صفحه اصلی / سرخط خبرها / اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت ارز
اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت ارز

لاریجانی در نشست خبری اعلام کرد

اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت ارز

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود به اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت ارز اشاره کرد و گفت که اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۱۲ آذر) در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، شهید مدرس را فردی نادر در تاریخ ایران دانست و اظهارداشت: او یک فقیه و یک مولای مبارز بود و فردی اسلام‌شناس و دردمند نسبت به منافع ملی کشور و آینده‌نگر بود آن هم در شرایط بسیار سختی که دولت‌های مختلف در جنگ جهانی ایران را اشغال کرده بودند نقش مدرس در آن زمان نقش بی‌بدیلی بود و به همین دلیل هم نام او در تاریخ ایران ماندگار شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، لاریجانی به آغاز به کار مجلس شورای اسلامی در دور دهم اشاره کرد و گفت: در ابتدای آغاز به کار مجلس این موضوع مکشوف بود که ایران با چالش‌های تقریباً مزمنی مواجه بود و به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظرشان این بود ما وقتمان را بر روی حل این چالش‌ها بگذاریم به نحوی که مشخص باشد که دورنمای حل این مشکلات چیست همچنین کمتر قانونگذاری کنیم مگر در مواردی که ضرورت دارد.

وی با طرح این سوال که این چالش‌ها چیست، ادامه داد: عمده این چالش‌ها نخستین چالش وجود دولت پهن پیکر است که هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع کشور را بیشتر در خودش هضم می‌کند بنابراین باید دولت کوچک می‌شد.

رئیس مجلس ادامه داد: یک گام را در برنامه ششم توسعه برداشته شد که دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را بکاهد البته من فکر می‌کنم خیلی بیش از این باید انجام بشود یعنی اگر دولت بخواهد دولتی متوازن با شرایط موجود کشور باشد باید تمهیداتی بیاندیشد که دولت چابک و کوچک بشود.

وی ادامه داد: به من گفتند که معاونت استخدامی رئیس جمهور مسیری که قانون گفته است را دنبال می‌کند البته من هنوز گزارش رسمی در این مورد نگرفته‌ام اما در این زمینه خیلی باید کار کرد.

لاریجانی نظام بودجه‌ریزی کشور را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و اظهارداشت: نظام بودجه ریزی ما خیلی قدیمی است و حتماً باید براساس عملکرد تا بشود یک سنجش واقعی درباره آن داشت. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس کار مستمری را در این رابطه انجام دادند که این آماده است و در کمیسیون بودجه در حال بررسی است. البته تغییراتی عمده در شرایط کشور باید به وجود بیاورد تا این نظام حاکم شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر وضعیت نقدینگی کشور است که از معضلات کشور است و قبل از حوادثی که برای مسائل ارز و مواردی از این قبیل به وجود آمد مسئله نقدینگی هویدا بود. مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌ها هم به این موضوع واقف بودند، راه حلی که ما به ذهنمان رسید و در چند سال اخیر این اختیار قانونی را به دولت دادیم که برای جذب نقدینگی طرح‌های عمراین نیمه‌تمام را واگذار کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد، خاطرنشان کرد: ۳ سال است که این موضوع در قانون لحاظ شده است و اختیارات داده می‌شود و اخیراً هم در یک شورای هماهنگی سه قوه باز روی این تأکید کردیم و اختیارات دادیم که این کار صورت بگیرد اما تأخیر وجود دارد و به نظر من در این زمینه خیلی می‌توان کار کرد تا هم آبادانی در کشور صورت بگیرد و هم نقدینگی جذب بشود.

وی موضوع بانک‌ها را چالشی دیگر عنوان کرد و گفت: از سال ۹۴ آلارم این چالش را کاملاً مرکز پژوهش‌ها داده بود و تحقیقات مفصلی انجام شد معلوم است که باید چه کار بشود. البته جنس این کار فقط از لحاظ تقنین امکان‌پذیر نیست و منابعی برای حل این نیاز دارد که حتماً دولت باید ورود کند.

