صفحه اصلی / سرخط خبرها / دریچه ای نو به روی هنرهای کهن
دریچه ای نو به روی هنرهای کهن

دریچه ای نو به روی هنرهای کهن

سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی که با حضور اقوام مختلفی از سراسر کشور در خراسان جنوبی برپا شده نمادی از دریچه ای نو ، به روی هنرهای کهن ایران است.

به گزارش کسب و کار نیوز، سومین شب از سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در بیرجند مرکز خراسان جنوبی با استقبال پر شور مردم همراه بود. سالن های نمایشگاه مملو از جمعیتی است که هنرهای دستی اقوام مختلف ایران را در غرفه ها تماشا می کنند.
سالن شماره یک اختصاص به استان های میهمان دارد در برخی غرفه ها آنقدر جذابیت تولیدات بالا است که عده ای مشغول فیلم گرفتن از آن هستند.
غرفه ای که یک بانوی شمالی در آن سوزن دوزی هایش را به نمایش گذاشته، مشتریانی اغلب از طیف بانوان را دور خود جمع کرده است. بخارا دوزی یکی از نمونه آثار صنایع دستی در این غرفه است، پرده ای سفید رنگ که نقش هایی متقارن از پرندگانی چون طاووس، گنجشک، خروس و غیره روی آن دیده می شود.
در غرفه ای دیگر هنرمند کرمانی محصولاتی از نوع چرم را که ظریف و کوچک تولید شده به نمایش گذاشته است و افرادی هم در لابه لای آن به دنبال گردنبدهای ماه تولد خود هستند.
غرفه های دست بافته های داری هم مشتریان خاص خودش را دارد، یکی از بانوانی که می خواهد قالیچه ای را خرید کند بر سر قیمت با فروشنده در حال چانه زنی است و غرفه دار در تلاش است به او بفهماند که این قالیچه کار دست بوده و ارزش زیادی دارد.
۲ بانوی سیستانی نیز در غرفه ای که متعلق به خودشان است هنرهای سوزن دورزی را به نمایش گذاشته اند. شمساتون جمالزهی در خصوص میزان فروش در این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا می گوید: شهرهای دیگر که می رفتم بهتر از این جا صنایع دستی را می خریدند اما در بیرجند سوزن دوزی مشتری زیادی ندارد.
سوزن دوزی های زیبایش با کاربردهای متفاوت بر دیوار غرفه آویزان است، او در کنار این کارها سبدهایی که از حصیر خرما و داز فحشی بافته شده را می فروشد.

** گوش ماهی از هرمزگان تا بیرجند
هرچه به انتهای سالن نمایشگاه نزدیک می شویم ازدحام جمعیت بیشتر است غرفه ای که گویا یک هنرمند بیرجندی سنگ های قیمتی اش را به نمایش گذاشته مشتری های زیادی دارد. محسن احسانبخش که زمان افتتاح نمایشگاه در غرفه اش نخستین عقیق فرش هم رونمایی شده بود، سخت مشغول توضیح دادن خواص سنگ ها برای مشتریان است. تولیدات متنوع این غرفه بیشتر چشم بازدیدکنندگان را گرفته است.
بانوی تالشی در غرفه ای تلاش دارد که دست بافته های زیبایش را که از پشم تولید شده به مردم معرفی کند. عده زیادی دور تا دور غرفه اش ایستاده اند جوراب های پشمی در پیشخوان غرفه است تا مشتری های زمستانه این تولید سنتی را بهتر ببینند.
هنرمندانی از هرمزگان با تولیدات دریایی میهمان نمایشگاه صنایع دستی هستند. صدف ها یا به تعبیرعامه مردم بیرجند «گوش ماهی » با سایز های مختلف به شکل هنرمندانه ای در قالب زیورآلات از جای جای غرفه آویزان است و بانوان تماشاگر لابه لای آن به دنبال گردن آویز مورد علاقه خود می گردند.

