ‌های ازقبیل استارت‌آپ‌ها و دغدغه‌های آنها هستند و آنها را پوشش خبری می‌دهند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.