وی به نرخ بالای سود بانکی اشاره کرد و آن را مخل تولید در کشور دانست و افزود: حل این مشکل نیز به چالش بانک‌ها بر می‌گردد.

وی ادامه داد: اکنون مسئله روشن است و بانک مرکزی نیز تا حدودی به دنبال آن است و در دستور کار سه قوه باید این حل شود. برخی از چالش‌های بانکی را شما در موضوع کاسپین شاهد بودید که وقتی در یک مورد مشکلی ایجاد شد چند میلیون مردم درگیر آن شدند و به خاطر همین هم جلسات متعددی در مجلس و بعد ساز و کار خاصی را بین سه قوه گذاشتیم که این مسئله را بتوانند حل کنند و با یک زحمتی این مسئله جمع شد. مسئله بانک‌ها چیز ساده‌ای نیست و بیشتر باید روی آن کار کرد.

وی به موضوع صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: افق آینده آن کاملاً روشن است و کاری که در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده است بسیار روشن است که وضعیت چگونه است. برای این مشکل یک کار اولیه ما در بودجه امسالانجام دادیم و یک امکان و اختیاری را به دولت دادیم که از منابع و امتیازاتی بدهی‌های صندوق بازنشستگی را بدهد و تا این ساعت هنوز تحرکی ندیده‌ایم و مسئله بسیار مهمی است اگر این گام موفق می‌شد در سال آینده می‌توانستیم گام بعدی را برداریم و صندوق‌ها سرپا بشوند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر موضوع آب در کشور است و این نیاز به همکاری قوای مختلف دارد، سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد. از این دست مسائل موضوعاتی بود که مجلس را درگیر کرده بود که بخشی از آنها منجر به یک گام قانونگذاری شد و بخشی دیگر نیز باید در لجنه‌های مشترک بین مجلس و دولت و قوه قضائیه سامان پیدا کند که در حال پیگیری است. برخی از مسائل نیز احتیاج به قانونگذاری داشت، البته ما در این دوره ۱۲۸ قانون را تصویب کرده‌ایم که برخی از آنها مهم است و برخی دیگر به اصلاح قوانین دیگر مربوط می‌شود.

وی به انجام یک کار زیربنایی در معاونت قوانین مجلس اشاره و آن را تلقیح قوانین دانست و افزود: ما قوانین بسیار زیادی در کشور داریم که برخی از آنها منسوخ شده است و باید از بین برود و برخی نیز باید روشن بشود تا معلوم شود فقر ما در قانون به کجا مربوط است که این کار نیز به سرعت در حال پیگیری است و معاونت حقوقی رئیس جمهور و دستگاه‌های دیگر هم با آن همکاری می‌کنند.

وی قانون اشتغال پایدار در روستاها را مورد اشاره قرار داد و گفت: این کار بسیار مهمی بود که ما از رهبری معظم هم اجازه گرفتیم که از صندوق توسعه ۱.۵ میلیارد دلار برای آن برداریم و مقداری هم بانک‌ها روی آن بگذارند تا تسهیلات با سود پایین در اختیار کسانی بگذارند که در اطراف روستاها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کار شروع شده است و می‌تواند با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد تا بتواند جوانانی که در روستاها هستند را نگه دارد تا مجبور به مهاجرت نشوند ما می‌توانیم این را تمدید کنیم و تزریق منابع نسبت به آن انجام دهیم.

وی به نظام آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: این کار مهمی بود زیرا هرم تخصصی نیروی کار ما در کشور وارونه است یعنی به جای اینکه افراد متخصص و تکنسین ما زیاد باشد جابجایی صورت گرفته است و این بخش را باید مورد حمایت قرار بدهیم.

