صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / کمتر از۵ درصد شرکت‌های دارای اظهارنامه مالیاتی حسابرسی می‌شوند

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی:

کمتر از۵ درصد شرکت‌های دارای اظهارنامه مالیاتی حسابرسی می‌شوند

علوی با بیان اینه کمتر از 5 درصد شرکت های برخوردار از اظهار نامه مالیاتی هم اکنون حسابرسی می‌شوند، گفت:نفوذ حسابرسی آن روی سکه است اما نفوذ پاسخگویی و حساب دهی همچنان بسیار پایین بوده و محدود به یکسری از شرکت‌های خاص می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، سید محمد علوی دبیر کل جامعه حسابداران رسمی ایران با بیان اینکه حرفه حسابداری در تمام دنیا به معنای ابزار شفافیت عنوان می‌شود، گفت: با نگاهی به کشورهای پیشرفته دنیا، از حسابداری به عنوان بستر و ابزار شفافیت به عنوان یک نظام اطلاعاتی یاد می‌کنند که اطلاعات قابل اتکار را برای تصمیم گیری تولید می‌کند.

وی افزود: از حسابداری به عنوان یک روش حکمرانی خوب در دنیا یاد می‌کنند که با تولید اطلاعات، مبنای دقیقی برای تصمیم گیری ایجاد می‌کند و در نهایت بر مبنای آن به رفاه اجتماعی می‌رسیم.

این مقام مسئول در برابر این پرسش فارس که با توجه به تغییر چهره صنایع قدیم به جدید و روبرو شدن اقتصادها با کسب و کارهای نو، حرفه حسابداری و حسابرسی چگونه می‌تواند با بروز رسانی خود اطلاعات دقیق تری برای تبدیل کردن کیفیت به کمیت ارائه دهد؛ پاسخ داد: بازار آزاد مهد حرفه حسابداری است و با رانت و مکانیزم های قیمت گذاری دستوری و دولتی چندان عجین نیست. با برخورداری از اقتصاد بازار آزاد می‌توان به سمت نظام حسابداری روز دنیا از جمله IFRS و استانداردهای بخش عمومی حرکت کرد و نظام حسابداری روز دنیا را تبعیت کرد.

علوی نبود زیر ساخت‌ها برای حسابداری در ایران را دلیل ناتوانی در بومی کردن استانداردها عنوان کرد و افزود: در حسابداری ارزش‌های جاری را می‌شناسد و به غیر از آن بطور حتم نظام حسابداری دفتری است.

وی در برابر این پرسش که چگونه می‌توان مسئولیت هیات مدیره ها و مدیران عامل در انتشار صورت‌های مالی را نیز بر دوش مدیران مالی و مدیران حسابداری و بودجه شرکت‌ها انداخت، پاسخ داد: در حالی نظام‌های حسابداری در ایران ضمانت اجرایی ندارد که در کشورهای پیشرفته ،نظام‌های حسابداری مثل قانون بوده و وجود دادگاه قانون تجارت باعث شده اگر کسی تخلفی کرد بطور حتم با وی برخورد حقوقی و قضایی شود.

*FBI مالی نیاز داریم

به باور این مقام مسئول در ایران، یک شرکت با وجود ۵۰ بند حسابرسی آب از آب تکان نمی‌خورد در حالی که به نوعی نیاز به نهاد مستقل (FBI) مالی و حسابرسی وجود دارد. به فرض که حسابرس نیز همه موارد را نیز بند به بند اعلام نماید اما در نهایت اعتنایی به نظریات وی نمی‌شود و با نفوذ و رانت و یا بیان اینکه دیگر با این حسابرس کار نمی‌کنند راه خود را پیش می‌برند.

*نیمی از شرکت های دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی حسابرسی نشده بودند

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی افزود: به خوبی می‌توان دید در مقابل بندهایی که در شرکت‌های بورسی نوشته شده و قرائت آن‌ها در مجامع شرکت‌های بورسی که برپا می‌شود چه برخوردی می‌شود. چه کسی از آن‌ها حساب کشی می‌کند و چه برخوردی می‌کنند؟ در کشورهایی که توسعه یافته تر هستند قوانین و مقررات آن‌ها از جمله استانداردهای حسابرسی آن‌ها از ضمانت اجرایی برخوردار است.

معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها راه حلی است که در وضعیت تورمی کنونی می‌تواند صورت‌های مالی شرکت‌ها را بروز رسانی نماید و صورت‌های مالی را قابل اتکا را با اطلاعات مربوط و بروزی ارائه بدهد.

علوی یادآور شد: در موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، متاسفانه نیمی از شرکت‌هایی که این ارز را دریافت کرده بودند حسابرسی نشده بودند و جواب به کسی پس نمی‌دادند. هیچ حساب کشی از شخصی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و رفته، وجود ندارد و معلوم نیست برای چه چیزی صرف شده است.

*کمتر از ۵ درصد شرکت های دارای اظهارنامه مالیاتی حسابرسی می شوند

وی با یادآور شدن اینکه هم اکنون۶۵۰هزار شرکت فعال در ایران وجود دارد که ۳۰۰ هزار شرکت از آن‌ها اظهار نامه مالیاتی می‌دهند،افزود:کمتر از ۵ درصد این تعداد یعنی ۱۵ هزار شرکت، حسابرسی می‌شوند. نفوذ حسابرسی آن روی سکه است اما نفوذ پاسخگویی و حساب دهی همچنان بسیار پایین بوده که محدود به یکسری از شرکت‌های خاص می‌شود. بنابراین چون نفوذ پاسخگویی پایین است شرکت‌ها خود را ملزم به پاسخ گویی نمی‌دانند.

*معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، راه حل به روز رسانی ارزیابی‌ها

علوی در خصوص تأثیر معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت: حسابداری با ارزش‌های جاری کار دارد غیر از این بطور حتم نام آن دفتر داری است. باید اطلاعات قابل اتکا برای تصمیم گیری وجود داشته باشد بنابراین اطلاعات تاریخ گذشته و منسوخ به درد کسی نخواهد خورد.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی افزود: معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها راه حلی است که در وضعیت تورمی کنونی می‌تواند صورت‌های مالی شرکت‌ها را بروز رسانی نماید و صورت‌های مالی را قابل اتکا را با اطلاعات مربوط و بروزی ارائه بدهد. شاید این راه حل تنها راهی است که شرکت‌های زیانده می‌توانند برای ارائه اطلاعات به روز استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید:

ماینر‌های غیرمجاز با پرداخت ۱۰۰ برابر نرخ برق جریمه می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خبر ۱۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.