صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: در مورد سازمان تأمین اجتماعی احساس خطر می‌کنم
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: در مورد سازمان تأمین اجتماعی احساس خطر می‌کنم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: در مورد سازمان تأمین اجتماعی احساس خطر می‌کنم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بنده احساس خطر می‌کنم، چون صندوق تامین اجتماعی در معرض خطر و در نقطه سربه‌سری است.

سلمان خدادادی، نماینده و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز، سلمان خدادادی در برنامه «تیتر امشب» با موضوع چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی، اظهار کرد: هر صندوق برای زمان‌های مختلف برنامه‌ریزی دارد و صندوقی موفق است که از جوانی برای دوران پیری‌اش فکر کند.

وی افزود: یکی از اشکالات کار ما این است که از ۱۸ صندوق، تنها یک صندوق از کمک دولتی استفاده نمی‌کند و مابقی ورشکسته هستند و صندوق‌ها نیاز دارند تا دولت‌ها کمک کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نگاه حاکمیت به صندوق‌ها به عنوان حق‌الناس نیست، گفت: صندوق تأمین اجتماعی متعلق به کارگران و حق‌الناس است. مجلس در چند سال گذشته قوانینی به صندوق‌ها تحمیل کرده است.

خدادادی با اشاره به تصویب قوانینی چون تعهد پرداخت سهم بیمه کارفرمایی دولت در برخی موارد یا بازنشستگی پیش از موعد، گفت: در همه‌جای دنیا سن بازنشستگی را بالا می‌برند ولی ما به بازنشستگی قبل از موعد مجوز می‌دهیم و پنج سال سنوات ارفاقی در نظر می‌گیریم. یک مورد دیگر قانون سخت و زیان‌آور است. هر روز گروه‌های مختلف به مجلس می‌آیند که بیمه‌شان را سخت و زیان‌آور کنیم. مواردی داریم که سنشان به ۵۰ نمی‌رسد اما می‌خواهند به صورت پیش از موعد و با ۲۵ سال بازنشسته شوند.

وی با بیان اینکه یکی از اصولی‌ترین موارد تاثیرگذار در پایداری حاکمیت، پایداری صندوق‌هاست، اظهار کرد: نگاه ما مقطعی است و حاکمیتی و جامع نیست و یکی از اشکالات، دست‌اندازی مجلس هم است. بنده احساس خطر می‌کنم؛ صندوق تامین اجتماعی در معرض خطر و در نقطه سربه‌سری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات صندوق‌ها، سوءمدیریت است، گفت: تامین اجتماعی دوران خوب و پایداری در زمان مرحوم نوربخش داشت اما قبل از آن هر سال یک مدیر تغییر کرده است. ضعف مدیریتی و عدم ثبات دوران مدیریتی از اشکالات است. صندوق‌ها آنطور نیستند که خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و بعضا حیاط خلوت دولت‌ها بوده‌اند.

خدادادی با بیان اینکه شستا ۳۳ درصد کل صنعت دارو، ۳۳ درصد صنعت سیمان را به خود اختصاص داده و اگر اجازه دهند خودش برای خودش تصمیم بگیرد از این مشکلات کم می‌شود، تاکید کرد: وضعیت فعلی تامین اجتماعی ما نگران‌کننده است. صندوق‌های بازنشستگی کسری بودجه دارند و باید برای تجمیع صندوق‌ها از این تعداد کثیر فکر کنیم. همچنین دخالت‌های دولت‌ها باید کاسته شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.