وی قانون مدیریت مصرف سوخت، همچنین قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و قانون استاندارد را از قوانینی دانست که در مجلس دهم به تصویب رسیده‌اند و ادامه داد: قانون برنامه ششم نیز یک چالشی بین دولت و مجلس ایجاد کرده بود و تدویر شد. قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، قانون کاهش حکم اعدام، قانون حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و لایحه هوای پاک و لایحه خاک را از دیگر قوانینی دانست که در مجلس دهم به تصویب رسیده‌اند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دیگر قوانین مورد تصویب مجلس، ادامه داد: چند قانون دیگرمانند صندوق مکانیزه،قانون بانک مرکزی و بانکها، قانون ارزش افزوده در دستور کار است که از کمیسیون خارج شده که قوانین مادر هستند. قاون تجارت تقریبا کار آن تمام شده که قانون بزرگی شامل ۱۲۰۰ ماده است و متعجبم که چگونه باید در مجلس بررسی شود و اگر شورای نگهبان قبول می‌کرد بعنوان قانون اصل ۸۵ در کمیسیون بررسی شود بسیار بهتر بود. کار قانون سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تقریبا تمام شده و قانون حمایت از محیط بانان و جنگل بانان نیز در دستور کار است.

لاریجانی با بیان اینکه ۲۸ جلسه برای چالش های کشور داشتیم، اظهار داشت: بسیاری از این مشکلات نیاز به قانون ندارد بلکه نیاز به فهم مشترک دولت و مجلس دارد. موضوع فضای مجازی، بحران آب، وضعیت سرمایه گذاری در کشور و مشکلات آن، آسیب های اجتماعی، بازار نفت و گاز، ریزگردها و محیط زیست،صندوق های بازنشتگی، بازار ارز، وضعیت بانک‌ها و وضعیت مناطق زلزله زده از نمونه آنها است.

وی با تاکید بر اینکه در بعد نظارت دیوان محاسبات بررسی های مستمری دارد که ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه کرده است، تاکید کرد: در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش مهمی داد که در تحقیق و تفحص مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر گزارشات تفریغ بودجه، در مورد هدفمندی یارانه ها نیز چندین گزارش ارائه داد. ۲۷۰۰ پرنده در دیوان محاسبات تشکیل شد که ۱۱۰۰ فقره آن منجر به صدور رای شد و مبالغ زیادی از این پرونده ها به خزانه بازگشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معاونت نظارت مجلس مستمرا در حال کار بر روی قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل ها است. مجموعا ضمینه برای تصمیم گیری در کمیسیون ها را فراهم می کند. حل چالش های کشور یک خطی نیست و باید با تدبیر لازم حل شود.

لاریجانی در مورد عملکرد مجلس دهم و همچنین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: عملکرد مجلس را باید از وجوهی که در بعد نظارت، قوانین و حل مسائل کشور است مورد ارزیابی قرار داد. من در این باره توضیح دادم بعضی از مسائل را راسا مجلس می‌تواند حل کند که آن قانون‌گذاری‌هایی است که نیازمند این است که بار مالی نداشته باشد چون اگر بار مالی داشته باشد شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد که شامل اصل ۷۵ می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از چالش‌های کشور بار مالی دارد بنابراین باید یک وفاق بین قوه مقننه و مجریه با هم داشته باشیم. فرض کنید در مساله آب که مشکل مهم استان‌های مختلف است یا همچنین مساله محیط زیست و تالاب‌ها؛ طرح این مساله ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد که نیاز به وفاق و یا دادن لایحه از سوی دولت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش نظارت چندین تحقیق و تفحص انجام شده است و یا درمورد استیضاح و اخلال در کار اقداماتی انجام شده است. کمیسیون‌ها از ماده ۲۳۴ استفاده می‌کنند که استنکاف از قانون است که برخی از موارد آن به مجلس آمد و تصویب شد و به قوه قضاییه داده شد.

وی با تاکید بر اینکه ثقل کار در مجلس شورای اسلامی حل مشکلات مردم است تصریح کرد: وضعیت کشور طوری است که هم چالش‌های مزمن داشته است و هم فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها بوجود آمده است. مقدار زیادی از وقت ما صرف حل این مسائل می‌شود. فرض کنید همین تلاطمی که در مساله ارز بوجود آمد و بر روی بسیاری مسائل دیگر تاثیر گذاشت و به خاطر دارید قیمت ارز تا ۲۰ هزار تومان هم بالا رفت. وقت زیادی برد تا این مساله حل شود. کمیسیون اقتصادی و بخش‌های دیگر مجلس درگیر بودند تا در شورای هماهنگی این سه ضلع بتوانند به یک نظری برسند.

