صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / لایحه حفاظت خاک بزودی تصویب و ابلاغ می شود
لایحه حفاظت خاک بزودی تصویب و ابلاغ می شود

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی:

لایحه حفاظت خاک بزودی تصویب و ابلاغ می شود

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون لایحه حفاظت خاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و بزودی نهایی و به دولت ابلاغ می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی مراد اکبری امروز (چهارشنبه) در آیین بزرگداشت روز جهانی خاک که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در این لایحه مواردی همچون جلوگیری از تخریب، آلودگی، اصلاح خاک، بهره برداری بهینه و مدیریت خاک تاکید شده است.
معاون امور آب و خاک کشاورزی جایگاه خاک را در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی با اهمیت دانست و گفت: در دنیا بیشتر به موضوع آب و هوا پرداخته شده و خاک مورد بی مهری قرار گرفته در حالی که سرعت فرسایش، آلودگی و تخریب خاک سریعتر از تجدید آن است به طوری که برای تشکیل یک سانتی متر خاک به طور متوسط بیش از ۵۰۰ سال زمان نیاز است.
اکبری اضافه کرد: طرح پایش خاک در تمام نقاط کشور انجام شده و خاک به لحاظ آلودگی، فرسایش و ظرفیت مورد پایش قرار گرفته است تا جایی که باید هر سه تا پنج سال اجرایی شود.
وی به همکاری ایران با سازمان ها و مراکز تحقیقاتی بین المللی در حوزه خاک اشاره کرد و افزود: طرح شورزدایی در کرمان با کمک کشور هلند آغاز شده و در حال اجراست.
به گفته وی، با توجه به عضویت ایران در مجمع جهانی خاک، پیشنهاداتی به این مجمع به منظور تشکیل بانک داده های توان ملی و تجهیزات در مورد خاک و ارتقای دانش و توانایی لازم در سطح منطقه ای، ارایه شده است.
معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی بزودی دفتر خاک کشاورزی در این معاونت راه اندازی می شود.
وی با بیان این که سالیانه ۱۸٫۵ میلیون هکتار خاک کشور در چرخه تولید قرار دارد، اضافه کرد: از این میزان بیش از ۶ میلیون هکتار مستعد توسعه سامانه های نوین آبیاری است که باید اجرایی شود.
اکبری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده که سالانه در سطح ۵۰۰ هزار هکتار توان حاصلخیزی خاک کشور را بهبود دهد و اصلاح خاک را پیگیری کند با این حال تاکنون اعتباری در لایحه بودجه به آن اختصاص داده نشده است.
وی گفت: در تلاشیم امسال یک ردیف اعتباری برای مباحث خاک در لایحه بودجه تعریف کنیم یا از منابع آب و خاک با حمایت سازمان برنامه و بودجه، اعتباری برای آن تخصیص دهیم.
این مقام مسئول، افزایش مواد آلی خاک اراضی کشاورزی را ضروری خواند و افزود: ۶۰ درصد خاک های کشاورزی ما مواد آلی زیر یک درصد دارند و ما باید برای افزایش مواد آلی خاک بیش از پیش کار کنیم.
وی درباره چاه های غیر مجاز کشاورزی گفت: در رابطه با چاه‌های غیرمجاز، وزارت نیرو باید پاسخگو باشد اما به طور کلی ما با رویکرد این وزارتخانه موافق هستیم و از آن حمایت می‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقدیم که وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید و باید از سوی تمام قوا و دستگاه های ذیربط حمایت شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، همایش روز جهانی خاک امروز با شعارهای «پیش به سوی رفع آلودگی خاک» و «خاک مهمترین بستر مدیریت منابع آب در جهان» با حضور معاونان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران برگزار شد.
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.