صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / افزایش کلاهبرداری در معاملات آنلاین
افزایش کلاهبرداری در معاملات آنلاین

مديران سايت‌هاي «ديوار» و «شيپور» از پليس فتا تذكر جدي گرفتند

افزایش کلاهبرداری در معاملات آنلاین

رئيس‌پليس فتاي ناجا از تذكر جدي به سايت‌هاي «ديوار» و «شيپور» به‌دليل وقوع تخلفاتي مانند خريد و فروش اموال مسروقه در آنها خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز «دیوار» و «شیپور» سایت‌های اعلام نیازمندی‌ها هستند که کاربران می‌توانند به‌رایگان آگهی‌های خریدوفروش خانه، ماشین، لوازم الکترونیک نو یا کارکرده و سایر اجناس خود را در آن درج کنند. روزانه افراد زیادی محصولات مدنظر خود را از طریق این سایت‌ها می‌خرند یا از ویترین رایگان آنها برای فروش استفاده می‌کنند. حالا این دو سایت تذکر جدی از پلیس فتا دریافت کرده‌اند.
سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس‌پلیس سایبری کشور از تذکر جدی به مدیران سایت‌های «دیوار» و «شیپور» در پی تخلفاتی مانند انجام خریدوفروش اموال مسروقه در بستر این سایت‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: چنانچه این دو سایت اصلاحات لازم را اعمال نکنند، با آنها برخورد قضایی خواهد شد. به اعتقاد سردار هادیان‌فر، اغلب تخلفات در سایت «دیوار» انجام می‌گیرد: «متاسفانه با وجود استفاده مردم از این سایت‌ها (دیوار، شیپور و…) تخلفات و خلاف‌هایی در آنها روی می‌دهد؛ از بحث خریدوفروش اموال مسروقه‌ ازطریق مالخران بی‌هویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی و… که به مدیران آنها تذکرات لازم ارائه شده است.» وی تاکید کرد: مردم نباید به چنین سایت‌هایی اعتماد کنند؛ زیرا مدیران این سایت‌ها به درآمد خود بیشتر از مسائل امنیتی اهمیت می‌دهند. رئیس‌پلیس فتای ناجا با بیان اینکه تخلفات رخ‌داده در سایت «دیوار» بیشتر از بقیه سایت‌هاست، متذکر شد: به مدیران این سایت‌ها (دیوار و شیپور) اعلام کردیم اگر اصلاحات لازم را صورت ندهند، با آنها برخورد قضایی می‌شود.
از طرف دیگر رئیس اداره اجتماعی پلیس فتای ناجا از افزایش کلاهبرداری با درج آگهی دروغین روی سایت‌های «دیوار» و «شیپور» خبر داد. سرهنگ رامین پاشایی درباره تخلفات و درج آگهی‌های کلاهبردارانه‌ که بر بستر «دیوار» و «شیپور» منتشر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان این سایت نظارت دقیق و مناسبی بر آگهی‌هایی که روی سایت آنها قرار می‌گیرد، ندارند. وی افزود: مردم باید پلیس خود باشند و هنگام مراجعه به سایت «دیوار» و نمونه‌های مشابه آن به‌ راحتی اعتماد نکنند و مراقبت‌های احتیاطی و امنیتی لازم را در نظر بگیرند. این مقام انتظامی ادامه داد: شهروندان پس از انتخاب کالا یا خدمات در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی و قبل از هرگونه واریز وجهی، از کم و کیف خدمات یا کالا و نیز هویت فروشنده مطلع شده و از واریز هرگونه وجهی حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری کنند. سرهنگ پاشایی آگهی کردن خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار، مراجعه کلاهبرداران به سایت‌های «دیوار» و «شیپور»، تماس با کسانی که قصد فروش اجناس به صورت عمده را دارند، فروش اجناس دزدی بر بستر «دیوار» که می‌تواند باعث بروز مشکلات قضایی و نیز شبهه‌های شرعی بسیاری برای افراد شوند و نیز انتشار آگهی با عنوان درخواست مشارکت در شرکت سرمایه‌گذاری معتبر را از جمله کلاهبرداری‌های انجام‌شده در این سایت‌ها برشمرد.
وی به شهروندان توصیه کرد مراقب آگهی‌های فروش کالا روی سایت‌های «شیپور» و «دیوار» و… و نیز درخواست‌های واریز آنلاین وجه باشند. البته به محض واریز وجه، آگهی‌کننده کلاهبردار دیگر پاسخگوی تماس‌های خریدار نخواهد بود. به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس اداره اجتماعی پلیس فتای ناجا در پایان از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www. cyberpolice. ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری لینک ثبت گزارش‌های مردم اعلام کنند.

