چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / حمایت بودجه ای از پارک ها و استارت‌آپ‌ها
حمایت بودجه ای از پارک ها و استارت‌آپ‌ها

بودجه سال آينده پارك‌هاي علم و فناوري حدود 70 درصد افزايش ‌يافت

حمایت بودجه ای از پارک ها و استارت‌آپ‌ها

براساس گزارش‌هاي منتشرشده در سال‌هاي اخير بيش از 90 درصد از كسب‌وكارهاي نوين و استارت‌آپ‌ها در عرض يك سال پس از تاسيس شكست می‌خورند و تعطيل مي‌شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز نرخ بالای شکست به بودجه ناکافی این کسب‌وکارها مربوط می‌شود و این آگاهی وجود دارد که سرمایه یکی از منابع حیاتی برای هر استارت‌آپ است. برای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند که یکی از اصلی‌ترین حامیان این کسب‌وکارها هستند. این مراکز با حمایت مالی و در اختیار گذاشتن بودجه‌های دولتی به استارت‌آپ‌ها آنها را در طی کردن پله‌های موفقیت همراهی می‌کنند؛ اما در سال‌های اخیر با علم به اینکه این پارک‌ها می‌توانند در توسعه استارت‌آپ‌ها موثر واقع شوند، در بودجه اختصاص‌یافته به آنها کوتاهی شده است. هرچند در حال حاضر گزارش‌ها حکایت از افزایش ۷۰ درصدی بودجه این پارک‌ها دارد؛ اما باید تاکید کرد با این تعداد استارت‌آپی که در کشور داریم، این بودجه به هیچ عنوان کافی نیست. امروز استارت‌آپ‌ها در حال فعالیت هستند و مشکلات آنها ناشی از عدم بهره‌وری و ناکارآمدی دولت در این حوزه است. باید موضوع استارت‌آپ‌ها و مسائل آنها را عمیق دید.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری می‌گوید: در موضوعاتی مانند تجاری‌سازی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها، معاونت علمی آمادگی همکاری با پارک‌های علم و فناوری را دارد. وی خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده پارک‌های علم و فناوری حدود ۷۰ درصد افزایش‌ یافته و این اتفاق قابل‌توجهی است. با وجودی که این رقم هنوز از نظر من کافی نیست؛ اما قدمی بزرگ است. باید کاری کرد که از این میزان سرمایه دو برابر سود خارج شود.
سورنا ستاری افزود: متاسفانه با بودجه دولتی سقف آرزوهای ما محدود است. اگر سرمایه‌گذار خصوصی به این عرصه راه پیدا کند، پریدن ممکن خواهد شد. نوآوری از بودجه دولتی خارج نمی‌شود؛ چراکه این پول بدون زحمت به دست می‌رسد. در صورتی که نوآوری از بخش خصوصی به این سیستم تزریق شود، موفقیت‌ها بزرگ خواهد بود. رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان این است که فرهنگ‌‌سازی کنیم تا حتی مردم به جای نگاه به جیب یکدیگر از فکر هم بهره‌مند شوند. سرمایه اصلی در جیب انسان‌ها نیست، بلکه در مغز آنهاست. باید مردم بدانند که سرمایه‌گذاری روی کودکان نتیجه‌بخش است. در این صورت می‌توان گفت فرهنگ‌سازی رخ داده است.
وی این موضوع را مانند مبارزه‌ای با اقتصاد سنتی و نفتی عنوان کرد و افزود: نیاز به جمعیتی داریم که تغییرات مورد نیاز را به صورت اصولی در کشور ایجاد کنند. ما امیدواریم در این عرصه موفق باشیم و از حمایت‌های خود در این مسیر برای ایده‌ها و موضوعات نو دریغ نخواهیم کرد. یکی از وظایف ما نیز روان کردن مشکلات است.

مسئولان مانع بدهی‌های کلان جامعه استارت‌آپی شوند
کامران پیروی، کارشناس استارت‌آپ
از آنجایی که تامین هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های استارت‌آپ‌ها در بدو تاسیس است، باید به این نکته اشاره کرد که اگر ردیف بودجه‌ای مجزا برای این کسب‌وکارها ایجاد شود، می‌توان به دور از دغدغه تامین هزینه‌ها موفقیت را تضمین کرد. با تشکیل و راه‌اندازی یک استارت‌آپ یا کسب‌وکاری نوین از همان ابتدا نمی‌توان سرمایه‌گذاری جذب کرد که بتواند هزینه‌های سرسام‌آور آن را تقبل کند. بنابراین تا قبل از این مرحله و جذب سرمایه‌گذار باید هزینه‌های این کسب‌وکارها توسط ردیف بودجه‌ای تامین شود. تامین هزینه، استارت‌آپ‌ها را وادار می‌کند به سمت دریافت وام و تسهیلات بروند و بدین‌ترتیب از همان ابتدا زیر بار قرض‌های کلان خواهند رفت که جبران آن شاید سال‌های سال به طول بینجامد. این مساله بسیار مهم است که ارائه هرگونه وام به استارت‌آپ‌ها یک خیانت به جامعه استارت‌آپی است و مسئولان باید این مساله را متوجه و با حمایت‌های بودجه‌ای مانع این بدهی‌های کلان جامعه استارت‌آپی شوند؛ حرکتی که تا به امروز به معنای واقعی به آن توجه نشده است و خیلی راحت از کنار آن گذشته‌اند. امروز هم با اعلام افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری، جای امیدواری وجود دارد که استارت‌آپ‌های بیشتری مورد حمایت این مراکز قرار بگیرند. هرچند این بودجه به هیچ عنوان جوابگوی نیاز این تعداد استارت‌آپ که در کشور وجود دارد، نیست؛ اما قدم‌هایی که برداشته شده، قابل توجه است و می‌توان به سال‌های آینده و اعلام بودجه‌ای درخور استارت‌آپ‌ها امید داشته باشیم. ایران با پتانسیلی که در رابطه با نخبگان و صاحبان ایده‌های برتر دارد، می‌تواند یکی از قطب‌های استارت‌آپی شود، به شرطی که نیازها برطرف و مشکلات پیش رو برداشته شود. بودجه یکی از اصلی‌ترین موارد تبدیل ایران به بهشت استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوین است.
اما نکته‌ای که در رابطه با این موضوع مهم است، این است که تامین هزینه‌های این گروه از کسب‌وکارها یا همان خرج کردن از خزانه دولتی باید مدت‌زمان مشخص داشته باشد و اگر یک استارت‌آپ در جذب سرمایه‌گذار و یا رسیدن به مرحله تعیین‌شده حمایت دولتی تعلل داشته باشد، باید از ردیف بودجه‌ای دولتی خارج شود. از طرف دیگر اگر پارک‌های علم و فناوری تقویت شوند و ردیف بودجه جداگانه داشته باشند، آینده کسب‌وکارهای نوین روشن خواهد بود. این پارک‌ها با ارائه مکان به استارت‌آپ‌ها، حمایت‌های همه‌جانبه از آنها تا رسیدن به محصول و خدمت آنها را همراهی می‌کنند. بنابراین برای این تعداد استارت‌آپ حجم بودجه بالایی نیاز است. به‌طور کلی مجلس می‌تواند با تدوین قوانین خوب، شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را کمک کند؛ دولت هم با تسهیل ارتباط این شرکت‌ها با طرح‌ها و منابع اقتصادی می‌تواند به آنها کمک کند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.