لاریجانی اضافه کرد: تصمیماتی در حدود ۱۲ بند را در شورای هماهنگی قوا تصویب کردیم که بعد اجرا شد و بعد آرام آرام بر قیمت ارز تاثیر گذاشت و یک ثبات نسبی بوجود آورد و هنوز هم در این زمینه کار کردن جا دارد؛ بنابراین مسائلی که الان وجود دارد باید با توجه به ظرفیت زمانی آنها را مورد توجه قرار دهیم. خیلی از بخش‌های مجلس و کمیسیون‌ها درگیر این موضوعات هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درمورد وضعیت قیمت خودرو افزود: خودروسازان و قطعه‌سازان مشکلات عدیده‌ای داشتند و حتی دهها هزار نفر احتمال کنار گذاشتن از کار وجود داشت. ساعت‌ها این موضوع وقت برد و حتی من خودم جلسه گذاشتم کمیسیون ویژه جلسه گذاشت و به یک چارچوبی رسیدیم که ظرف همین روزها باید وضعیت خودروسازی باید به یک شرایط عادی‌تری برسد. قبول هم باید کرد که این شرایط عنصر خارجی و هم مشکلات داخلی که از قبل بوده است در آن نقش دارد و باید حل شود؛ لذا بخشی از این وقت‌گذاری‌ها برای حل مشکلات مردم است.ممکن است حتی وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد و چاره‌ای نیست و باید به حل آن کمک کنیم.

وی درمورد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: طبق قانون هیاتی را نمایندگان تعیین کردند و مشغول هستند و کار خود را انجام می‌‌دهند و اگر از قوه قضاییه استعلام کنند به آنها جواب می‌دهند و نظارت خود را دارند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که اخیرا انتقاداتی نسبت به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد خصوصا در موضوع FATF شاهد بودیم که برخی مصوباتی را این هیات در این باره داشت، گفت: مجمع تشخیص مصلحت دو وظیفه مهم دارد یکی مواردی که مجلس و شورای نگهبان به اختلاف می‌رسند یعنی مجلس یک قانونی را مصلحت می‌‌داند و شورای نگهبان به دلیل قانون اساسی شرع به آن ایراد می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در زمان مرحوم امام یک ضابطه‌ای گذاشته بودند که اگر دو سوم مجلس نظر دارد این مصلحت باشد و احتیاج به رعایت نظر شورای نگهبان نباشد. بعدها که قانون اساسی عوض شد مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت. وظیفه‌ای دیگر مشورتی است یعنی در وظایف رهبری آ‌مده است که سیاست‌های کلی نظام را ایشان ابلاغ کنند پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ بنابراین ابتدا مواد خام سیاست‌های کلی نظام در مجمع تعیین می‌شود و بعد نظر می‌دهند و سپس رهبری معظم آن را بررسی می‌کنند و آنجایی که صلاح بود ابلاغ می‌کنند.

وی اضافه کرد: مجمع تشخیص وظایف جانبی هم دارد که در قانون اساسی آمده است. بخش نظارت زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که رهبری معظم نظارت بر سیاست‌های کلی را که جزو وظایف رهبری است به مجمع واگذار کردند. در قانون برنامه هم که تصویب شده بود چند نکته‌ای را دادند که در کمیسیو‌ها بررسی شد در این دوره این اختیار را رهبری دادند که مجمع هیاتی را انتخاب کند و بر سیاست‌ها نظارت کنند.