نبود ناظر مستقیم بر روند معاملات
ژوبین علی‌پور، کارشناس فضای مجازی
علاقه مردم به خرید و فروش‌های بدون واسطه موجب به وجود آمدن سایت‌های خرید و فروش اینترنتی شده است و «دیوار»، «شیپور»، «باما» و… مواردی از این قبیل هستند. سایت‌های مذکور اگرچه در ابتدا به سایت‌های خرید و فروش کالاهای دست دوم شهرت داشتند؛ اما امروز شاهد هستیم که همه مدل معامله و خرید و فروش در آنها انجام می‌شود. به دلیل مجازی بودن این سایت‌ها و همچنین نبود ناظر مستقیم بر روند معاملات در چند سال اخیر سوءاستفاده‌های زیادی از کاربران و استفاده‌کنندگان از این سایت‌ها صورت گرفته که موارد بسیار زیادی شکایت را جمع کرده است. از آنجایی که دلالان و واسطه‌ها دیگر در بازارها نقش اساسی را ایفا می‌کنند، سایت‌های این‌چنینی مورد اقبال زیادی قرار گرفتند و از آنجایی که در هر موضوع و اتفاقی که تقاضا برایش زیاد می‌شود، سوءاستفاده‌کنندگان هم پیدا می‌شوند در این سایت‌ها هم مشاهده شده اموال مسروقه برای خرید و فروش گذاشته شده است. همان‌طور که گفته شد عدم نظارت مستقیم و لحظه‌ای موجب شده اموال مسروقه در این سایت‌ها به فروش برسد و قیمت‌های گزافی هم بابت آنها پرداخت می‌شود. تخلفات بسیاری از این دست موارد در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی وجود دارد و هر بار هم تذکراتی در حد همان حرف به مدیران آنها داده شده و تا به امروز برخورد جدی صورت نگرفته است. همچنین عده‌ای از افراد سودجو و کلاهبردار با درج آگهی‌های دروغین فروش اجناس در سایت‌های فروشگاهی خرید و فروش اجناس دست دوم اقدام به کلاهبرداری و سودجویی از شهروندان می‌کنند. این افراد با هدف تهییج و ایجاد انگیزه در خریداران، اجناس خود که اکثرا خودرو و لوازم منزل هستند را با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار ارائه و با جلب اعتماد مشتریان از آنها مبالغی را تحت عنوان بیعانه از طریق واریز به شماره کارت دریافت می‌کنند و پس از اخذ مبالغ، دیگر پاسخگوی تلفن خود نیستند. بنابراین این هم یکی از ایرادات بزرگ این‌گونه سایت‌هاست که باید نظارت بر آنها افزایش پیدا کند. مسائل امنیتی هم یکی دیگر از ایرادات وارد بر این کسب‌وکارهاست. در این سایت‌ها امنیت کاربران قربانی درآمدزایی شده و تنها موردی که به آن توجه نشده، حریم شخصی و امنیتی کاربر است. ایجاد مزاحمت‌های تلفنی و حضوری برای افرادی که در این سایت‌ها آگهی درج کرده‌اند، بسیار زیاد است. به دلیل وجود شماره تماس و اطلاعات کاربر امکان ایجاد مزاحمت وجود دارد. حتی مشاهده شده در قسمت آگهی‌های خرید و فروش لباس زنانه، با برقراری تماس با بانوان ایجاد مزاحمت می‌کنند و دردسرهای زیادی به وجود آمده است. در برخی موارد هم گزارش‌هایی وجود دارد که خریدار و فروشنده با تعیین محل قرار مورد حمله قرار می‌گیرند و اموال‌شان به سرقت می‌رود که اینجا جان شخص هم در خطر است. فروش کارت ملی و هویت شخص هم که امروز به دلیل یک‌سری محدودیت‌هایی که دولت برای برخی خدمات ارائه کرده است، در این سایت‌ها باب شده و افراد متقاضی فروش هویت از این دست موارد درآمدزایی می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.