صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / چالش سال آینده بازار نفت، پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا است
چالش سال آینده بازار نفت، پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا است

رئیس دوره‎ای اجلاس اوپک:

چالش سال آینده بازار نفت، پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا است

رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک تصریح کرد: با نگاه به سال 2019 میلادی، شاهد چالش‌های جدیدی خواهیم بود، از جمله اینکه، افزایش عرضه فراتر از تقاضا است و نشانه‌هایی از کند شدن رشد تقاضا مشاهده می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز نقل از سایت وزارت نفت (شانا)، سهیل المزروعی وزیر نفت و صنعت امارات متحده عربی روز پنجشنبه در یکصد و هفتاد وپنجمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با بیان این‎که همه می‌توانیم بگوییم سال ۲۰۱۸ سال مثبتی بوده است، ادامه داد: ما شاهد پیشرفت مثبت در حذف مازاد ذخیره‌سازی بودیم و بازار بازگشت بیشتری به توازن داشت و همکاری عالی میان اعضای اوپکی و غیر اوپکی توافق جهانی کاهش تولید نفت در جریان بود.
وی ادامه داد: موفقیت‌ اعضای اوپک در راستای منافع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، صنعت نفت و اقتصاد جهانی بوده است.
به گفته المزروعی، هیچ تردیدی نیست که توافق یادشده، یک موفقیت بوده است و خوش‌بینی و اعتماد بیشتری در بازار نفت ایجاد کرده و از پشتیبانی دیگر تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان و سازمان‌های جهانی مختلف برخوردار شده است. با این همه، فکر می‌کنم می‌توانیم تایید کنیم که کار ما پایان نیافته است.
وزیر نفت امارات متحده عربی افزود: امروز، روزی حیاتی است که فاصله احتمالی میان عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی و چگونگی تأثیر آن بر سطح ذخیره‌سازی و توازن بازار را که در دو سال گذشته به سختی به آن دست یافته‌ایم، ارزیابی شود.
وی گفت: مطمئنم که همه کشورهای عضو با دبیرخانه اوپک و شرکای غیراوپکی همکاری می‌کنند.
المزروعی ادامه داد: ما باید بر تلاش‌های مشترک‌ برای توازن بازار که در سال ۲۰۱۸ به آن دست یافته ایم، حفظ ثباتی که همه خواهان آن هستیم و تضمین این که اصولی استوار وجود دارد که به صنعت نفت امکان سرمایه‌گذاری لازم برای تحقق تقاضای آینده نفت را می‌دهد، تمرکز کنیم. این امر مستلزم آن است تا راهبردی را که در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد/ تیرماه ۹۷) اتخاذ کردیم، تغییر دهیم.
وزیر انرژی و صنعت امارات افزود: در این زمینه، باید اهمیت یک اوپک چابک و آینده‎نگر را به خود یادآوری کنیم و قدردان تلاش‌های مشترک با دوستان غیر اوپکی در چارچوب توافق جهانی کاهش تولید نفت باشیم.
وی اظهار کرد: تلاش برای تداوم رابطه‌ای دائمی‌تر با تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک مهم است تا به صورت مستمر با تغییرات مداوم بازار هماهنگ شویم و به رویارویی با چالش‌ها و فرصت‌هایی که در ماه‌ها و سال‌های آینده در پیش داریم، کمک کنیم.
المزروعی اشاره کرد: انتظار حمایت شما در اتخاذ تصمیم درست در نشست امروز و نیز حمایت از یک تصمیم مثبت همراه با دوستان غیر اوپکی را در نشست ۱۶ آذرماه را دارم.
وزیر انرژی و صنعت امارات در باره تصمیم قطر برای خروج از سازمان صادرکنندگان نفت هم گفت: اوپک نامه‌ای از دوحه دریافت کرد که از تصمیم آن برای خروج از عضویت در این سازمان از اول ژانویه سال آینده و براساس ماده هشت اساسنامه اوپک خبر داده است.
المزروعی در این خصوص افزود: تمامی کشورهای عضو، حق حاکمیتی خروج از سازمان اوپک را دارند و این نیازمند هیچ تأییدی از سوی نشست اعضای سازمان صادرکننده نفت نیست و اوپک به این تصمیم دولت قطر احترام می‌گذارد.
یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک با حضور ۱۴ عضو این سازمان، پس از حدود ۶ ساعت جلسه پشت درهای بسته پایان یافت و ادامه جلسه به جمعه موکول شد.
پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که اعضای اوپک با کاهش اندک تولید موافق هستند.
شبس**۹۳۶۳**۱۶۱۳

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.