صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / می‌توان به مذاکرات صلح یمن در سوئد، امیدوار بود
می‌توان به مذاکرات صلح یمن در سوئد، امیدوار بود

سفیرپیشین ایران در اردن

می‌توان به مذاکرات صلح یمن در سوئد، امیدوار بود

سفیر پیشین ایران در اردن گفت: مذاکرات یمنی ــ یمنی در استکهلم می‌تواند برای حل بحران یمن امیدبخش باشد.

مذاکرات یمن

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن به دنبال پیدا کردن راه حل سیاسی برای پایان یافتن سریع این بحران بوده و در همین چارچوب بر انجام گفت‌وگوهای یمنی ــ یمنی تاکید داشته است»، خاطرنشان کرد: در همین راستا، تهران از برگزاری گفت‌وگوهای یمنی ــ یمنی در سوئد استقبال کرده و امیدوار است که این مذاکرات با توجه به شرایط کنونی منطقه‌ای که این بحران می‌تواند به افزایش بیشتر خشونت و تروریسم کمک کند و همچنین فشارهای بین‌المللی بر عربستان به نتیجه‌ مطلوب منتهی شود.

وی با اشاره به جنایات آل سعود در طول سه سال گذشته علیه مردم یمن، اظهار کرد: این جنایت‌ها که با همکاری برخی از کشورهای غربی انجام شده، باعث وارد شدن خسارات زیادی از نظر انسانی و مادی به کشور یمن شده است. بمباران مناطق مسکونی و به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه غیر نظامی و کودکان توسط حملات کور ائتلاف به رهبری عربستان با استفاده از تسلیحات انگلیسی و آمریکایی و حتی کمک لجستیکی هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی باید به عنوان جنایت جنگی در دادگاه‌ها و مجامع بین‌المللی بررسی شود.

وی ادامه‌ داد: در طی ماه‌های اخیر توجه جهانیان به جنایت آل سعود در یمن به خصوص بعد از  حمله عربستان به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان که منجر به کشته شدن کودکان شد، جلب شده است و یک اراده عمومی در افکار عمومی جهان از جمله در غرب به وجود آمده است که این بحران هرچه‌ زودتر خاتمه پیدا کند و در نتیجه‌ این فشارها ، کشورهای غربی نیز مجبور شده‌اند که با فشار بر عربستان در راستای حل این بحران تلاش کنند.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان این‌که «عربستان طی مدت اخیر به دنبال این بود که بندر الحدیده را اشغال کند و بعد از آن وارد مذاکرات صلح یمن شود  ولی در این زمینه  نیز به توفیقی دست پیدا نکرد»، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر افکار عمومی جهان به صورت بهمن‌وار عربستان را تحت فشار قرار داده و این کشور ناچار است هرچه‌ زودتر این بحران را خاتمه دهد و از یمن خارج شود. یعنی دلایل و زمینه های زیر میزان امیدواری به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات را بالا می‌برد:

۱-  افزایش هزینه غرب و مخصوصا” آمریکا و انگلیس که تسلیحات‌شان در این جنگ به کار برده شده است و آبروی غرب را نیز از بین برده است. زیرا حجم خسارات انسانی در این جنگ ناشی از عدم کاربرد درست این تسلیحات توسط سعودی‌ها و مشاوران‌شان بوده!
۲-  سنگین شدن هزینه مادی و معنوی عربستان که با یک برآورد غلط فکر می‌کرد ظرف چند ماه می‌تواند این جنگ را با پیروزی به پایان ببرد! طولانی شدن این جنگ نشانگر ضعف و عدم توانایی عربستان در برابر رقبای منطقه‌ای‌اش و از جمله ایران است.
۳-  روحیه بالا و مقاومت انصارالله و مردم یمن در مقابل جنایات عربستان و تلاش حامیان مردم یمن برای حفظ این روحیه.
۴-  زیر فشار بودن محمد بن سلمان به دلیل نقشش در مثله کردن جمال خاشقجی در میان افکار عمومی مردم جهان و مخصوصا” منفعل شدن ترامپ در این زمینه.
۵-  گسترش خشونت و تروریسم در منطقه در تداوم این جنگ و پیدا کردن زمینه برای حضور گروه‌های تروریستی و مخصوصا” افزایش حضور القاعده و داعش که می‌توانند خطری برای آینده عربستان و امارات باشند.
۶-  تحت تاثیر قرار گرفتن تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان در پرتو جنگ یمن و انزوای حاصل از آن و مابه ازای سنگینی که عربستان باید بپردازد.
۷-  به هم خوردن روند توسعه سیاسی اجتماعی اقتصادی عربستان بدلیل این جنگ.

تاجیک در پایان با بیان این‌که «می‌توان به مذاکرات صلح  یمن در سوئد امیدوار بود»، تصریح کرد: تاکنون هفت جنگ بین عربستان و یمن انجام شده که هیچ کدام از راه نظامی به نتیجه‌ نرسیده است و به نظر می‌رسد که بحران کنونی نیز شامل این موضوع شود و عربستان  نیز مجبور شود تحت فشار افکار عمومی این بحران را خاتمه دهد تا  بتواند چهره‌ مناسب‌تری از خود در عرصه جهانی به نمایش بگذارد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.