صفحه اصلی / اسلایدر / حیاط خلوت مشترک سهامداران قطعه‌ساز با خودروسازان
حیاط خلوت مشترک سهامداران قطعه‌ساز با خودروسازان

بدهي خودروسازان با وجود تحميل خواسته‌ها به مردم به 20 هزار ميليارد افزايش يافت

حیاط خلوت مشترک سهامداران قطعه‌ساز با خودروسازان

براساس گزارش‌هايي كه تقريبا هر روز منتشر مي‌شود، صنعت قطعه‌سازي كشور به دليل طلب‌هاي هزاران ميلياردي كه از خودروسازان دارد، در خطر ورشكستگي قرار گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ارقام اعلام‌شده مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان به گفته مسئولان مختلف، از ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان متغیر است؛ اما هنوز کسی رقم رسمی این بدهی کلان خودروسازان را اعلام نکرده است. منظور از مطالبات معوق، بخشی از طلب‌های قطعه‌سازان از خودروسازان است که باوجود سررسید شدن تاریخ آنها، پرداخت ‌نشده‌اند. این مطالبات درواقع اصل بدهی صنعت خودرو به قطعه‌سازی را شامل می‌شود و چالش بزرگ قطعه‌سازان و درگیر شدن آنها با بحران نقدینگی نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.
در همین رابطه فرهاد بهنیا، عضو انجمن قطعه‌‌سازان ایران در گفتگویی با رسانه‌ها در ارتباط با میزان رقم و عدد مطالبه قطعه‌سازان از خودروسازان اظهار کرد: در حال حاضر امکان اعلام رقمی دقیق درباره مطالبه قطعه‌سازان وجود ندارد؛ اما به‌صورت تخمینی می‌توان میزان این طلب را بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و حتی در صورت لحاظ کردن میزان افزایش قیمت‌ها، می‌توان این رقم را تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد کرد. وی می‌افزاید: در انجمن قطعه‌سازان نیز رقم دقیقی درباره میزان مطالبات وجود ندارد؛ زیرا ممکن است فلان قطعه‌ساز نسبت به وصول طلب خویش موفق شود؛ اما نام و عنوان آن شرکت همچنان در فهرست بستانکار خودروسازان باقی بماند.
به هر ترتیب با توجه به اینکه سال‌هاست موضوع طلب قطعه‌سازان همواره مطرح می‌شود و انباشت این بدهی‌ها و همچنین معضل کمبود نقدینگی قطعه‌سازان، مشکل مذکور از موارد چالش‌برانگیزی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و باید با فوریت زمانی برای مرتفع‌سازی نارسایی‌های مرتبط با این بخش چاره‌اندیشی شود و یقینا هر آنچه زمان حل و فصل این عارضه به تعویق و تاخیر بیفتد، از سهولت رفع و دفع مشکلات موجود در این عرصه کاسته خواهد شد.

ورشکستگی در انتظار خودروسازان و قطعه‌سازان
تورج کیانی، کارشناس بازار خودرو
با توجه به مشکلاتی که خودروسازان در ماه‌های اخیر داشته‌اند، هر روز بر میزان بدهی انباشته‌شده آنها به شرکت‌های قطعه‌سازی افزوده می‌شود. خوشبختانه صنعت قطعه‌سازی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته و تامین‌کننده بیش از نیمی از نیاز خودروسازان شده است؛ اما صنعت خودروسازی به دلیل مشکلاتی که همچنان لاینحل باقی مانده، درگیر مشکلات بسیاری است و همین امر روند پرداخت بدهی‌ها را بسیار کند کرده است. از سال‌های قبل بدهی‌هایی وجود داشته؛ اما امروز این بدهی با احتساب افزایش قیمت‌ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که اصلا مبلغ کمی نیست و اگر به‌موقع به قطعه‌سازان پرداخت نشود، خطر ورشکستگی آنها را تهدید خواهد کرد.
البته صنعت خودروسازی هم دست‌کمی از قطعه‌سازان ندارد و همین خطر آنها را هم تهدید می‌کند و اگر همین روند ادامه داشته باشد، تا چند ماه آینده هم صنعت قطعه‌سازی و هم خودروسازی ورشکست خواهند شد. این دو صنعت مکمل یکدیگر هستند و هر کدام برای بقا به دیگری نیازمند است. بنابراین اگر فکری به حال صنعت خودروسازی نشود، این اتفاق در آینده‌ای نزدیک خواهد افتاد. در حال حاضر سوء مدیریت شرکت‌های خودروسازی و مشکلات اجرایی کارخانه‌های تولیدکننده خودرو طی سال‌ها باعث انباشت هزاران میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان شده است. اگرچه میزان دقیق بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان مشخص نیست؛ اما براساس اخبار غیررسمی، این بدهی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است که با احتساب افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های ارزی چند ماه اخیر به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
صنعت خودروسازی ما در چند سال اخیر و به‌ویژه در ماه‌های اخیر که مشکلات ارزی گریبان اقتصاد کشور را گرفته است، با استفاده از روش‌های مختلف توانست خواسته‌هایش را به مردم تحمیل و از افزایش قیمت‌ها به نفع خود بهره‌برداری کند و به همین دلیل با صنعتی روبه‌رو هستیم که گرفتار انواع رانت و انحصار، مدیریت‌های سلیقه‌ای، کیفیت، ایمنی و قیمت نامطلوب و خدمات پس از فروش نامناسب است و با تمام اینها بدهی‌های هزاران میلیاردی را هم رقم زده است. هرچند باید به این واقعیت هم اشاره کرد که برخی از قطعه‌سازان بزرگ در شرکت‌های خودروسازی سهام قابل‌توجهی دارند و همین امر موجب شده است تا روند پرداخت بدهی آنها سریع‌تر و جلسات پرداخت بدهی در حیاط خلوت مشترک این دو صنعت برگزار شود.

صنعت قطعه‌سازی روزانه ضرر زیادی متحمل می‌شود
عزیز اکبریان، نماینده مجلس
شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم شده، آشفتگی صنایع و بازارها را رقم زده است. در این بین دو صنعت بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی کشور هم درگیر مشکلات فراوان شدند. در شرایطی قرار گرفته‌ایم که با خروج آمریکا از برجام، شاهد بازگشت تحریم‌ها هم هستیم و در این شرایط باید با همکاری بتوانیم صنایع بزرگ کشور را حفظ کنیم. متاسفانه صنعت قطعه‌سازی از آن دسته صنایعی است که روزانه میلیاردها تومان ضرر می‌دهد. قطعه‌سازان با مشکلاتی در حوزه نوسان نرخ ارز و سیستم بانکی روبه‌رو هستند و در کنار این مشکلات با تعویق طلب‌های‌شان از خودروسازان، باید دست و پنجه نرم کنند. خودروسازی هم به عنوان صنعتی که وابسته به قطعه‌سازان است، در صورت نبود قطعه زمین می‌خورد. بنابراین لازم است در تسریع تسویه بدهی‌های این صنعت اقدامات
لازم انجام شود.
با وجود اینکه صنعت قطعه‌سازی روزانه ضرر زیادی را متحمل می‌شود؛ اما با ادامه کار و فعالیت اجازه نداده تا کارگران و شاغلان آن بیکار شوند و صنعت خودروسازی را حمایت کرده است. گاه یک تولیدکننده بخش خصوصی کاری می‌تواند انجام دهد که از عهده یک مقام عالیرتبه دولتی برنمی‌آید. به همین دلیل باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم تا کشور از حرکت در مسیر توسعه بازنماند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.