** عکس یادگاری با لباس ترکمن ها
در محوطه نمایشگاه بازار سیاه چادرها نیز داغ است. چادر ترکمن ها که غرفه فروش لباس های سنتی است، مجالی هم برای کسانی شده که تمایل دارند چند لحظه ای لباس های زیبای ترکمن را به تن کنند و از آن عکس یادگاری بگیرند.
زوج جوانی در این چادر سخت مشغول پاسخگویی به مشتریان هستند. بانوی فروشنده برایم توضیح می دهد که لباس زنان ترکمن «چوید» است و مردان با «کلاه تلفک» شناخته می شوند.
لباس های زیبای این قوم اصیل ایرانی بر تن شهروندان بیرجندی چشم نوازی کرده، آن هنگام که مرد جوان در قاب دوربینش از آنها عکس می گیرد و فوری چاپ می کند.
عده ای هم در سیاه چادرهای برپا شده نشسته اند و با خوردن آش داغ محلی چند لحظه ای، زندگی زیبای عشایری را تجربه می کنند.
از فرصت این نمایشگاه ، غرفه های مواد غذایی هم بهره مند می شوند ، عسل ، ترشک ، لواشک، عرق های گیاهی، حلوا و غیره از جمله خوراکی هایی است که در این نمایشگاه به فروش می رسد.
سهم شغلم معروف مرک ( از روستاهای اطراف بیرجند) هم در این نمایشگاه دیگی بر روی آتش بود که برخی دهانشان را با آن شیرین می کردند.
در قسمتی دیگر از محوطه نمایشگاه غرفه ای از مخابرات منطقه خراسان جنوبی به چشم می خورد که در آن تمامی سرویس های تلفن ثابت و همراه به مردم ارایه می شود.
سالن شماره ۲ به هنرمندان خراسان جنوبی اختصاص دارد ورودی سالن شهرستان خوسف غرفه ای زیبا چیده و چشم نوازترین تزئین آن کرسی سنتی است که افراد گرداگرد آن می نشینند.
در آن سوی سالن غرفه ای مخصوص حوله بافی خراشاد که به تازگی نشان جهانی شدن را گرفته وجود دارد. برند جهانی شدن، دست بافته های زنان خراشاد را مشهور تر کرده و به گفته زهرا خراشادی (غرفه دار )، فروش خوبی از این بَرند تاکنون داشته اند.
مرد میانسالی هم از روستای ملک آباد در گوشه یک غرفه مشغول سبد بافی است او که از ۱۵ سال قبل این هنر را یاد گرفته می گوید: روزی سه سبد در نمایشگاه می بافم و می فروشم.
مهدی خوش بیان هنرمندی از دیار بشرویه با تولیدات خراطی در این نمایشگاه حضور دارد؛ دستگاه خراطی اش را با خود به نمایشگاه آورده و همانجا به سفارش مشتریان محصول تولید می کند، لوسترهای زیبا از چوب، ظروف مختلف و از همه مهمتر پرپریسک از جمله تولیدات او در این نمایشگاه است.
او از حضور در نمایشگاه راضی است اما می گوید: سال های قبل فروش بهتر بود، امسال قدرت خرید مردم خیلی پایین است و مشتری زیاد نداریم.
بقیه غرفه ها هم هر کدام به فراخور تولیدی که دارند مشغول معرفی آن صنعت به مشتریان هستند.
یکی از شهروندانی که در این نمایشگاه مشغول تماشای غرفه ها است به خبرنگار ایرنا می گوید: هنرهای زیبایی به نمایش گذاشته شده اما قیمت ها بالا است.
مریم حدادی ادامه می دهد: گرچه نتوانستم چیزی از نمایشگاه خرید کنم اما دیدن این هنرهای قشنگ برایم لذت بخش بود.
یک شهروند دیگر با بیان اینکه تنوع محصول در غرفه های سایر استان ها بیشتر بوده می گوید: البته غرفه های مربوط به خراسان جنوبی هم خوب بود اما به خاطر کمبود فضا چند نفر با هم در یک غرفه بودند لذا مشتری ها فرصت اینکه بتوانند به خوبی همه هنرهای دستی را ببینند نداشتند.
علی ایوبی می افزاید: سال های قبل در محوطه نمایشگاه هر شب مراسم اجرای زنده موسیقی محلی بود که همین مساله باعث می شد جمعیت بیشتری جذب نمایشگاه شوند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز هدف از برپایی سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان را توسعه و ترویج صنایع دستی و معرفی توانمندی ها و پتانسیل های استان عنوان می کند و می گوید: اینجا فرصتی برای نه گفتن به کالاهای خارجی فراهم است.
حسین عباس زاده در خصوص تجمیع برخی غرفه ها برای هنرمندان خراسان جنوبی اظهار می کند: به خاطر استقبال بی نظیر صنعت گران از این نمایشگاه در بسیاری از غرفه ها شاهد تجمیع هنرمندان و صنعت گران هستیم.
وی می افزاید: استان خراسان جنوبی ۲ صنعت شاخص نساجی سنتی و بافته های داری در حوزه صنایع دستی دارد که این ۲ هنر به عنوان رکن اساسی در این نمایشگاه مد نظر قرار داده شده است.
عباس زاده یاد آور می شود: در حال حاضر اطلاعات ۶ هزار صنعت گر در سامانه میراث فرهنگی ثبت شده است که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ هنرمند فعال هستند.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها این فرصت را فراهم می کند که مردم با روند تولید خودکفا آشنا شوند، می گوید: با توجه به اینکه هر ساله تعداد صنعت گران استان افزایش می یابد انتظار داریم فروش خوبی در این نمایشگاه داشته باشیم.
سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی از ۱۱ تا ۱۵ آذرماه جاری با ۱۲۰ غرفه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی بیرجند از ساعت ۱۶ تا ۲۱ میزبان علاقه مندان است که به علت استقبال
تا ۱۶ آذر تمدید شد.
سالن اول نمایشگاه اختصاص به استان های میهمان دارد و در سالن شماره ۲ صنعتگران بومی غرفه های خود را برپا کرده اند. هنرمندان ۲۸ استان در این نمایشگاه حضور دارند و صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته اند.
سال گذشته میزان فروش و ارزش افزوده محصولات عرضه شده در نمایشگاه صنایع دستی استان بیش از یک میلیارد تومان بوده است.
گزارش از عصمت برزجی
۹۸۹۳* ۶۰۵۴

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.