ئیس مجلس افزود: تا اینجا همه چیز مطابق قانون اساسی است اشکالی که وجود دارد روش اجرا است و به نظر من در این قضیه ایهام ایجاد کرد که مثل قانون‌گذاری است بعضی‌ها هم این لفظ را گفتند که مثل مجلس سنای است. کشور ما تک مجلسی ا ست البته برخی از دولت‌ها مجلس سنا دارند. این هیات نمی‌تواند نقش قانون‌گذاری داشته باشد تنها چیزی که هست موضوع روش است. در روش هم هیات نظارت اگر نظراتی را درمورد سیاست‌های ابلاغی دارد می‌تواند به کمیسیون‌ها بدهد. روشش‌ هم در آیین‌نامه همین است. کمیسیون‌ها بررسی می‌کنند اگر آن را مصلحت دیدند اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر آن را درست ندیدند روی نظر خودشان می‌ایستند و نهایتا مجمع می‌تواند نظر خود را به شورای نگهبان بدهد. شورای نگهبان از لحاظ قانون خودش باید خودش متکفل بشود. حالا اگر خودش خواست و هرچه مجمع می‌خواست آن را نظر بدهد چیزی است که بین خودشان است و مجلس هم می‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم یا مصلحت می‌دانم یا اصلاح می‌کنم. این می‌شود اختلاف مجلس شورای نگهبان که به خود مجمع می‌رود بنابراین اگر نظامات اجرایی‌اش درست اجرا شود اختلافی می‌تواند وجود نداشته باشند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم که برخی نمایندگان در نطق‌ها و اظهارنظرهایشان مطرح می‌کنند، گفت: این تقسیم‌بندی در برخی دول وجود دارد و در برخی دول هم یک مجلس است، اینکه در قانون اساسی متناسب با امور، برخی شرایط باید تغییر کند سالها مطرح است،‌ ولی اینکه در شرایط فعلی وقت خود را در مورد این مسئله بگذاریم مناسب نیست.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با چالشی با عنوان تحریم‌ها در داخل کشور مواجه هستیم ضمن اینکه بن‌بستی هم در قانون اساسی وجود ندارد و می‌توان با تدابیر رهبر معظم انقلاب این مسائل را حل کرد، البته تشکیل شورای هماهنگی سه قوه هم از تدابیر رهبر انقلاب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید از شرایط فعلی عبور کنیم تا به آن مسائل بپردازیم، البته منافاتی هم ندارد ولی زمان این موضوع نیست، چرا که مسائل و مشکلاتی مردم دارند و در خصوص تغییر قانون اساسی باید بگویم که این کار ساده نیست و نظاماتی در این خصوص وجود دارد چرا که مجلس جدید باید با ترکیب جدید به وجود آمده و درخواست‌ها باید مشخص و به تأیید رهبری برسد و درنهایت پس از بحث‌های مختلف این موضوع به نتیجه برسد.

لاریجانی گفت: وقتی کارخانجات مشکلات زیادی دارند و ما وقت خود را در خصوص مجلس دوم بگذاریم صحیح نیست که این کار البته سه قوه را هم درگیر خود خواهد کرد.
وی گفت: فکر نمی‌نم زمان مناسبی برای طرح این موضوع باشد و باید حتما از شرایط فعلی عبور کنیم تا به این مرحله برسیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی درباره برنامه مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق و قدرت خرید مردم و کافی بودن افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و نادیده گرفتن این افزایش در قبال کارگران، گفت:‌این افزایش حقوق حتما شامل حال کارگران هم خواهد شد، اینکه ما تعدیلی در حقوق متناسب با شرایط ایجاد کنیم حتمی است.

لاریجانی به دلیل عدم رسا بودن صدای بلندگوهای سالن به مزاح گفت: مشکل بلندگو در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود، حتی چند روز پیش هم در کنفرانس بین‌المللی تعاون که حضور داشتم بیست دقیقه‌ای معطل اصلاح بلندگو در رادیو و تلویزیون شدیم، ضمن اینکه بلندگو از مسائل مزمنی است که باید آن را حل کنیم.

