صفحه اصلی / سرخط خبرها / آسیب رانت های ارزی

مرتضي كاظمي، كارشناس اقتصادي

آسیب رانت های ارزی

سرمقاله 

بازار ارز دستخوش تحولات بسیاری شد و هرچند هنوز این نوسانات ادامه دارد؛ اما می‌توان با تشخیص درست عوامل تاثیرگذار روند رو به کاهش را ثابت و مدیریت کرد. اینکه بخواهیم برای افزایش نرخ ارز و آشفتگی ارزی که به دنبال آن بحران اقتصادی را در پی داشت، به دنبال تنها یک دلیل باشیم و آن را اصلاح کنیم نتیجه درستی در پی نخواهد داشت. شرایط و عوامل بسیاری در به وجود آوردن این شرایط دخیل بوده و هستند و اینکه بخواهیم با علم اقتصاد یا روش‌های مبتنی بر اقتصاد آن را حل و فصل کنیم، نتیجه‌بخش نخواهد بود و صد البته این انتظار برآورده نخواهدشد.
بانک مرکزی به عنوان متولی می‌تواند راهکارهایی را برای کنترل بازار ارز ارائه دهد.
سپس با توجه به راهکارهای ارائه شده و عکس‌العمل بازار می‌توانیم با کمک گرفتن از علم اقتصاد پیش بینی آینده بازار را داشته باشیم.
بسیاری از بازارها در این اتفاقات آسیب دیده‌اند که مدت زمان بسیاری برای ترمیم و بازگشت به چرخه اصلی نیاز است که در کنار ثبات نرخ ارز و مدیریت صحیح می‌توان به اقتصاد پیش رو امیدوار شد. البته ارز تک نرخی را هم نباید از دستور کار خارج کرد.
باید در سیاست‌های تدوین شده برای ثبات بازار ارز، تک نرخی شدن آن را هم در نظر داشت و با برنامه‌ریزی به سمت ارز تک نرخی متناسب با شرایط اقتصادی پیش رفت.
از ابتدای سال تا به امروز و به‌ویژه در شش ماهه اول سال ۹۷ رانت‌های زیادی در کنار اتفاقاتی که شاهد آن بودیم به وجود آمد که تلاش برای حذف آنها و بازگشت به شرایط سلامت اقتصادی باید ادامه پیدا کند. با رانت‌های به وجودآمده اقتصاد کشور بیش از پیش دچار آسیب و مشکلات شد و زمانی که می‌شد برای توسعه اقتصادی صرف کرد برای رشد رانت و دلالیصرف شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.