صفحه اصلی / سرخط خبرها / بحران‌های زیست محیطی ایران ۱۰ سال دیگر به اوج می‌رسد
بحران‌های زیست محیطی ایران ۱۰ سال دیگر به اوج می‌رسد

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی مطرح کرد

بحران‌های زیست محیطی ایران ۱۰ سال دیگر به اوج می‌رسد

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی با اشاره به مهاجرت‌های ناشی از بحران آب در مناطق مختلف کشور گفت: مهاجرت‌های بی رویه به خصوص به شهرهای شمالی باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها و به خطر افتادن امنیت غذایی شده است.

دکتر مراد کاویانی افزود: مسئله تغییر اقلیم در ایران خود را به دو شکل نمایان کرده است، یکی کاهش بارش و دیگری افزایش دما که این وضعیت در مرکز و شرق کشور بیش از سایر مناطق خود را نشان داده است. این موضوع باعث شده در این مدت آب از مناطقی چون خوزستان به مناطق مرکزی انتقال یابد و این منطقه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  وی ادامه داد: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باعث کاهش آب ورودی به خوزستان شده و این منطقه را در معرض ناامنی آبی قرار داده است؛ این موضوع در کنار کاهش آب دجله و فرات مشکلات این منطقه را دوچندان کرده است.

کاویانی، کم آبی در خوزستان را از عوامل مهاجرفرستی دانست و اعلام کرد: بسیاری از افراد به دلیل کم آبی به فکر مهاجرت افتاده‌اند و به همین دلیل عده زیادی از این منطقه مهاجرت خود به سمت مناطق مرکزی را آغاز کرده‌اند. تهران، کرج، قزوین و شهرهای کرانه دریای خزر مقصد اکثر خوزستانی‌هایی است که به دلیل مشکلات آبی دست به مهاجرت زده‌اند.

کاویانی در ادامه نسبت به اتمام منابع آب زیرزمینی مناطق مرکزی کشور هشدار داد و گفت: مناطقی چون اصفهان، فارس و کرمان با این وضعیت مواجه هستند؛ کاهش بارش‌ها در این مناطق باعث از بین رفتن کشاورزی شده و کشاورزان امیدی به بازگشت به شرایط قبلی ندارند.

این استاد دانشگاه خوارزمی به بحران آب در سیستان و بلوچستان هم اشاره و اعلام کرد: در این منطقه دیگر امکان تأمین آب برای کشاورزی وجود ندارد به همین دلیل ساکنان سیستان و بلوچستان هم ناچار به مهاجرت شده و بیشتر شهرهای شمالی را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. مهاجرت‌های بی رویه به خصوص به شهرهای شمالی باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها و به خطر افتادن امنیت غذایی شده است.

کاویانی، تنها راه حل این مشکل در مقیاس داخلی را بازنگری در قواعد و قوانین دانست و افزود: مسئولین و مردم باید درکنار یک دیگر به بهبود اوضاع کمک کنند، اگر از اکنون به فکر آینده نباشیم بی ثباتی در ابعاد مختلف افزایش پیدا می‌کند و ۱۰ الی ۱۵ سال آینده بحران‌های زیست محیطی به اوج خود می‌رسد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.