لاریجانی افزود: با افزایش حقوق کارگران، مسائل و مشکلات کشور حل نخواهد شد، ولی اینکه گفتند این افزایش حقوق ۲۰ درصدی است، معنایش اعمال این موضوع برای همگان نیست، البته ما این افزایش حقوق را کافی نمی‌دانیم ولی باید پلکانی باشد چرا که طبقات پایین‌تر مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند، البته این موضوع در مجلس به خوبی پرداخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید به وضعیت غیر از این افراد (کارمند و کارگر) توجه کرد که چند نظر در این خصوص وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نظرها گفت: مرکز پژوهش ها مدت‌های مختلفی طرحی را بررسی و ارائه کرده است که تغییرات در مسائل مختلف انرژی یکی از این نظرهاست که البته با دولت در این خصوص به تفاهم نرسیدیم، ضمن اینکه این نظر طرفداران زیادی هم در کشور دارد و می‌تواند تعدیلی در این خصوص به وجود آورد.

وی درباره نظر دوم گفت: طرح بعدی مرکز پژوهش‌ها آن است که بسته‌های کمکی که اخیرا باب شده، به اقشار مختلف داده شود، ضمن اینکه هر دوی این نظرها وجود دارد.

وی گفت: در شرایط فعلی توافق کرده‌ایم که باید به افراد مختلف در مورد نیازهای اصلی آنها کمک شود و ان‌شاءالله باید تمهیداتی را در نظر گرفته و به وفاق برسیم و در بودجه سال آینده در این خصوص تمرکز کرده و درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سؤال که این حمایت باید کالا باشد یا حمایت نقدی و کارتی، گفت: کالا به آن معنا که در کارتن بگذارند و به مردم بدهند نیست، بلکه باید امکانی داده شود که پولی در کارت‌های بانکی داده تا مردم بتوانند کالاهای اساسی خود را از آن طریق خریداری کنند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ضرب‌الاجل ایران به اروپا درباره تعهدات آنها و زمان پایان این ضرب‌الاجل گفت: اروپایی‌ها بحث‌هایی که قبلا می‌ کردند مبنی بر اینکه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اصرار آنها به ایران که جمهوری اسلامی از آن خارج نشود وجود داشته و می‌خواستند که ایران تعهداتش را اجرا کند، اما آنها در مورد تعهدات خود کاری نکردند، ولی راهکارهایی هم در این خصوص مطرح شده است که هرازگاهی هم تغییر کرده است اما ایران هم در حال رصد است و در شورای هسته‌ای بحث‌های مفصلی شده است، آنچه مهم است این است که توافق بین‌المللی بوده اما عنصر مزاحمی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: آیا دیگران می‌خواهند پایبند به این توافق هسته‌ای باشند یا نه که طرف اصرار دارد که باشد و می‌گوید از نظر اجرایی مشکلاتی داریم ممکن است درست باشد، ضمن اینکه مسئله اقتصادی در دنیا مهم و به ابزاری تبدیل شده است که پس از جنگ سرد، تیغ اقتصادی مسئله براقی شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در حال مذاکره هستند و فکر می‌کنم مذاکره نهایی ایران و اروپا در حال انجام است و به نتیجه برسد که براساس آن عمل خواهد شدو در غیر این صورت تصمیم‌گیری خواهد شد، البته وزیر خارجه به من گفتند که در حال مذاکره نهایی هستند و باید به زودی به نتیجه برسد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی و وجود تحریم‌ها و به مصلحت بودن این کار گفت:‌ استیضاح از حقوق نمایندگان محسوب می‌شود و ممکن است استیضاح از سوی جمع مجلس مصلحت نباشد، اما ما نمی‌توانیم این را به اقلیتی تحمیل کنیم و آنها هم می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، البته این امر خلاف روال نیست و به طور طبیعی بعداز بررسی شدن استیضاح در کمیسیون،‌ممکن است نمایندگان متقاعد شوند و مجلس درنهایت مصلحت را تشخیص می‌دهد، ضمن اینکه برخی نمایندگان نظر شما را دارند و معتقدند هم‌اکنون زمان مناسبی نیست و در این خصوص اختلاف وجود دارد، البته تعدادی هم طور دیگری فکر می‌کنند، ولی در مجموع در حال طی مسیر است.

لاریجانی تصریح کرد: نکته آقای ظریف درباره پولشویی مقدمه و مؤخره‌ای داشت که در ابتدای آن اعلام کردند کسانی که در مورد لایحه CFT براساس عقاید خود صادقانه نظر می‌دهند و برخی هم ممکن است تحت‌تأثیر باشند که به نظرم موضوع دومی را اگر نمی‌گفتند بهتر بود و سیاستمداران می‌توانند برخی موضوعات را نگویند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بودجه سال آینده و اهداف مجلس در این خصوص و راهکارهای نمایندگان برای جلوگیری از بحران‌ها و نوسانات ارز گفت:‌باید براساس شرایط فعلی انتظارات خود را متعادل کنیم، ضمن اینکه مسئله فروش نفت و مسائلی که برای تنگناهای واردات و صادرات به وجود آوردند، تأ‌ثیراتی در قیمت‌های این امور خواهد داشت، به طوری که روزهای گذشته قیمت نفت ۷۰ دلار بوده اما هم‌اکنون پایین آمده است، این موضوع که نزدیک به واقع است را باید قبول کنیم.

وی افزود: برخی از تنگناهایی که به وجود آوردند تأثیراتی را بر قیمت‌ها گذاشته است که باید برای آن فکر کرد ضمن اینکه باید برای نیازهای اساسی مردم هم تلاش کنیم که آن نیازها با ارز پایین تأمین شود تا تأثیری بر زندگی مردم نداشته باشد که این نیازهای اساسی در بخش بهداشت و درمان و غذا است.

لاریجانی گفت:‌برخی معتقدند که قیمت‌ها را یکسان کرده و یارانه‌ها را بیشتر کنیم و برخی دیگر هم می‌گویند این امر تورم‌زاست، البته نظر دومی مقبول شرایط فعلی است باید قیمت‌ پایین را قبول کنیم چرا که تورم بیشتر می‌تواند به کشور صدمه بزند.

وی افزود: باید تلاش کنیم وضعیت آبادانی کشور لطمه نخورد، زیرا وقتی درآمدها کاهش پیدا کند، برای حقوق و مزایا با وجود دولت گسترده،‌مشکلاتی ایجاد خواهد شد،‌بنابراین به نظر می‌رسد این فشار در بخش عمرانی هم وجود خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه گفت: رویکرد سازمان برنامه و بودجه، انتشار اوراق یک یا چند ساله بوده است اما پیشنهاد مجلس آنطور که طرح های عمرانی نیمه‌تمام را واگذار کرده و بر روی این کار فشار آوریم تا در بودجه سال آینده هم گنجانده و دیده شود، ضمن اینکه باید ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام واگذار شوند و بخش خصوصی هم باید منابعی را به آن اضافه کند که طبیعتا منجر به کار عمرانی خواهد شد ولی این کار باید به دست دولت انجام شود.

وی تصریح کرد:‌باید برای طبقات پایین‌تر کشور سازوکاری فراهم کنیم تا در فشار فعلی خیلی در مشقت قرار نگیرند، که می‌توان به کشاورزان و کارگران اشاره کرد.
رئیس قوه مقننه گفت:‌در تسهیل سرمایه‌گذاری با توجه به اینکه قانون پنجره واحد را گذرانده ایم، دولت موظف بوده که مقررات دست و پا گیر را بردارد، اما این موضوع نشان می‌دهد که همچنان رتبه خوبی نداریم و مشخص است که کار دقیقی انجام نشده است. این از بخش‌هایی است که می‌تواند فضای کسب و کار را تسهیل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که عناصر غیرمشخص در سال آینده در بودجه کشور کم نیست و باید سیالیت در آن وجود داشته باشد تا براساس اقتضائات تصمیم‌گیری شود، همچنین باید در نگارش بودجه به آن توجه بیشتری کنیم.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که دولت برای تأمین کالای اساسی درنظر گرفته تغییری خواهد کرد، گفت: هنوز در این خصوص بحث کافی در مجلس انجام نشده است، ضمن اینکه دو نرخ بودن قیمت ارز ادامه پیدا کند یا به شیوه دیگری تبدیل شود، باید بحث در این خصوص صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

نشست بررسی پیشنویس ضوابط معاملات آنلاین طلای آب شده برگزار شد

به گزارش کسب و کار نیوز، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.